Am amintit mai înainte de inițiativele Comitetului Național de Supraveghere Macroprudențială . S-a discutat și s-a emis o recomandare de a se transforma economia și sistemul financiar în entități mai rezistente CNSM a semnalat că balanța comercială cu produse agroalimentare a devenit o vulnerabilitate cu posibil potențial sistemic, subliniind totodată necesitatea asigurării securității alimentare a României.Țara noastră produce pentru piața internă și externă bunuri agroalimentare cu valoare adăugată scăzută și importă produse cu valoare adăugată mai ridicată. În ansamblu importurile României de produse alimentare depășesc semnificativ exporturile astfel că rezultatul net reprezintă o creștere a deficitului balanței comerciale și o dependență mai ridicată de furnizorii externi.Recomandările CNSM propun crearea și implementarea unei strategii pentru promovarea produselor alimentare, strategii din partea Statului – vă spun eu care Stat- pentru promovarea produselor alimentare autohtone autohtone.Din păcate Statul nu a considerat prioritar aceste recomandări, iar dependența României de produsele alimentare importate a continuat să se majoreze. Și în opinia mea se va majora în continuare, a afirmat viceguvernatorul BNR Florin Georgescu, la un eveniment al BNR și ASE.
Am văzut cum a liberalizat Ministerul Energiei prețurile la gaze și energie electrică și ce măsuri inspirate a luat, la mult timp după ce s-au produs efectele economice și în plan social, inclusiv prin intermediul unei rate a inflației foarte ridicate. Respectivul minister nu a pus pe agenda sa în mod prioritar schimbările climatice și nu a asigurat o etapizare anuală a acestora până în anul 2025.Atât în domeniul îmbunătățirii aprovizionării cu produse agro-alimentare cât și în domeniul energiei în general se face apel în mod direct la un Stat puternic care poate soluționa problemele structurale ale economiei și pe cele ale sistemului bancar.Dar acest stat , ca să susțină programe, are nevoie de bani. Trebuie să acorde subvenții , ajutoare de stat, asta în condițiile în care România trebuie să realizeze o importantă consolidare fiscală. Și în condițiile în care nu este conștientizată nevoia de a se produce modificări structurale ,substanțiale, în cadrul sistemului fiscal din România. La noi se merge numai pe ideea blocării cheltuielilor ceea ce s-a cam realizat, iar măsura și-a epuizat deja potențialul.Tot de la această tribună, în perioada 1990 și până prin 2008, oameni de afaceri, oameni din Banca Națională, din băncile comerciale au pledat invariabil pentru teoria și practica Statului minimal. Eu m am opus, aducând argumente, dar sigur că eram printre puținii care se opuneau.Așa încât acel Stat minimal a permis transferarea proprietății socialiste de stat în proprietate privată în general prin metode imorale și de cele mai multe ori ilegale. Din capitalul, puțin, pe care le aveau firmele respective, acestea au fost decapitalizate prin transferarea sumelor respective în bani proprii ai oamenilor de afaceri. Aceștia au vândut activele la fier vechi și au verificat terenurile. De aceea în loc de fabrici, acum avem zgârie-nori și mall-uri, a mai spus Georgescu.