Guvernul Ungariei are în plan ca până la sfârşitul anului 2026, în cooperare cu Guvernul României, între oraşul maghiar Nyíregyháza şi Satu Mare să existe o legătură pe autostradă, a anunţat ministrul ungar al construcţiilor şi transporturilor, miercuri, la conferinţa de presă care a avut loc cu privire la autostrada M49, aflată în curs de realizare.
În vecinătatea localităţii Nyírmeggyes din Szabolcs-Szatmár-Bereg, János Lázár a declarat că Duna Aszfalt a reuşit, cu o investiţie de aproximativ 175 de miliarde de forinţi, să demareze construirea primului tronson de 28 de kilometri lungime a autostrăzii care va face legătura între autostrada M3 şi graniţa româno-maghiară.
În continuarea acestuia va fi realizat un alt tronson, de 17,5 kilometri, care va ajunge până la graniţa româno-maghiară, investiţia fiind de 150-160 de miliarde de forinţi, a spus ministrul, adăugând că acest lucru va îndepărta obstacolele din calea cooperării economice şi sociale dintre cele două regiuni.
Ministrul a amintit că din 2010 încoace, în Ungaria au fost realizate aproximativ 900 de kilometri de autostrăzi şi alte drumuri de mare viteză, investiţiile ridicându-se la aproximativ 3 200 de miliarde de forinţi. Vara trecută, continuarea investiţiilor a trebuit să fie oprită aproape fără excepţie, resursele guvernului maghiar fiind realocate către “obiective strategice”, a adăugat Lázár.
Cel mai important astfel de obiectiv va fi acela de a profita de faptul că Ungaria este o ţară “aflată la o frontieră”, adică acela de a juca un rol de “ţară-punte” între două lumi: estul şi vestul, nordul şi sudul, cultura europeană şi cea asiatică, motiv pentru care conectarea diferitelor regiuni ale Bazinului Carpatic este foarte importantă, a explicat János Lázár.
Politicianul maghiar a vorbit şi despre faptul că în ultimii ani, cea mai mare investiţie a Ungariei privind o autostradă a fost construcţia autostrăzii Kassa-Miskolc. Se doreşte continuarea acestui program prin conectarea pe cale rutieră a următoarelor oraşe: Nyíregyháza cu Satu Mare, Nyíregyháza cu Munkacevo, Békéscsaba cu Arad, iar pe cale ferată, a următoarelor oraşe: Szeged cu Subotica, a mai relatat ministrul. Urmează, de asemenea, ca autostrada M6 să fie extinsă până la graniţa ţării, iar în direcţia Szigetvár, drumul naţional 6 să fie transformat într-o autostradă, a spus Lázár.
Autostrada M49 este importantă pentru ca triunghiul Nyíregyháza-Debrecen-Miskolc să creeze o nouă zonă economică similară celei de la Győr, în primul rând pentru a deservi industria auto, iar lucrătorii de aici să poată ajunge mai uşor la locurile de muncă, a subliniat ministrul ungar al construcţiilor şi transporturilor.
După ce a oprit toate celelalte construcţii de autostrăzi, în toamna anului 2022 guvernul maghiar a aprobat doar investiţia în autostrada M49, a subliniat János Lázár.
Până acum a fost realizat un procent de 5% din lucrările de la M49; termenul de finalizare pentru prima fază ar putea fi toamna anului 2026, iar pentru cea de-a doua fază, luna decembrie a anului 2026, a adăugat oficialul maghiar.
Întrebat de presă cu privire la trecerea frontierei româno-maghiare, ministrul a relatat că guvernul ungar sprijină în mod hotărât aderarea României la Spaţiul Schengen, iar în timpul preşedinţiei ungare a UE de anul viitor va depune eforturi pentru ca acest lucru să se poată realiza cât mai curând posibil.
Despre importanţa construirii autostrăzii M49, Gábor Kerskényi, primarul UDMR din Satu Mare, a declarat că pe partea română a fost finalizat studiul de fezabilitate al porţiunii de 14 kilometri care va lega graniţa cu şoseaua de centură a oraşului Satu Mare, au fost finalizate săpăturile arheologice, iar acum se întocmeşte planul tehnic şi a început şi procedura de expropriere.