Marii producători de ciocolată au salutat noile reglementări din Uniunea Europeană care protejează pădurile, dar care riscă să afecteze şi mai mult buzunarele consumatorilor, transmite Bloomberg conform Agerpres.
Uniunea Europeană introduce legi care asigură că materii prime precum cacao, cafea şi ulei de palmier nu sunt cultivate pe terenuri defrişate şi de asemenea pune în aplicare măsuri pentru a răspunde la probleme precum utilizarea copiilor ca mână de lucru în lanţurile de aprovizionare. Firme precum Lindt & Spruengli AG, Ferrero SpA şi Unilever Plc susţin aceste măsuri pentru că sunt în beneficiul meiului şi al celor care cresc culturile respective.
Însă pentru cumpărători, care vor din ce în ce mai mult să ştie de unde vine mâncarea lor şi dacă a fost produsă în mod etic, această iniţiativă ar putea însemna costuri suplimentare. Ghana, al doilea mare cultivator de cacao, i-a avertizat deja pe cumpărători că trebuie să fie pregătiţi să plătească mai mult pentru boabele de cacao din cauza investiţiilor necesare în sisteme de urmărire a boabelor până la fermele de la care provin. Aceasta ar putea însemna creşteri de preţuri pentru produsele de zi cu zi precum batoanele de ciocolată dar şi gelul de duş pentru care consumatorii europeni plătesc deja mai mult din cauza inflaţiei.
„În mod clar asta este o investiţie care trebuie făcută”, a declarat vicepreşedintele pentru relaţii instituţionale de la grupul Ferrero, Francesco Tramontin. Acesta a precizat că Ferrero, producătorul ciocolatelor Kinder, are deja un sistem de trasabilitate la fermele de la care cumpără boabele de cacao.
Producătorul de ciocolată premium Lindt, care a salutat şi el noile reglementări şi face eforturi pentru respectarea lor, nu a dorit să facă comentarii cu privire la impactul potenţial asupra consumatorilor.
Noile reguli privind defrişările intră acum în vigoare, însă companiile au timp până la finele anului următor să se conformeze. Coasta de Fildeş şi Ghana, care furnizează două treimi din producţia mondială de cacao, trebuie să pună la punct sisteme speciale pentru a respecta cerinţele UE, precum geoetichetarea terenului de pe care produsele respective au fost recoltate.
Unilever, care utilizează ciocolată pentru îngheţatele sale şi cumpără boabe de cacao din Ghana via procesatorul Barry Callebaut AG, spune că „planeta are nevoie disperată” de aceste măsuri şi că acestea vor crea un mediu concurenţial egal în Europa.
„Cred că Ghana are dreptate să ceară tuturor să plătească mai mult, la fel cum facem noi”, a declarat directorul de nutriţie de la Unilever, Hanneke Faber. Potrivit acesteia, Unilever plăteşte mai mult pentru a se asigura că materia primă este produsă fără defrişări sau sclavie.
În prezent, trasabilitatea boabelor de cacao se face prin programe de sustenabilitate voluntare derulate de fiecare companie în parte. Fiecare program are diferite criterii şi guvernele naţionale nu le supervizează. Francesco Tramontin spune că industria are nevoie de standarde de sustenabilitate la nivelul politicilor. „Altfel vom avea doar companii care îşi certifică propriul lanţ de aprovizionare, ceea ce va fi bine în termeni de obţinerea de cacao în Europa, dar nu vom avea impact ul pe care toată lumea îl doreşte”, a spus Francesco Tramontin.
Chiar dacă unele firme susţin că procesul de compliance este deja introdus în sistemele lor, analiştii avertizează că acesta va afecta profitabilitatea. De exemplu, analiştii de la Barclays Plc au estimat că procesul de compliance care are legătură cu regulile adoptate de procesatorul de boabe de cacao Barry Callebaut vor avea un impact de aproximativ 9% asupra profitului operaţional al companiei în 2023.