Viceprim-ministrul ucrainean pentru reconstrucția Ucrainei, Olexandr Kubrakov, a anunțat încă de la începutul lunii februarie un plan de redirecționare a exporturilor care treceau prin Polonia către porturile de la Dunăre, transmite Europa Liberă.
„Suntem gata să creștem exporturile prin porturile dunărene cu ajutorul unor caravane de barje pentru containere, pentru a redirecționa marfa blocată la granița cu Polonia”, a scris numărul doi din Guvernul Ucrainei, pe rețeaua X.
Ucraina vrea, astfel, să-și exporte bunurile către vestul Europei pe Dunăre, ca răspuns la blocajele din ultimele luni ale fermierilor polonezi, de la vămile dintre cele două țări.
Încă din toamna anului trecut, imagini cu grâul ucrainean aruncat pe șosele sau pe terasamentele de cale ferată de fermierii polonezi au devenit virale.
Europa Liberă a întrebat AFDJG ce sume a încasat în ultimii doi ani de la operatorii care au exportat pe Dunărea românească mărfuri ucrainene, însă nu am primit încă un răspuns.
Directorul general al Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați, Angela Ivan, spune pentru Europa Liberă că, în 2024, instituția a scăzut la jumătate nivelul acestor taxe, pentru a ajuta Ucraina, afectată dramatic de război.
În schimb, Autoritatea Vamală Română a precizat pentru Europa Liberă că, numai în 2023, a încasat peste 486 de milioane de lei (aproape 100 de milioane de euro) taxe aferente importurilor ucrainene.
Pe lângă această sumă, operatorii economici mai au de achitat TVA (taxa pe valoarea adăugată) amânat la plată de statul român, de aproape 460 de milioane de lei (peste 90 de milioane de euro).
În 2022, Autoritatea Vamală Română a taxat importurile ucrainene cu aproape 1,2 miliarde de lei (240 de milioane de milioane de euro). Peste jumătate din sumă reprezintă TVA amânat la plată.