Va prezentam in exclusivitate denuntul penal depus azi de Ingrid Mocanu, unul dintre cei mai buni specialisti din Ministerul Justitiei, impotriva lui MARK HENRY GITENSTEIN, fost ambasador SUA in Romania conform Incisiv de Prahova.
Este vorba de Fondul Proprietatea.
Deşi capitalul social figurează ca subscris şi vărsat, conform calculelor noastre interne a valorii capitalului social, calcule comunicate dumneavoastră în cadrul întâlnirilor avute începând din vara anului 2006, apare o diferenţă între valoarea capitalului social şi valoarea activelor înregistrate de aproximativ 5 mld. RON”. Aşa cum reiese din declaraţiile oficiale ale ambasadorului Hans Klemm, confirmate şi de stenogramele WikiLeaks, ”Fondul se tranzacţionează cu 70 de bani pe acţiune [n.n. la 26.01.2016], sumă de şapte ori mai mare decât înainte de listare” şi ”înainte de listare, acţiunile Fondului erau subevaluate …Drept urmare, beneficiarii retrocedărilor primeau doar circa 10 bani pentru fiecare leu din valoarea acţiunilor la Fond”. (Discursul ambasadorului SUA, Hans Klemm, la aniversarea a cinci ani de la listarea Fondului Proprietatea la Bursa de Valori Bucureşti, 26.01.2016), afirmă Ingrid Mocanu.
DENUNUT împotriva numitului Mark Henry GITENSTEIN, cetăţean american, domiciliat în Washington, D.C. Statele Unite ale Americii, născut la data de 07.03.1946, având calitatea de membru al Comitetului Reprezentanţilor din cadrul Fondului Proprietatea SA, ce urmează a fi citat la adresa (locul de muncă) Franklin Templeton Investment Management UK — Sucursala Bucureşti Strada Buzeşti, nr. 78-80, clădirea Premium Point, etajele 7-8, Sector 1, Bucureşti, cod poştal 011017, România,
pentru săvârşirea a infracţiunii de trafic de influenţă, prevăzută la art. 291 alin. (1) Cod penal.
Astfel, potrivit art. 291 Cod penal: „Pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, săvârşită de o persoană care are influenţă sau lasă să se creadă că are influenţă asupra unui funcţionar public şi care promite că îl va determina pe acesta să îndeplinească, să nu îndeplinească, să urgenteze ori să întârzie îndeplinirea unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau să îndeplinească un act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani”.
Astfel, din datele şi informaţiile disponibile la această dată apreciez că numitul Mark Henry GITENSTEIN s-a folosit de influenţa pe care o avea pe lângă factorii de decizie din România (Prim-Ministru şi Preşedinte) şi a intervenit la aceştia pentru ca administrarea Fondului Proprietatea să fie încredinţată către o societate americană, Franklin Templeton.
După această intervenţie, astfel cum rezultă din datele disponibile la această dată, s-au rezolvat toate ’’tergiversările” ori ’’inadvertenţele” de semnare a contractului cu acest fond şi nu s-a ”mai întârziat” operaţiunea de desemnare a administratorului, în persoana lui Franklin Templeton.[1]
Ulterior, la data de 25 aprilie 2013, astfel cum rezultă din Hotărârea nr. 4 a Adunării Generale Ordinare a Acţionarilor S.C. Fondul Proprietatea S.A. aceeaşi persoană, dl. Mark Henry GITENSTEIN, a primit o importantă funcţie în cadrul acestuia (membru al Comitetului Reprezentanţilor), fond care, în urma intervenţiei sale la cel mai înalt nivel, a fost listat la Bursa de Valori Bucureşti (la o valoare per acţiune discutabilă) şi acţionarii au obţinut profituri mari.
Astfel, caracterul discutabil al listării rezultă din Prospectul pentru admiterea la tranzacţionare din 2 decembrie 2010, în cuprinsul căruia pentru 60,78 % din portofoliul Fondului se susţine că metoda de evaluare este ’’Bazată pe valoarea capitalurilor proprii ale Societăţilor din Portofoliu reflectată în situaţiile financiare cele mai recente” în locul unei metode de evaluare conforme Standardelor Internaţionale de Evaluare (conforme principiului valorii juste), astfel cum prevedea legea la acea dată, fiind afectate astfel direct interesele investitorilor şi integritatea pieţei.
Această ipoteză este susţinută de chiar fostul preşedinte al Consiliului de Supraveghere al Fondului Proprietatea care prin adresa nr. 243/07.03.2007 a notificat Ministerul Finanţatelor Publice, printre altele, cu privire la faptul că:
”- La data constituirii S.C. Fondul Proprietatea S.A. activele din componenţa capitalului social subscris şi vărsat nu au fost însoţite de un raport de evaluare care să ateste pentru fiecare în parte suma care a fost luată în considerare;
-
Pentru ca situaţiile financiare întocmite de Fondul Proprietatea să reprezinte o imagine reală şi fidelă este necesară identificarea unei valori juste a fiecărui activ în parte;
-
Pentru atingerea scopului pentru care această societate comercială a fost înfiinţată (despăgubirea) este necesară listarea pe o piaţă reglementată, motiv pentru care va trebui elaborat un prospect de listare, care la rândul său cuprinde şi descrierea activelor patrimoniale şi valoarea acestora;
-
recunoaşterea în mod public a acestei situaţii de fapt ar determina apariţia unui scandal politic şi mediatic.
Deşi capitalul social figurează ca subscris şi vărsat, conform calculelor noastre interne a valorii capitalului social, calcule comunicate dumneavoastră în cadrul întâlnirilor avute începând din vara anului 2006, apare o diferenţă între valoarea capitalului social şi valoarea activelor înregistrate de aproximativ 5 mld. RON”
Aşa cum reiese din declaraţiile oficiale ale ambasadorului Hans Klemm, confirmate şi de stenogramele WikiLeaks, ”Fondul se tranzacţionează cu 70 de bani pe acţiune [n.n. la 26.01.2016], sumă de şapte ori mai mare decât înainte de listare” şi ”înainte de listare, acţiune Fondului erau subevaluate …Drept urmare, beneficiarii retrocedărilor primeau doar circa 10 bani pentru fiecare leu din valoarea acţiunilor la Fond”. (Discursul ambasadorului SUA, Hans Klemm, la aniversarea a cinci ani de la listarea Fondului Proprietatea la Bursa de Valori Bucureşti, 26.01.2016)
Activitatea de intervenţie a ambasadorului de la acea dată, dl. Mark Henry GITENSTEIN, rezultă din Stenogramele WikiLeaks, care au fost făcute publice accidental, mai exact din cele din datele 13.04.2005, 09.07.2007,14.08.2008,23.06.2009 şi 25.02.2010.
Astfel, în stenograma de la data 25.02.2010 (ID 10BUCHAREST101_a) transmisă către Secretarul Departamentului Trezoreriei SUA şi Secretarul de Stat, după descrierea pe larg a situaţiei de la Fondul Proprietatea, este redată următoarea frază: ”Angajamentul personal, la cererea ambasadorului, atât al preşedintelui Băsescu, cât şi al primului- ministru Boc a rezolvat în cele din urmă problema litigioasă ”.
Aceasta redă cu prisosinţă împrejurarea că a avut loc o intervenţie personală a ambasadorului Mark Henry GITENSTEIN şi că, în urma acestei intervenţii personale, atât la primul ministru Boc, dar şi la Preşedintele Băsescu s-a rezolvat o ’’problemă litigioasă” care ar fi apărut la nivelul adjudecării contractului de administrare.
Or, astfel cum rezultă din informaţiile publice de la acea dată, rezultă inclusiv faptul că a existat şi un litigiu în legătură cu această atribuire care a fost soluţionat tot în favoarea lui Franklin Templeton după ce acesta pierduse în primă instanţă. Este de verificat dacă şi pentru soluţionarea litigiului în favoarea acestuia au existat intervenţii similare din partea altor persoane, care la rândul lor, ar trebui trase la răspundere în mod similar. Astfel, prin sentinţa civilă nr. 25518/21 decembrie 2011, pronunţată în dosarul nr. 47039/3/2010 al Tribunalului Bucureşti, s-a decis anularea Hotărârii Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor ai S.C. Fondul Proprietatea S.A. din 6 septembrie 2010, prin care Franklin Templeton Investment Management Limited Londra – Sucursala Romania era numit ca administrator unic al Fondului Proprietatea. Ulterior, după o judecată a căii de atac extrem de ’’discutabilă”, soluţia a fost desfiinţată, ajungându-se ca, în anul 2014, acţiunea să fie respinsă definitiv.
CITIŢI ŞI: Fostul ambasador american la București acuzat că a dat un super tun la PETROM
Aşadar, intervenţia personală a ambasadorului american a condus la rezolvarea problemei litigioase şi a asigurat succesul administratorului Franklin Templeton la rezolvarea acestor probleme, care erau descrise în stenogramă: demisia unui preşedinte al comisiei de selecţie, întârzierea semnării contractului de selecţie şi a negocierii clauzelor rămase în discuţie, dar şi a unui litigiu aflat pe rolul instanţelor de judecată (cu unul dintre acţionari, care contesta atribuirea contractului). După derularea acestor intervenţii personale, la cel mai înalt nivel în stat (Preşedinte şi Prim-ministru) şi în considerarea acestor intervenţii, dar şi în baza înţelegerii anterioare cu reprezentanţii Franklin Templeton, la finalul mandatului de ambasador, Mark Henry GITENSTEIN a devenit, la 25.04.2013, membru al Comitetului Reprezentanţilor S.C. Fondul Proprietatea S.A., mandat prelungit până la 30.09.2019.
Or, calităţile profesionale ale acestuia de a îndeplini această funcţie nu rezultă din vreo experienţă profesională vastă, anterioară, singurele legături cu Fondul Proprietatea ale acestuia fiind cele rezultate din relaţia sa, care pare ’’specială”, cu Franklin Templeton, pentru care a intervenit la cel mai înalt nivel: la Preşedintele şi Primul- ministru în funcţie la acea dată, în scopul avantajării acesteia. De altfel, este de aşteptat ca, şi în exercitarea acestor funcţii, să fie derulate în continuare intervenţii similare, în activitatea mea profesională (de fost director în Ministerul Justiţiei) luând cunoştinţă personal de astfel de intervenţii, în cazuri punctuale (am refuzat, de altfel, la acel moment, să îmi exercit atribuţiile de serviciu în modalitatea în care mi se solicitase, prin prisma intervenţiei lui Mark Henry GITENSTEIN, aspecte pe care le voi detalia la data la care voi fi audiată).
Aşadar, această intervenţie în afara atribuţiilor sale legale, determinate de funcţia cu care era învestit (de ambasador al SUA în România), contravin nu doar legii române (Codului penal), ci şi FCPA (Foreign Corrupt Practices Act) – Legea privind practicile de corupţie în străinătate (motiv pentru care voi formula o sesizare şi către autorităţile judiciare competente din SUA).
Această lege interzice companiilor americane să plătească sau să promită că vor plăti demnitari străini, partide politice străine sau alte persoane ori candidaţi la funcţii în schimbul influenţării acţiunilor unui demnitar străin în exercitarea atribuţiilor sale.
Or, activitatea derulată de Mark Henry GITENSTEIN, care, cu siguranţă la solicitarea companiei Franklin Templeton, a derulat toate aceste intervenţii, devenite cunoscute la data la care stenogramele WikiLeaks au devenit publice se circumscriu şi sferei de acţiune a acestui act.
Aceasta, deoarece prevederile anticorupţie ale FCPA interzic folosirea intenţionată a oricăror mijloace de instrumentare a comerţului interstatal în mod corupt, în favoarea oricărei oferte, plăţi, promisiuni de plată sau autorizare a plăţii de bani sau orice altceva de valoare pentru orice persoană, ştiind că toate sau o parte din astfel de bani sau obiecte de valoare vor fi oferite sau promise, direct sau indirect, unui funcţionar străin pentru a influenţa funcţionarul străin în calitatea sa oficială, pentru a îndemna funcţionarul străin să îndeplinească sau să nu îndeplinească un act care încalcă îndatoririle sale legale sau să asigure orice avantaj necuvenit pentru a ajuta în obţinerea sau păstrarea afacerilor sau pentru a îndruma afacerea către orice persoană. III. în probarea celor susţinute depun, alăturat, înscrisuri din care rezultă existenţa
faptelor descrise anterior:
- Stenograma WikiLeaks la care am făcut referire anterior
- Adresa nr. 243/07.03.2007 a Consiliului de Supraveghere al Fondului Proprietatea.
- Hotărârea nr. 4/25 aprilie 2013 a AGOA ai Fondului Proprietatea.
- Extras din prospectul Fondului Proprietatea din data de 2 decembrie 2010 realizat în vederea admiterii la tranzacţionare pe Bursa de Valori Bucureşti.
- Extras de site-ul web a Fondului Proprietatea, ce atestă calitatea de membru al Comitetului Reprezentanţilor pentru dl. Mark Henry GITENSTEIN.
- CV-ul Mark Henry GITENSTEIN, postat pe site-ul web al Fondului Proprietatea.
Solicit administrarea probei cu martori. Propun audierea următorilor martori:
- Preşedintele României de la acea dată, domnul Traian Băsescu; adresa de citare: Senatul României, Str. Calea 13 Septembrie 1-3, sector 5, Bucureşti,
- Primul ministru de la acea dată, domnul Emil Boc; adresa de citare: Primăria mun. Cluj Napoca, Str. Moţilor nr. 3, judeţ Cluj,
- Sfîrîială Ioana, persoana care a acţionat în instanţă modalitatea de preluare a Fondului Proprietatea; adresa de citare: SCP Sfiraiala şi Asociaţii cu sediul în Str. Ion Bibicescu, Nr. 3, Sector 1, Bucureşti.
- Membrii comisiei care a derulat procesul de selecţie a societăţii de administrare a Societăţii Comerciale „Fondul Proprietatea” – S.A.
- Jeri Guthrie-Com, adjunct al şefului misiunii diplomatice a SUA la Bucureşti la 25.10.2010, cosemnatară a stenogramei ID 10BUCHAREST101_a, iar în prezent reprezentant permanent al S.U.A. la OECD cu adresa de citare: 2, rue André Pascal 75775 Paris Cedex 16, Franţa.
Cetăţenii americani, destinatari ai stenogramei ID 10BUCHAREST101_a: Timothy F. Geithner (secretar al Trezoreriei S.U.A. la data de 25.10.2010) şi Hillary Rodham Clinton (secretar al Departamentului de Stat al S.U.A. la data de 25.10.2010).
[1] La 25 februarie 2010 a fost semnat Contractul de Administrare dintre SC Fondul Proprietatea SA şi Franklin Templeton Investment Management Ltd UK prin care Franklin Templeton Investment Management Ltd UK a fost numit Societate de Administrare a Investiţiilor Fondului şi Administrator Unic.