Costul transportului de mărfuri pe nave-containere care călătoresc din Asia în Europa a crescut brusc din cauza atacurilor asupra navelor din regiunea Mării Roșii de către Houthis yemeniți (membri ai grupului militant yemenit Ansar Allah).
Potrivit platformei internaționale de rezervare a mărfurilor Freightos, costul transportului unui container de patruzeci de picioare din Asia în Europa de Nord s-a dublat la 4.000 de dolari, în timp ce transportul aceluiași container în țările mediteraneene, unde navele au trecut în mod tradițional prin Marea Roșie și Canalul Suez, a crescut vertiginos de la 4 000 la 5175 de dolari, relatează Reuters.
Șeful analiștilor Freightos, Judah Levin, a remarcat că unii transportatori au crescut deja prețurile pentru expedierea unui container din Asia în Marea Mediterană la 6.000 de dolari (de la jumătatea lunii ianuarie), iar practica de a folosi suprataxe cuprinse între 500 și 2.700 de dolari pe container ar putea împinge prețurile la valori si mai mari.
Creșterea prețurilor a fost cauzată de faptul că mulți transportatori și-au redirecționat navele ocolind Marea Roșie; acum navele de containere se îndreaptă spre Europa nu prin Canalul Suez, ci ocolind Africa din sud. Acest lucru prelungește fiecare călătorie cu 7-20 de zile și duce la o penurie de nave portacontainere.
Costul transportului către porturile nord-americane a crescut și el, dar nu la fel de vizibil. Potrivit lui Judah Levin, pentru coasta de est a Americii de Nord prețul a crescut cu 55%, la 3.900 de dolari per container, iar pentru coasta de vest – cu 63%, la 2.700 de dolari.