Home Actualitate Șeful CJ Hunedoara trage semnalul de alarmă la președinte și Guvern: RISCURI...

Șeful CJ Hunedoara trage semnalul de alarmă la președinte și Guvern: RISCURI MAJORE la Lonea, Livezeni, Lupeni și Vulcan

0

Către, 

PREȘEDINTELE ROMÂNIEI

Domniei Sale, Domnului Nicușor Daniel DAN

PARLAMENTUL ROMÂNIEI

Domniei Sale, Domnului Mircea ABRUDEAN, președintele Senatului

Domniei Sale, Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, președintele Camerei Deputaților

GUVERNUL ROMÂNIEI

Domniei Sale, Domnului Ilie Gavril BOLOJAN, Prim-ministru

Domniei Sale, Domnului Marian NEACȘU, Viceprim-ministru

Domniei Sale, Domnului Bogdan-Gruia IVAN, Ministrul Energiei

Domniei Sale, Domnului Pavel-Casian NIȚULESCU, Secretar de stat 

Domniei Sale, Domnului Ștefan-Radu OPREA, Secretar general al Guvernului

COMPLEXUL ENERGETIC VALEA JIULUI SA

Domniei Sale, Domnului Marius-Viorel POȘA, Președinte CA al CEVJ SA

SCRISOARE DESCHISĂ

Stimate Domnule Președinte al României,

Stimate Domnule Președinte al Senatului,

Stimate Domnule Președinte al Camerei Deputaților,

Stimate Domnule Prim-ministru,

Stimate Domnule Viceprim-ministru,

Stimate Domnule Ministru,

Stimate Domnule Secretar de stat,

Stimate Domnule Secretar General al Guvernului,

Stimate Domnule Președinte al CA – CEVJ SA,

Conform prevederilor OUG 108/2022 și ale OUG 13/2025, finalizarea lucrărilor de închidere subterană, la Exploatarea Minieră Lonea este data de 31.12.2025, iar la Exploatarea Minieră Lupeni data de 30.06.2026. De asemenea, finalul anului 2028 prevede finalizarea lucrărilor de închidere pentru exploatările miniere Livezeni și Vulcan.

Mă adresez Domniilor Voastre solicitând ca autoritățile centrale să reevalueze termenele stabilite pentru finalizarea lucrărilor de închidere subterană, având în vedere realitățile tehnice, economice și sociale constatate la nivelul celor două exploatări. Procesul de închidere implică riscuri majore dacă este accelerat fără a ține cont de recomandările specialiștilor și de condițiile din teren, iar efectele acestuia s-ar putea reflecta atât asupra siguranței populației, cât și asupra stabilității economice a comunităților locale.

În cele ce urmează, sunt expuse motivele pentru care termenele de închidere stabilite prin OUG 108/2022 și OUG 13/2025 nu pot fi respectate, precum și riscurile majore pe care o închidere forțată le-ar aduce. Acest apel nu cere privilegii, ci doar decizii responsabile, bazate pe realitatea din teren și pe respectul față de oameni.

În urma studiilor întocmite de INSEMEX Petroșani și ulterior de către un expert independent, respectiv Główny Instytut Górnictwa (GIG) din Polonia, termenele de executare a lucrărilor de închidere subterană pentru cele două exploatări miniere sus-menționate necesită între 4 și 6 ani cu o activitate pe 4 schimburi și cu asigurarea materialelor și echipamentelor necesare desfășurării acestor activități de închidere subterană.

Graficul lucrărilor de închidere subterană nu poate fi respectat din cauza lipsei de personal (activitatea desfășurându-se pe două sau trei schimburi în loc de 4 schimburi cum era prevăzut în planul inițial de încetare a activității – PIA) și a materialelor și echipamentelor necesare pentru execuția acestor lucrări (sursa de finanțare aflată în sarcina Ministerului Energiei fiind axată în principal pe asigurarea salarizării personalului și mai puțin pe asigurarea materialelor și echipamentelor necesare, amintind aici și de faptul că bugetul de venituri și cheltuieli a fost aprobat cu ocazia rectificării bugetare pe anul 2025);

Activitatea subterană la Exploatarea Minieră Lupeni se află sub un întreg cartier de locuințe, respectiv Cartierul Ștefan, unde locuiesc aproximativ 1.000 de persoane, iar lucrările de închidere trebuie realizate în conformitate cu recomandările celor două institute de cercetare în domeniul minier și cu respectarea legislației naționale, respectiv Legea Minelor nr. 85/2003 actualizată, în caz contrar existând riscul unor accidente tectonice subterane care pot genera fenomene de subsidență (tasare) a terenurilor de suprafață, punându-se astfel în pericol siguranța acestor locuitori. Amintim aici și faptul că în Municipiul Lupeni, în prezent, există zone de teren afectate de fenomenele de subsidență care sunt împrejmuite și monitorizate permanent pentru a nu pune în pericol activitatea de la suprafață.

Realizarea incompletă sau parțială a lucrărilor de închidere subterană poate conduce, pe cale de consecință, la formarea unor conuri de surpare (ca urmare a fenomenului de subsidență) care să genereze emanații de gaze toxice (monoxid și bioxid de carbon, precum și metan) și care să ajungă prin sistemul de fisuri la suprafață, cu consecințe deosebit de grave și imprevizibile.

În situația urgentării închiderii lucrărilor subterane fără a se avea în vedere realitatea din teren și respectarea legislației în vigoare, se va ajunge la acumularea unor volume foarte mari de apă (fiind știut faptul că activitatea de exploatare generează un aport substanțial de ape reziduale subterane), existând riscul producerii unor alunecări de teren care să afecteze grav activitatea de suprafață și siguranța oamenilor care locuiesc și își desfășoară activitatea deasupra perimetrelor miniere exploatate.

În situația în care rezervele de cărbune deschise și pregătite nu sunt extrase conform cerințelor Legii Minelor, a metodelor de exploatare cu banc subminat și a recomandărilor celor două institute de cercetare minieră (INSEMEX și GIG), care să permită ulterior inundarea acelor zone, se va ajunge la fenomene de autoaprindere a cărbunelui astfel neexploatat, ceea ce poate conduce la explozii subterane cu consecințe foarte periculoase.

Planurile de încetare a activității (PIA) ale celor două Exploatări Miniere Lonea și Lupeni au primit aviz favorabil abia în luna octombrie 2025, iar termenele cuprinse în graficele de lucrări nu au ținut cont de realitățile din teren. Totodată, activitatea de închidere subterană trebuie supravegheată și monitorizată de un diriginte de șantier (care până la acest moment nu a fost contractat) și care are un rol esențial în realizarea corespunzătoare a lucrărilor de închidere.

Închiderea foarte rapidă a celor două exploatări miniere va genera drame sociale prin pierderea locurilor de muncă, aspect care a generat îngrijorare la nivelul administrațiilor locale ale celor două localități, Lonea și Lupeni, și la nivelul acestor comunități.

În acest moment, pentru respectarea prevederilor legale (Legea Minelor), a recomandărilor celor două institute de cercetare în domeniul minier (INSEMEX și GIG) și pentru realizarea în totalitate a lucrărilor cuprinse în planurile de încetare a activității (PIA), activitatea celor două exploatări miniere ar trebui să continue până la data de 31.12.2028.

Bilanțul energetic la nivelul SEN în ultimii ani este negativ, în principal, datorită politicilor energetice de reducere a aportului energiei produse pe bază de cărbune prin închiderea de exploatări miniere și termocentrale care foloseau cărbunele pentru producerea acestui tip de energie electrică. Acest fapt a condus la creșterea prețului la energie electrică și la creșterea costului vieții tuturor cetățenilor României.

Având în vedere multitudinea de motive evocate anterior, am convingerea și speranța că la nivelul Guvernului României vor avea loc discuții serioase și constructive privind aspectele semnalate și, pe cale de consecință, se vor găsi soluții legale pentru prelungirea activității EM Lonea și EM Lupeni până la data de 31.12.2028, respectiv până la 31.12.2032 pentru EM Livezeni și EM Vulcan.

Cu aleasă considerație,

Laurențiu NISTOR,

Președintele Consiliului Județean Hunedoara

Ad

Exit mobile version