Un nou scandal a izbucnit la nivelul Capitalei, iar o controversată afacere de milioane de euro scoate în evidență ”manevrele” prin care firma EKO GROUP din București a reușit să obțină profituri uriașe folosindu-se de stâlpii de iluminat din București și din județul Ilfov. Prin divizia de publicitate a grupului – Publicitate OOH –, se propune firmelor interesate, ”în exclusivitate”, o ”rețea de stâlpi de iluminat perfecți” pe care poate fi afișată publicitate stradală. Dincolo de reclama agresivă, steagurile publicitare nu pot fi amplasate pe stâlpii de iluminat decât în anumite condiții – prevăzute de Legea 185/2013 -, însă reprezentanții EKO au susținut, permanent, că se află ”în legalitate”. Gândul a tras un semnal de alarmă încă din luna iulie a anului 2022 – toate informațiile AICI -, dezvăluind că publicitatea agresivă a companiei EKO GROUP, fondată de afaceristul Eduard Petrescu (CEO & General Manager), ridică numeroase semne de întrebare referitoare la steagurile publicitare amplasate pe stâlpii de iluminat din București.
După dezvăluirile Gândul, reprezentanții EKO TRADE BUSINESS SRL au transmis că firma deține ”toate documentele prevăzute de legislația în vigoare” și, mai mult, există avize eliberate de Primăria Municipiului București (PMP), astfel că activitatea de ”publicitate stradală” poate fi desfășurată.
”Precizăm că societatea EKO TRADE BUSINESS SRL deține toate documentele prevăzute de legislația in vigoare pentru desfășurarea activității de publicitate stradală (temporară), respectiv avize eliberate de PMB. (…) Astfel, amplasarea mijloacelor de publicitate stradală temporară se realizează în baza avizului pentru publicitate temporară emis de PMB si a avizului tehnic de principiu emis de Compania Municipală de Iluminat Public București”, au transmis reprezentanții companiei în luna august a anului 2022.
În astfel de condiții, prin contractele încheiate cu firmele care au dorit să beneficieze de publicitate stradală, EKO GROUP a încasat, de-a lungul timpului, milioane de euro, folosindu-se de stâlpii aflați în administrarea Primăriei Municipiului București.
Informațiile furnizate în exclusivitate de Gândul au arătat că totul este ”cusut cu ață albă” în această afacere de milioane de euro, iar confirmarea vine chiar din partea lui Nicușor Dan, primarul general al Capitalei.
Acesta a anunțat – joi, 6 aprilie 2023 – că a fost declanșată o campanie de demontare a steagurilor publicitare (și a bannerelor) ”amplasate ilegal” pe stâlpii de iluminat care se află în administrarea Primăriei Capitalei.
”Demontăm steagurile de publicitate montate ilegal pe stâlpii care sunt în administrarea Primăriei Capitalei. Au fost îndepărtate deja 112 steaguri publicitare cu reclamă pentru jocuri de noroc de pe Calea Victoriei și Bd Eroilor. De altfel, orice steag publicitar amplasat în mod ilegal de către operatorii de publicitate, fără a deține aviz de publicitate temporară, este demontat de echipe ale Poliției Locale București și ale Companiei Municipale Iluminat Public București.
Steaguri publicitare amplasate ilegal au fost demontate și de pe străzile Bd. Carol I, Bd. Gh. Magheru, Bd. Nicolae Bălcescu, Bd. Beijing. Bd. Aviatorilor, Şos. București-Ploiești, Calea Floreasca, Calea Dorobanți, Bd. Mircea Eliade, str. Radu Beller, str. Nicolae Caramfil, str. Jandarmeriei şi Șos. Nordului. În total, în perioada 01 – 30 martie, au fost desființate 915 bannere”, a scris Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, pe pagina sa de Facebook.
De altfel, Nicușor Dan a postat și o fotografie în care, în prim-plan, apare tocmai un steag unidirecțional aparținând EKO GROUP – divizia de publicitate OOH – firma care se lăuda încă de anul trecut că deține ”monopolul” în București și județul Ilfov.
Contactat de Gândul, urbanistul Alexandru Pânișoară, președintele Asociației pentru Dreptul Urbanismului, spune că demersul lui Nicușor Dan ar fi trebuit să înceapă cu monumentele istorice din Capitală, dând ca exemplu clădirea CICLOP de pe Bulevardul Magheru din Capitală.
În ceea ce privește stegulețele publicitare ”montate ilegal”, așa cum s-a exprimat Nicușor Dan, Alexandru Pânișoară consideră că ANAF și Parchetul trebuie să intervină în cazul în care firma EKO GROUP le-a montat pe stâlpi fără a avea voie să facă asta. Veniturile obținute de-a lungul timpului ar fi, evident, ilicite.
”Astfel de stegulețe publicitare intră în categoria semnalisticii, chiar dacă nu vorbim despre publicitate pe fațada unei clădiri sau pe un panou publicitar. Toate mijloacele de publicitate se supun regimului autorizării executărilor lucrărilor de construire. Practic, îți trebuie o autorizație de construire.
În anumite zone, este nevoie chiar și de avizul Ministerului Culturii, vorbim de zona de protecție a unui monument istoric. În respectivele zone, există o lege specială care reglementează asta, publicitatea stradală este interzisă.
Legea 185/2013 reglementează semnalistica. Dacă Nicușor Dan s-a decis să facă asta, să dea jos stegulețele montate ilegal pe stâlpii de iluminat, ar trebui – mai înainte de toate – să se preocupe și de monumentele istorice. Cum ar fi clădirea CICLOP, pe care tot timpul se afișează bannere publicitare, deși este interzis prin lege acest lucru. CICLOPUL este cel mai bun exemplu. Este monument istoric, numai că are pe fațadă bannere de publicitate.
Astfel de autorizații de construire, în cazul mijloacelor publicitare, pot fi emise de primarul general al Capitalei – dacă e vorba despre zone protejate sau de monumente istorice – sau de primarii de sector, vorbind despre zone din restul Bucureștiului.
Dacă încasarea banilor – de către firma care a montat stegulețele publicitare pe stâlpii de iluminat – s-a făcut în mod ilicit, atunci trebuie să intervină ANAF-ul și Parchetul, fiindcă ne-am afla în situația în care ar exista venituri provenite din activități ilicite. Dacă firma nu avea voie să monteze stegulețele publicitare pe acei stâlpi de iluminat, și a obținut venituri din închiriere, e clar că sunt venituri ilicite”, a precizat urbanistul Alexandru Pânișoară, președintelșe ADU, în exclusivitate pentru Gândul.