Scandalul corvetelor: Ce spun olandezii de la Damen

0
121

Atribuirea de către Ministerul Apărării a contractului în valoare de 1,6 miliarde de euro pentru construirea a patru corvete pentru înzestrarea Marinei Militare continuă să genereze un uriaş scandal. După ce, în prima fază, Guvernul Cioloş a semnat, în noiembrie 2016, o înţelegere cu grupul olandez Damen (care urma să construiască navele în şantierul de la Galaţi, deţinut de concern), ulterior achiziţia a fost anulată de Guvernul Tudose, pe motiv că stabilirea condiţiilor de atribuire a contractului trebuia făcută prin lege, nu printr-o hotărâre a Executivului. În continuarea demersurilor, în martie 2017, oficialii români au anunţat că navele ar putea fi făcute de şantierul naval de la Mangalia, unde Ministerul Industriilor deţine 51% dintre acţiuni.La scurt timp, Damen a anunţat că a perfectat cu grupul sud-coreean Daewoo cumpărarea unui pachet de 49% dintre acţiunile şantierului de la Mangalia, urmând să negocieze cu Guvernul României preluarea managementului exclusiv al companiei. Damen a dat o replică ziarului Adevărul.

Prins în vârtejul acestui adevărat război politic, grupul olandez Damen a formulat, în exclusivitate pentru cotidianul „Adevărul”, un punct de vedere în care se delimitează de orice fapte ilegale sau de operaţiuni de lobby care ar sancţionabile în România sau oriunde în spaţiul european. De altfel, în urmă cu câteva săptămâni, Damen a precizat că nu exclude posibilitatea să-i acţioneze în instanţă pe cei care „au răspândit informaţii false”.

„Damen a colaborat întotdeauna cu autorităţile române la toate nivelurile, într-o manieră transparentă, corectă şi echidistantă, exclusiv instituţional şi indiferent de culoarea politică a celor aflaţi la guvernare. În acest sens, orice alegaţie cu privire la eventuale presiuni din mediul politic atât olandez cât şi cel român, care să favorizeze Damen, nu are niciun temei sau bază reală, fiind pure speculaţii. Damen a adoptat un Cod de Conduită în Afaceri în concordanţă cu cele mai înalte standarde în vigoare. Acestea se referă atât la relaţiile instituţionale cu autorităţile statelor pe teritoriul cărora Grupul îşi desfăşoară activitatea cât şi cu partenerii locali, incluzând activităţile de consultanţă”, au precizat reprezentanţii companiei pentru „Adevărul”.

Aceştia au precizat că Damen este mereu deschis şi cooperant în relaţia cu mass-media din întreaga lume, însă că au observat că „în mass-media din România au apărut în ultima vreme o serie de relatări de televiziune care cuprind informaţii neadevărate şi calomnioase, având impact asupra imaginii şi intereselor sale”.

„În legătură cu alegaţiile apărute în spaţiul public menţionăm că Damen, în calitate de competitor în procedura destinată achiziţiei celor patru corvete multirol pentru Forţele Navale Române, a aflat despre această licitaţie din anunţul public lansat de autorităţile române în 26.02.2018 (vezi site-ul Romtehnica). Procedura a fost astfel relansată după ce guvernul actual anulase derularea unei proceduri similare, lansate de guvernul anterior al premierului Cioloş, care nu se finalizase prin semnarea unui contract. Damen nu are cunoştinţă de vreun demers investigativ al Ministerului Public din România legat de procedura anulată. Niciun oficial român nu a contactat Damen în acest sens”, au precizat reprezentanţii grupului olandez.

„Legat de aşa-zisele vizite ale unor oficiali români la sediul din Olanda al Grupului, precum şi pretinsele întâlniri ale patronatului Grupului cu respectivii oficiali români, menţionăm că nici domnul Liviu Dragnea şi nici alt înalt oficial român, în afara celor menţionaţi transparent pe site-ul Damen, nu au vizitat sediul corporaţiei noastre şi nu s-au întâlnit cu patronatul sau conducerea Grupului. Vizita ES Ambasadorul României la Haga, doamna Brânduşa-Ioana Predescu, care a fost una protocolară, nu a avut legătură cu programul de achiziţie a corvetelor”, se mai afirmă în punctul de vedere transmis cotidianului „Adevărul”.

În document se mai precizează şi că „Damen lucrează în toate ţările unde este prezent şi cu consultanţii săi locali în diferite domenii de interes: juridic, tehnic, de afaceri, etc. În România sunt, astfel, angajate în activităţi de consultanţă mai multe persoane fizice şi firme care respectă atât legislaţia locală cât şi Codul de Conduită în Afaceri al Grupului. Damen cunoaşte legislaţia românească restrictivă în materie de lobby şi o respectă întocmai”.

Totodată, cei care reprezintă concernul olandez au precizat că în conducerea SN Galaţi şi SN Mangalia, „Damen a desemnat numai angajaţi ai Grupului şi nu consultanţi, aşa cum se prezintă în mod eronat de către unele mijloace media, acest lucru fiind lesne de verificat în înregistrările oficiale şi publice”.