17.6 C
București
sâmbătă, mai 24, 2025
AcasăAnalizeRomânii simt deja criza economică în buzunare

Românii simt deja criza economică în buzunare

-

Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025, relevă un studiu realizat de EY România, care dezvăluie preferințele consumatorilor pentru cheltuielile legate de această perioadă, într-un context marcat de inflație ridicată și instabilitate economică.

- Reclama -

Potrivit EY România, sondajul evidențiază accentul pus pe calitate, prețuri avantajoase și strategii de economisire.

- Advertisement -

Astfel, la capitolul cadouri, 61% dintre respondenți așteaptă reduceri pentru a cumpăra cadouri de Paște, 41% urmărind atât oferte online, cât și în magazine, iar 35% concentrându-se pe mediul online.

Aproape jumătate – 47% – alocă până la 400 lei pentru cadourile de Paște, 37% între 400 și 1.000 lei, iar 16% peste 1.000 lei. Doar 26% au economisit în prealabil pentru aceste cheltuieli.

- Advertisement -

Pentru masa de Paște, 35% plănuiesc să cheltuiască între 300 și 500 de lei, 26% între 500 și 1.000 de lei, iar 17% peste 1.000 de lei. 22% alocă sub 300 de lei.

Raportat la 2024, 45% estimează pentru cumpărăturile de Paște cheltuieli mai ridicate cu până la 10 – 20%, în timp ce 10% se așteaptă la valori cu peste 30% mai mari. 22% anticipează cheltuieli similare sau mai mici.

În ceea ce privește vacanța și timpul liber, doar 15% dintre respondenți au achiziționat bilete de avion sau pachete turistice pentru Paște sau 1 Mai, reflectând constrângerile economice, iar 85% nu au planificat vacanțe. Pentru următoarele șase luni, 36% intenționează să aloce între 250 și 500 lei lunar pentru divertisment și relaxare, iar 38% între 50 și 250 lei pentru sport.

Calitatea (98%) și prețul (97%) domină deciziile de achiziție, urmate de proximitatea magazinului și proveniența produselor. Livrarea la domiciliu, sustenabilitatea și brandul sunt mai puțin importante. Pentru alegerea retailerilor, prețul este prioritar, urmat de proximitate și încrederea în comerciant, se arată în studiu. La electrocasnice, recenziile sunt esențiale, iar la îmbrăcăminte contează reducerile și ușurința returnării.

Pentru a maximiza valoarea achizițiilor, respondenții aleg: reduceri (61%), comercianți cu profil discount (55%), mărci mai ieftine, dar de calitate similară (47%), programe de fidelitate (40%), produse din piețe și de la mici afaceri (37%).

‘În 2025, românii demonstrează o abordare prudentă în pregătirea sărbătorilor de Paște, aproape toți respondenții punând calitatea și prețul pe primul plan, în timp ce maximizează valoarea prin reduceri și comercianți cu profil discount. Această combinație de tradiție și pragmatism economic arată adaptabilitate în fața provocărilor financiare’, afirmă Georgiana Iancu, partener, liderul sectorului de Retail și Produse de Consum, EY România.

Conform studiului, 50% dintre respondenți vor continua să cumpere alimente proaspete, 49% produse de îngrijire personală, 35% alimente procesate și 31% electrocasnice mari, chiar și la prețuri mai ridicate. În schimb, pentru produsele neesențiale, precum îmbrăcămintea sau articolele de lux, mulți optează pentru alternative mai ieftine sau reduc achizițiile.

În privința ieșirilor la restaurant, 45% declară că vor reduce frecvența meselor în oraș.

Pentru următoarele șase luni, planurile financiare dezvăluite de români indică: pentru alimente – 34% vor cheltui între 500 și 1.000 lei lunar; igienă personală – 43% alocă între 250 și 500 lei lunar; educație – 25% alocă între 50 și 250 lei lunar; economii și investiții – 25% intenționează să aloce peste 2.000 de lei lunar, un semn de prudență.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img