România importă circa 80% din carnea de porc, fiind la mâna marilor jucători de pe piaţa cărnii de porc din Europa, în condiţiile în care autorităţile nu oferă niciun sprijin pentru a încuraja crescătorii de porci din România, a afirmat luni Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), la un eveniment de specialitate.
„Noi produceam acum câţiva ani 50% din carnea pe care o consumam. Acum mai producem 20%. Circa 80% din carnea de porc este importată. Deci, suntem cumva la mâna marilor jucători de pe piaţa cărnii de porc din Europa şi ne minunăm că, uite, domnule, s-a scumpit carnea de porc! Dar ce s-a scumpit carnea de porc! Dar, noi nu facem nimic, nu sprijinim sub nicio formă producătorii să se apuce din nou să crească porci. Le-am omorât porcii cu pesta porcină, le-am dat nişte legi foarte bune: trebuie să stea nu ştiu câte luni până trece virusul, să mai aştepte nu ştiu cât… Oamenii ăia se lasă de afaceri în condiţiile astea. Mai apăruse şi ceva pe la oi, o pestă. Am avut cu aviara, cu vacile, acum oile scăpaseră sănătoase”, a menţionat Feliciu Paraschiv, la dezbaterea „Înapoi la economie. Cum văd antreprenorii anul 2025”, organizată de CLCC Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării.
Totodată, el a subliniat că, în ultimele zile, a observat scumpiri la specialităţile pe care le consumă, tradiţional, românii de Sărbători.
„Am observat nişte creşteri de preţ în ultimele zile la specialităţile pe care le consumă, tradiţional, românii de sărbători, la lebăr, la şorici, la tobă, la capul de porc, dar nu neapărat la carne. Nu ştim ce se va întâmpla. E posibil ca în ultima săptămână, înainte de Crăciun, jucătorii puternici să scumpească. Ştiu că noi suntem mari consumatori de carne de porc şi s-ar putea să ridice preţul, oarecum artificial, în ultima săptămână, lucru pe care o să-l vedem şi la citrice. Am observat, în ultimii 10 ani, că în ultima săptămână sau în ultimele 10 zile ale anului, citricele, bananele, fructele exotice din import se scumpesc. Şi aici cred că e un fenomen de „greedflation”, ca să zic aşa, de lăcomie, pentru că importatorii ştiu foarte bine că românii, în preajma sărbătorilor, nu mai au degetul ăla care opreşte, de băgat mâna în buzunar – şi bagă mâna în buzunar până la fund şi cheltuie. Am auzit şi de concedii pe datorie ş.a.m.d.”, a adăugat vicepreşedintele ANCMMR.