Considerată de CFR Călători nerentabilă și, cel mai probabil, dusă cu forța spre o moarte sigură, calea ferată Oravița-Anina, prima cale ferată montanistică din România, se încăpățânează să trăiască. Și o face tocmai prin turiștii care nu concep desființarea ei.Scăderea numărului de călătorii pe unul dintre cele mai frumoase tronsoane de cale ferată din țară a stârnit un val de reacții în rândul oamenilor obișnuiți, fără funcții bine plătite, fie ele politice sau nu. Anunțul CFR Călători prin care se dorește limitarea călătoriilor doar pentru zilele de vineri, sâmbătă și duminică pare să nu aibă nicio logică. Decidenții sunt contraziși tocmai de oamenii din teren, cei care circulă adesea cu trenul și care se întâlnesc cu turiștii impresionați de frumusețile și de unicitatea traseului, scrie Express de Banat.
Unul dintre cei implicați profund în povestea frumoasă a Semmeringului bănățean este Cristian Ghinea, ghid turistic din Oravița. Acesta aduce în discuție ideea CFR Călători cum că ruta nu este profitabilă. Cum ar putea fi, atât timp cât prețul unei călătorii este de doar 13 lei, în condițiile în care „sora” din Austria, cu care zona este comparată adesea, scoate din buzunarele călătorilor peste 25 de euro.
„Cheltuieli sunt, dar ei țin prețul sub minimul posibil. Până anul ăsta a fost 10 lei (aici revin la inteligența strategilor și profesioniștilor în marketing pe care îi are CFR-ul pe statele de plată), acum e 13 lei. E infim dacă pui la socoteală circa 60 de angajați doar la Oravița (mai adaugă și Anina), plus întreținerea garniturii și combustibilul. 13 lei/călătorie x 60 locuri x 3 vagoane. Mai mult, am demonstrat că lumea e mulțumită cu 50-60 lei/călătorie și-i atragi cu un pahar de țuică bănățeană, o slăninuță cu ceapă și o gogoașă. Mai mult decât atât, se pot amenaja opriri pe traseu pentru că niciun tren sau alt mijloc de transport în comun nu depinde de orarul acestuia. Strict turistic. La Vișeu se pot face bani din plimbări și popasuri (e deja peste 100 de lei costul unei călătorii acolo, prețuri actualizate vara asta), dar aici nu, nu se poate. Pentru că nu se vrea! E singura explicație”, ne-a declarat Cristian Ghinea.
Despre aceeași „neprofitabilitate” invocată de CFR Călători vorbește și un alt om care are de-a face cu turiștii. Nu doar din această parte de țară, ci din întreaga Românie, la care se adaugă și mulți din străinătate. Orăvițean la origine, dar acum stabilit la Timișoara, Caius Timar, administratorul unei agenții turistice din capitala Banatului, ne spune că zona stârnește atât de mult interes, încât se organizează excursii în fiecare anotimp pe același traseu. „N-am avut niciodată, în nicio excursie, vreun reproș sau vreo nemulțumire și ne-ar părea foarte rău să se distrugă această linie. Noi venim cu minimum 50 de turiști, am avut și 100 de turiști și nu numai din Timișoara. Spre exemplu, în 29 septembrie avem un grup de 20 de turiști de la Arad, care vin tocmai pentru această cale ferată”.