Preţul petrolului a atins o valoare negativă doar în cazul contractului cu scadenţă de mai, care urma să expire pe 21 aprilie, în timp ce contractele cu scadenţe mai îndepărtate, respectiv iunie, iulie, august, şi-au menţinut evoluţia, se arată într-o analiză a casei de brokeraj XTB România conform Agerpres.
„Luni, 20 aprilie 2020, a fost o zi care va rămâne în istoria pieţelor financiare drept prima dată când preţul petrolului a atins o valoare negativă. Este vorba despre contractul futures cu scadenţă în luna mai, care s-a depreciat în câteva ore cu peste 300% şi a încheiat sesiunea de luni la -37,63 dolari per baril. Mai precis, deţinătorii acestor contracte au fost dispuşi să plătească pentru a scăpa de livrarea fizică a petrolului la scadenţă”, potrivit analizei.
Analiştii XTB România susţin că fenomenul a apărut ulterior procesului de rulare (rollover) care a avut loc joi, după încheierea sesiunii de pe piaţa petrolului WTI (OIL.WTI).
„‘Rularea’ este un procedeu care are loc periodic şi presupune trecerea de la un contract futures cu scadenţă apropiată (în cazul de faţă, contractul futures pe OIL.WTI cu scadenţă mai, care urma să expire pe 21 aprilie) la un contract futures cu scadenţă mai îndepărtată (spre exemplu, acelaşi contract, dar cu scadenţă în iunie), realizându-se astfel tranziţia către un contract mai lichid şi evitându-se mişcările neaşteptate de preţ asociate expirării”, se explică analiştii XTB România.
„Este important de înţeles că fenomenul ajungerii preţului petrolului în teritoriu negativ s-a manifestat doar în cazul contractului cu scadenţă de mai care urma să expire astăzi, în timp ce contractele cu scadenţe mai îndepărtate (iunie, iulie, august) şi-au menţinut evoluţia. În momentul de faţă, perspectiva investitorilor cu privire la valoarea actuală a petrolului este indicată de contractele futures pe iunie, care au pierdut ieri în jur de 14% şi au încheiat sesiunea în jurul valorii de 21 dolari per baril. Atitudinea pesimistă continuă şi astăzi, cotaţia WTI extinzându-şi secvenţa descendentă cu peste 30%. La momentul redactării, preţul OIL.WTI bazat pe contractul pe iunie este în jurul nivelului de 17 dolari per baril, în revenire după ce a avut o scurtă cădere spectaculoasă sub nivelul de 12 dolari per baril”, a menţionat Radu Puiu, Research Analyst în cadrul XTB România.
Aşadar, „situaţia nu este atât de gravă pe cât ar putea părea la prima vedere”, fiind efectul unor dezechilibre pe termen scurt. Astfel, investitorii care deţineau poziţii de cumpărare pe contractele pe mai au ajuns să plătească pentru a vinde aceste contracte, din cauză că volumul de petrol pe care ar trebui să îl primească ar fi dificil de depozitat.
Potrivit analizei, capacitatea de depozitare la nivel global este de aproximativ 6,8 miliarde de barili, fiind în proporţie de 60% ocupată. În acest context, rafinăriile nu sunt dispuse că prelucreze petrolul brut din cauza nivelului redus al cererii de combustibil ca urmare a măsurilor de restricţionare.