COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO)
Președintele PSD, Liviu Dragnea, a făcut ieri o declarație extrem de importantă și care merită, în consecință, toată atenția, pentru că ea poate ascunde strategia reală a unor înalte cercuri politice, și nu numai, pentru debarcarea Laurei Kovesi de la șefia DNA. Ca și pentru modificarea unor legi de maximă greutate de care depinde funcționarea structurilor de forță.
Concret, Dragnea a afirmat că va încerca să discute azi cu președintele Klaus Iohannis despre desecretizarea protocoalelor dintre DNA și SRI, cu prilejul semnării decretelor de numire a noilor miniștri.
“Mâine, dacă merg acolo și o să am ocazia (…) o să-i fac această solicitare. Am făcut-o și public”, a spus, ieri seară, la România TV, Liviu Dragnea.
Aproape am paria că, de data asta, nu e o vorbă în vînt.
Sunt prea multe evenimente care se leagă, pentru a trata cu ușurință anunțul lui Dragnea.
În primul rînd e vorba de seninătatea cu care lideri ai puterii, cu Dragnea și, mai ales, Tăriceanu în frunte au tratat raportul ministrului Tudorel Toader. Ai fi zis că e vorba de soarta unora de ai lor, nu de a celui mai mare dușman, Laura Kovesi, salvată, în ochii românilor, de refuzul ministrului de a cere revocarea sa.
O seninătate care lasă de înțeles că există un alt plan, mult mai abil.
Pentru că demiterea lui Kovesi în acest moment, pe barba unui ministru pesedist, comporta riscuri uriașe; la loc de cinste, transformarea șefei DNA în martir, în victimă a penalilor pesediști, oprită din drumul său glorios spre curățarea României de către o coaliție a infractorilor.
Ori, cu o legendă e foarte greu spre imposibil să te lupți, inclusiv Ceaușescu știa asta, de aici dispoziția dată Securității de a nu ucide ori condamna la ani grei de închisoare disidenții regimului.
Odată demisă, steaua de șefă a DNA a lui Kovesi ar fi apus, dar exista posibilitatea ridicării pe cer a stelei de politician, viitor candidat la prezidențialele din 2019.
O perspectivă deranjantă și pentru PSD, dar și pentru Iohannis.
Probabil că pentru păpușarii scenei politice, nu e suficient ca șefa DNA să fie scoasă din sistem.
Ea trebuie să iasă complet compromisă, fără ambiții politice și gata să zică mersi dacă mai prinde vreun post pe la Bruxelles.
Raportul lui Toader nu era suficient pentru asta; în fapt, ne amintim că Laura Kovesi nici măcar nu i-a recunoscut ministrului dreptul de a o evalua.
Cu totul alta ar fi situația în cazul desecretizării, într-un viitor apropiat, a protocoalelor încheiate între SRI și Ministerul Public sub oblăduirea CSAT.
Odată prezentată dovada că SRI a fost introdus ilegal în activitatea de justiție, cu știința și acordul fostului procuror general al României, Laura Kovesi, ar apărea imediat pe tapet posibilitatea atacării unui număr uriaș de condamnări definitive, prin procedura revizuirii.
Și în mai toate cazurile, sentințele ar fi anulate, în mod natural.
Un veritabil dezastru pentru sistemul judiciar, pe care cineva, e limpede, va trebui să-l deconteze.
Deja, dezvăluirile de senzație făcute de Dan Andronic în EVZ privind rapoartele de activitate ale SRI din ultimul deceniu, care vorbesc explicit despre respectivele acțiuni mînă în mînă cu DNA – în disprețul legii și în pofida dezmințirilor din ultima vreme– sunt mai mult decît suficiente pentru a arunca scandalul la un nivel încă mai înalt.
Ce nu a spus EVZ, anume cum de nu a observat nimeni pînă acum informațiile în cauză din rapoartele SRI, v-o spunem noi.
Rapoartele SRI în care apăreau detalii compromițătoare privind relația serviciului cu justiția au fost blocate de oamenii lui Traian Băsescu, artizanul principal al protocoalelor. Un personaj care ar trebui, în mod firesc, să dea socoteală pentru acele decizii, dar nu prea mai are cum, fiind deja un expirat al politicii.
Astfel, după 2006, rapoartele anuale de activitate ale SRI, în loc să fie dezbătute în Comisia de resort și apoi în plen și în mass-media, au fost plasate sub cheie de oamenii PDL, aflați pe caii puterii.
S-a ajuns în situația fără precedent ca, timp de șapte ani să nu se mai dezbată niciun raport.
Abia la finele anului 2013 s-a reluat practica legală, numai că atunci s-a produs un alt fenomen,
Au fost scoase de la naftalină toate rapoartele restante și votate în plen la foc automat, la grămadă, nu mai puțin de șase documente.
Cum ce e în cantități prea mari devine neinteresant, nu și-a mai bătut nimeni capul cu rapoartele, aruncate, nu foarte la vedere, undeva, pe siteul SRI.
Anul electoral care a urmat a adus cu sine alte subiecte, astfel că bombele din rapoartele SRI au rămas acoperite de praf.
Cine a blocat ani de zile în parlament rapoartele respective, pentru a acoperi ilegalitățile și abuzurile lui Traian Băsescu?
Un răspuns îl oferă o declarație politică a senatorului PSD, Daniel Savu, din decembrie 2013:
”În mod normal, în 2013 ar fi trebuit adus în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului doar Raportul de activitate al SRI pe anul 2012, aşa cum se întâmplă cu toate instituţiile statului aflate sub control parlamentar. În ceea ce priveşte SRI însă, am avut parte de amânări timp de 6 ani consecutiv. Cred că acest lucru s-a întâmplat pentru faptul că PDL, fosta putere politică din România, cea care a deţinut majoritatea în mandatul trecut, nu a dorit ca aceste rapoarte să fie dezbătute în Parlament, chiar dacă legea prevedea şi atunci, ca şi acum, o prezentare anuală. Cu alte cuvinte, pentru că 6 ani s-a ocolit strategic acest subiect, din raţiuni ce ţin de lipsa de responsabilitate politică aş spune eu, în 2013 am avut de-a face cu şase rapoarte în loc de unul singur. Pentru a corecta această situaţie, Parlamentul şi-a asumat ieri dezbaterea ultimilor şase ani de activitate a SRI, ajungând astfel la zi cu procedura prevăzută de lege.
Deşi Comisia S.R.I. din mandatul 2008-2012, din care am făcut parte la fel ca şi în prezent, a încercat de mai multe ori să introducă rapoartele pe ordinea de zi a Parlamentului în şedinţele Camerelor reunite, fostul preşedinte al Camerei Deputaţilor, doamna Roberta Anastase, a motivat întotdeauna că au existat alte priorităţi, invocând inclusiv situaţia politică tensionată între grupurile parlamentare.
De fapt, ce conţin aceste rapoarte de activitate, care ar putea fi elementele de care să se ferească cineva? Pentru a înţelege mai bine, este necesară o explicaţie atât a conţinutului, cât şi a procedurilor. Practic, după fiecare bilanţ anual al SRI din luna martie, în care se prezintă şi se analizează activitatea din anul anterior, Serviciul întocmeşte un Raport (un rezumat al bilanţului anual) pe care îl dezbate împreună cu Comisia pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii S.R.I., în toate detaliile. Ulterior, Comisia întocmeşte şi ea propriul Raport, cele două documente fiind prezentate, într-o formă neclasificată, Birourilor permanente reunite ale celor două Camere.
De multe ori mi-am pus întrebarea, de ce cât timp a fost la putere, PDL s-a ferit să introducă aceste rapoarte în dezbaterea Parlamentului…Singura concluzie este că îi deranja foarte mult prezentarea explicită, în toate rapoartele, a faptului că SRI a pus la dispoziţia responsabililor guvernamentali de la momentul respectiv şi a adus în atenţia tuturor factorilor de decizie, informaţiile necesare pentru a lupta şi a acţiona eficient împotriva evaziunii, a corupţiei şi criminalităţii economice.
În mod paradoxal, deşi guvernanţii de atunci beneficiau de toate informaţiile necesare pentru a lua deciziile potrivite, la capitolul de estimare a activităţii informative apăreau tendinţe de creştere la evaziune, corupţie şi criminalitate economică. Aceasta înseamnă că, practic, cei responsabili nu reacţionau prin decizii la informaţiile primite.
În aceste condiţii, îmi menţin părerea că SRI era direct interesat ca aceste rapoarte să fie dezbătute în Parlament, pentru a-şi face cunoscută activitatea. Singurii care nu doreau acest lucru erau tocmai cei abilitaţi să ia decizii şi nu o făceau”.
La acea vreme, senatorul Daniel Savu identificase doar o explicație a dosirii rapoartelor.
Grație EVZ, de ieri avem două, iar cea de a doua e cel puțin la fel de gravă.
De aici încolo, menținerea secretă a protocoalelor dovedite ca ilegale și abuzive va reprezenta o sfidare a opiniei publice.
Cel de care depinde crucial desecretizarea lor este președintele Klaus Iohannis.
O va face, dînd curs cererii lui Dragnea?
Spre îngrijorarea șefei DNA, șeful statului pare să fie de ceva vreme într-o relație de-a dreptul înduioșătoare cu Liviu Dragnea și al său partid.
Nu se mai ceartă, nu se mai contrează, nu se mai evită.
Iohannis semnează cuminte tot ce îi bagă sub nas PSD, sunt semne că s-au înțeles și pentru șefia SIE – încă o sinecură pentru Geoană -, și chiar a apreciat raportul ministrului Toader, declarîndu-se de acord că DNA merită să fie luată cînd și cînd la bani mărunți de minister.
În SRI, Kovesi și-a pierdut susținătorii, iar discursul ținut de directorul Hellvig la bilanțul SRI anunță schimbări și mai profunde decît la nivelul ocupanților unor funcții.
Se vorbește de-a dreptul fățiș despre finalul unei epoci a abuzurilor grosolane în numele anticorupției.
Instituțiile de forță ale statului utilizate masiv după 2004 pentru executarea unor politicieni s-au ”stins” una cîte una.
Temutul CNSAS de odinioară, care lichida nume precum Mona Muscă ori Dan Voiculescu a dispărut de mult din peisaj.
Fioroasa ANI abia mai scîncește.
În SRI se vorbește deschis despre revenirea la cadrul democratic și la respectarea drepturilor omului.
CCR nu mai dă erate penibile în miez de noapte și și-a regăsit curajul de a lupta cu abuzurile instituțiilor de forță.
Înalta Curte de Casație și Justiție nu mai e moșia Liviei Stanciu, administrată după indicațiile lui Coldea.
Podgoria lui Ghiță cu vinișor ghiurghiuliu s-a închis, iar sticlele de Opus One aduse de Dragnea, de 400 de euro bucata, probabil nu acoperă cererea.
DNA încă mai pîlpîie, dar decuplarea de SRI și deciziile din ultimul an ale CCR pe marginea Codurilor penale obligă procurorii instituției să lucreze ca niște profesioniști autentici.
Adică ceea ce nu prea nu au fost niciodată.
Iar ”rezultatele” se reflectă în eșecurile pe bandă din sălile de tribunal în marile dosare.
Desecretizarea protocoalelor nășite de CSAT va reprezenta punctul final al unei epoci nu atît istorice, cît isterice, care a învolburat societatea românescă fără, din păcate, prea multe rezultate pozitive, afară de cîteva pedepse simbolice încasate de niște figuri ale politici nu atît în numele dreptății, cît pentru a nu-i incomoda pe cei aflați la butoane.
Iată de ce, credem noi, declarația de ieri a lui Dragnea trebuie urmărită cu toată atenția. Poate nu azi, poate nu mîine, dar nu foarte tîrziu, pronosticul nostru e că președintele va face mișcarea solicitată, iar Laura Kovesi își va face bagajele în regim de urgență.
- Advertisement -