In Nota de fundamentare a proiectului de Ordonanta de urgenta „privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal” se arata ca prin masuri tehnice, se va realiza partajarea infrastructurii (servere de management al interceptarii si console de administrare si operare) astfel incat sa se realizeze accesul nemijlocit si utilizarea independenta de catre organele de urmarire penala.
Potrivit unor experti in drept penal consultati de HotNews.ro, marea problema este ca se reglementeaza prin Ordonanta de Urgenta in materia drepturilor fundamentale, fapt interzis de Constitutie. Potrivit acestora, OUG-ul propus risca sa pice la Curtea Constitutionala si din alte motive: nu se respecta separatia si echilibrul puterilor in stat, intrucat activitatea Centrul de Interceptare, care desfasoara o activitate intruziva in viata privata, ar trebuie sa fie controlata de un organism din afara puterii judecatoresti, la nivel de principiu. Altfel spus, puterea judecatoreasca se controleaza pe sine, ceea ce pune in discutie modul de functionare al sistemului de checks and balances. Potrivit expertului consultat de HotNews.ro, noile reglementari ar trebuie adoptate printr-un proiect de lege dezbatut si adoptat in regim de urgenta.
Alti experti in drept sunt insa de parere ca Guvernul poate legifera prin OUG daca aduce garantii suplimentare in ce priveste respectarea unor drepturi, nu le restrange si ca acest lucru s-a mai facut in trecut in materia controlului judiciar. Pe de alta parte, potrivit acestor specialisti in drept care sunt de acord cu prevederile ordonantei, in cuprinsul motivarii, Curtea Constitutionala spune ca nici o autoritate in afara celei care emite mandatul nu poate controla modalitatea de punere in aplicare, prin urmare nu ar fi posibil un control din afara sistemului judiciar.
Reamintim ca aceste masuri sunt propuse de Ministerul Justitiei dupa ce Curtea Constitutionala a publicat miercuri, 9 martie, motivarea deciziei pronuntate in 16 februarie prin care SRI si alte servicii secrete a pierdut dreptul de a realiza interceptari in dosare penale. Curtea Constitutionala a declarat neconstitutional articolul 142 alineatul (1) din Codul de Procedura Penala. Articolul in cauza spune ca „procurorul pune in executare supravegherea tehnica ori poate dispune ca aceasta sa fie efectuata de organul de cercetare penala sau de lucratori specializati din cadrul politiei ori de alte organe specializate ale statului”
Curtea a retinut ca <<sintagma „ori alte organe specializate ale statului” apare ca fiind lipsita de claritate, precizie si previzibilitate, nepermitand subiectilor sa inteleaga care sunt aceste organe abilitate sa realizeze masuri cu un grad ridicat de intruziune in viata privata a oamenilor”.