Orchestra Filarmonicii din Berlin, avându-l la pupitru pe Kirill Petrenko, va deschide sâmbătă, de la ora 19,30, ediţia 2019 a Festivalului Internaţional ”George Enescu”, printr-un concert desfăşurat la Sala Mare a Palatului, transmite Agerpres.
Programul spectacolului, inclus în seria ”Mari orchestre ale lumii”, cuprinde Rapsodia română nr. 2 în Re major de George Enescu şi Simfonia a IX-a în Re minor op. 125 de Ludwig van Beethoven. Îşi dă concursul Corul Filarmonicii „George Enescu”, dirijat de Iosif Ioan Pruner.
Solişti vor fi soprana Marlis Petersen, mezzosoprana Elisabeth Kulman, tenorul Benjamin Bruns şi basul Kwangchul Youn.
Tot sâmbătă, de la ora 22,30, Corul Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” va deschide, la Ateneul Român, secţiunea „Concertele de la miezul nopţii” din cadrul Festivalului ”Enescu”.
Corul Madrigal, coordonat de Anna Ungureanu, va fi parte integrantă a unuia dintre cele mai spectaculoase şi aşteptate evenimente ale festivalului – La Cetra d’Orfeo „Ay Amor!” -, un proiect realizat şi dirijat de muzicianul belgian Michel Keustermans.
Spectacolul La Cetra d’Orfeo „Ay Amor!” este un periplu muzical în universul sonor şi afectiv al barocului, cu o selecţie de creaţii muzicale realizată de Michel Keustermans, ce urmează planul ideatic al spectacolului cristalizat în jurul ideii de iubire.
*** Potrivit festivalenescu.ro, Kirill Petrenko s-a născut în Omsk, Siberia, în 1972, şi a studiat pianul la şcoala de muzică din oraşul natal. A apărut în public ca pianist pentru prima dată la vârsta de unsprezece ani, cu Orchestra Simfonică din Omsk.
Şi-a continuat studiile în Feldkirch, apoi a studiat arta dirijorală la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena.
Primul său angajament l-a adus în Wiener Volksoper ca asistent şi în Kapellmeister imediat după absolvire.
Din 1999 până în 2002, Kirill Petrenko a fost regizor muzical la Teatrul Meiningen, unde a atras atenţia pe plan internaţional pentru prima dată în 2001, cu o producţie a lui Wagner – Der Ring des Nibelungen, în regia lui Christine Mielitz, cu aranjamente de Alfred Hrdlicka.
În 2002, Kirill Petrenko şi-a început mandatul de director muzical general al Komische Oper Berlin, unde a realizat o serie de producţii impresionante până în 2007.
În 2000, el a debutat la Maggio Musicale din Florenţa, în 2001 la Wiener Staatsoper şi la Semperoper din Dresda, în 2003 la Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Opéra National de Paris, Opera Regală, Covent Garden în Londra, la Bayerische Staatsoper şi la Metropolitan Opera din New York, iar în 2005 la Opera din Frankfurt. Din 2006 până în 2010 a prezentat un ciclu de trei opere Pushkin ale lui Ceaikovski cu Peter Stein în Lyon.
După ce a părăsit Komische Oper Berlin, Kirill Petrenko a lucrat ca dirijor independent.
Pe lângă cariera sa din domeniul operei, Kirill Petrenko a apărut, de asemenea, în concerte din întreaga lume. A colaborat cu orchestre importante, cum ar fi Filarmonica Berliner, Staatskapelle Dresden, Orchestra Simfonică Radio din Bavaria, Bayerisches Staatsorchester, Orchestra Simfonică WDR din Köln, Orchestra Filarmonicii din Hamburg, Orchestra Simfonică din Hamburg NDR, Orchestra de Operă şi Muzeu din Frankfurt, Concertgebouw Orchestra din Amsterdam, Filarmonica din Viena, Orchestra Simfonică Radio din Viena, Orchestra Simfonică din Viena, Orchestra Cleveland, Orchestra Simfonică din Chicago, Orchestra Filarmonicii din Londra, Orchestra Filarmonicii din Oslo, Orchestra Santa Cecilia din Roma, Orchestra RAI din Torino şi Orchestra Filarmonicii din Israel.
Kirill Petrenko a dirijat, de asemenea, concerte la Festivalurile Bregenz şi Salzburg.
Din 2013 până în 2015 a dirijat noua producţie a Der Ring des Nibelungen de Richard Wagner la Festivalul Bayreuth.
La 1 septembrie 2013, Kirill Petrenko şi-a început activitatea în calitate de director general al Bayerische Staatsoper. De atunci a dirijat, pe lângă un număr imens de relansări, premierele Die Frau ohne Schatten (Richard Strauss), La clemenza di Tito (Wolfgang Amadeus Mozart) şi Die Soldaten (Bernd Alois Zimmermann), Lucia di Lammermoor (Gaetano Donizetti), Polul Sud (Miroslav Srnka, premieră mondială), Die Meistersinger von Nürnberg (Richard Wagner), Lulu al lui Alban Berg, Il trittico al lui Giacomo Puccini şi Parsifal de Wagner.
În iunie 2015, Kirill Petrenko a fost ales următorul dirijor şef al Filarmonicii de la Berlin din sezonul 2019/20.
*** Creat de Michel Keustermans, La Cetra d’Orfeo (Lira lui Orfeu) este un ansamblu de muzică veche a cărui originalitate constă în varietatea programelor prezentate publicului într-un mod viu şi accesibil tuturor. Alcătuită dintr-un nucleu de artişti specializaţi în interpretările din secolele XIV – XVIII, ansamblul este recunoscut ca operatorul cultural oficial al Comunităţii Franceze.
Corul Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” este o emblemă a vieţii muzicale româneşti şi universale. Din momentul înfiinţării sale, în 1963, de către dirijorul Marin Constantin (1925 – 2011), Corul Madrigal a susţinut peste 4.500 de concerte aplaudate în întreaga lume, impunându-se astfel ca un adevărat „brand de ţară”