spot_img
13.5 C
București
marți, martie 5, 2024
AcasăActualitateNr.2 in Ministerul de Interne ungar la Oradea: În învăţământ, graniţele naţionale...

Nr.2 in Ministerul de Interne ungar la Oradea: În învăţământ, graniţele naţionale sunt demontate. După familie, şcoala este a doua cea mai puternică verigă în unitatea naţiunii

-

După familie, şcoala este a doua cea mai puternică verigă în unitatea naţiunii, a declarat Bence Rétvári, secretarul ungar de stat al Ministerului de Interne, duminică seara, la Oradea, la festivitatea de premiere a Uniunii Cadrelor Didactice Maghiare din România (UCDMR).

Bence Rétvári a explicat că în învăţământ, graniţele naţionale sunt demontate în mai multe privinţe, şi indiferent dacă cineva s-a născut pe o parte sau cealaltă a graniţei, poate învăţa aceleaşi lucruri despre literatura şi istoria maghiară. În acelaşi mod, şcoala ajută la compensarea diferenţelor de oportunităţi care decurg din mediile familiale diferite ale elevilor. În acest sens, ca exemplu, măsurătorile PISA au demonstrat că în Ungaria raportul copiilor pentru care situaţia dezavantajoasă de acasă reprezintă un factor determinant în performanţa şcolară a scăzut de la 26%, la 19%, a adăugat politicianul maghiar.

- Advertisement -

Potrivit secretarului de stat, un important pas înainte a fost şi faptul că manualele – care înainte erau gestionate pe baza unor considerente de piaţă şi la care accesul era limitat din cauza protecţiei dreptului de autor – au devenit proprietate publică. Tot mai mulţi folosesc “manuale inteligente” şi materialele educaţionale complementare în formă digitală încărcate pe Portalul Naţional de Educaţie Publică din Ungaria.

Pe platforma gratuită pot fi accesate 64 000 de teme inteligente, 5 300 serii de exerciţii şi 7700 de elemente de curriculum suplimentare; portalul a avut până acum 6,2 milioane de vizitatori şi 27 de milioane de descărcări, o bună parte dintre aceste cifre provenind, deja, din Bazinul Carpatic sau chiar din diaspora, a adăugat oficialul maghiar.

- Advertisement -

Bence Rétvári a subliniat că statul ungar sprijină cincizeci de licee şi internate maghiare de peste graniţă, opt instituţii de învăţământ superior, respectiv facultăţi în limba maghiară şi a finanţat construirea sau dezvoltarea a aproape 900 de grădiniţe şi creşe, ceea ce face ca învăţământul în limba maternă maghiară să fie mai accesibil pentru 300 000 de copii.

Secretarul de stat a apreciat că se poate beneficia serios de pe urma faptului că în timpul istoriei sale tumultuoase, Ungaria a devenit o naţiune mondială; pentru acest lucru este nevoie ca sistemul educaţional care oferă rădăcinile culturale să funcţioneze ca o forţă unificatoare pentru naţiune, iar profesorii joacă în acest sens un rol foarte special.

Potrivit lui Bence Rétvári, profesorii de peste graniţe depun eforturi suplimentare în educarea copiilor maghiari care trăiesc într-un mediu în care se vorbeşte o altă limbă. Prin urmare, acestora li se datorează mulţumiri speciale pentru strădaniile de a-i face pe copii să simtă o conexiune faţă de cultura limbii lor materne; ei sunt cei care creează fundaţia la care statul maghiar îşi poate aduce aportul prin programele de sprijin oferite, a spus secretarul de stat.

“Cele 100 de miliarde de forinţi (263 de milioane de euro) pe care îi cheltuim pentru coeziunea comunităţilor maghiare de peste graniţe sunt doar ceva în plus. Pentru ca banii aceştia să ajungă într-un sol potrivit, fertil, avem nevoie de dumneavoastră”, a explicat politicianul creştin-democrat, adresându-se cadrelor didactice premiate.

Rétvári a subliniat că la ceremonia de la Oradea, de recunoaştere au beneficiat cele mai remarcabile cadre didactice; în opinia sa, pentru cei care se află la început de carieră, distincţiile reprezintă un stimulent, iar pentru cei mai în vârstă, o recunoaştere a unor modele care merită să fie urmate de către cei tineri.

În discursul susţinut, Ödön Szabó, deputat UDMR din judeţul Bihor în Parlamentul României, a amintit că în calitatea sa de politician responsabil în cadrul uniunii de domeniul educaţiei, în timpul elaborării noii legi-cadru a învăţământului din România a tras din nou concluzia, că reprezentarea intereselor minorităţilor este o luptă continuă pentru a menţine drepturile dobândite şi pentru a obţine chiar şi cel mai mic progres. Potrivit acestuia, pentru a continua lupta este nevoie de credinţă şi unitate, precum şi de tinere generaţii capabile să schimbe suspiciunile majorităţii, iar creşterea acestor noi generaţii este responsabilitatea comună a familiei şi a cadrelor didactice.

spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img