Nava rusească Yantar este o sursă de îngrijorare pentru NATO, potrivit unui comandant de rang înalt al NATO, conform The Financial Times.
„Yantar este un instrument pe care Rusia îl folosește pentru a ne ține treji”, a declarat un comandant NATO de rang înalt la începutul acestui an. El a menționat că alianța „monitorizează nava foarte atent”.
În ianuarie 2025, secretarul britanic al Apărării, John Healey, a declarat că activitățile navei Yantar nu erau binevenite. „Vreau ca președintele [rus Vladimir] Putin să audă acest mesaj. Nu vom ezita să luăm măsuri decisive pentru a ne apăra țara”, a spus el. Apoi, în ianuarie 2025, nava a fost observată în Canalul Mânecii. Mai exact, Healey a remarcat „îngrijorări sporite” cu privire la potențiala perturbare a cablurilor submarine și a altor infrastructuri critice.
Nava de cercetare oceanografică Yantar din cadrul Proiectului 22010 Kruys este nava principală a Proiectului 22010 Kruys, construită la Șantierul Naval Baltic Yantar.
Nava este proiectată să exploreze nu doar adâncurile oceanelor, ci și fundul mării. În aceste scopuri, nava va fi echipată cu submersibile cu echipaj uman pentru adâncimi mari. Yantar ar putea fi folosit și pentru misiuni de salvare; echipamentul său îi va permite să caute obiecte scufundate pe fundul mării și al oceanului. În martie 2015, nava a pornit pe mare pentru teste maritime de stat, a scris TASS.
În decembrie 2017, a fost trimisă în zona de căutare a submarinului argentinian dispărut San Juan.
Nava oceanografică Yantar a fost dată la apă pe 8 iulie 2010, cu ocazia celei de-a 65-a aniversări a șantierului naval. Deplasamentul navei este de 5.200 de tone, lungimea sa este de 108,1 metri, iar lățimea sa este de 17,2 metri.
