Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES) susţine că modificările propuse de Ministerul Energiei la Legea 220, după consultarea publică, reprezintă de fapt un set de măsuri în favoarea marilor companii internaţionale din sectorul eolian şi, de cealaltă parte, falimentează producătorii mici şi mijlocii, mai ales pe cei din sectorul fotovoltaic. PATRES cere astfel soluţii echitabile pentru toţi producătorii din sectorul regenerabilelor.
Ministerul Energiei a publicat recent versiunea revizuită în urma consultării publice a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.
„Dorim să ne exprimăm îngrijorarea şi nemulţumirea cu privire la unele aspecte negative introduse prin acest proiect, de natură să afecteze radical activitatea producătorilor mici şi mijlocii de E-SRE (energie din surse regenerabile, n.r.), marea majoritate fiind investitori cu capital românesc“, arată organizaţia, într-un comunicat transmis miercuri.
Patronatele din sectorul energiei regenerabile arată că în noua variantă nu se regăsesc şi soluţiile care să evite falimentul micilor producători de energie din surse regenerabile, majoritatea investitori cu capital autohton.
„Prin păstrarea contractelor bilaterale existente în vigoare distorsiunile din piaţă nu dispar, iar pentru producătorii mici şi mijlocii nu va exista nicio creştere de lichiditate, cel puţin în anul 2017. Ne întrebăm astfel, cu maximă îngrijorare, de ce s-a decis să fie sprijinite marile companii internaţionale în detrimentul celor cu capital autohton sau al IMM-urilor străine? Mai ales că producătorii integraţi reuşesc să îşi vândă toate certificatele verzi în acest moment”, se arată în comunicat.
Producătorii mici şi mijlocii consideră că unul dintre aspectele “critice” în actul normativ prevede continuarea amânării acordării a două certificate verzi în cazul tehnologiei solare până la finalul anului 2024, în condiţiile în care pentru tehnologia eoliană această amânare este valabilă până la 31 martie 2017.
„Această măsură reprezintă o discriminare inacceptabilă a tehnologiei solare, care în fapt se vede deposedată de cele două certificate verzi”, menţionează PATRES.
Organizaţia patronală arată totodată că, prin păstrarea preţului minim actual la nivelul de 29,4 euro faţă de 25 euro (propunerea iniţială a Ministerul Energiei), se reduce numărul de certificate verzi absorbite în anul 2017 de la un nivel de 17 milioane (în prima formă a OUG) la 14,9 milioane (după cum arată forma revizuită a OUG după consultare publică).
„Urmare a eliminării prevederii prin care se continuă măsura de amânare a certificatelor verzi pentru centralele eoliene şi microhidrocentralele până la sfârşitul anului 2017, pe parcursul anului viitor se vor emite suplimentar – faţă de anul 2016 – încă 4 milioane certificate verzi doar pentru centralele eoliene. Diferenţa de absorbţie a certificatelor în anul 2016 versus 2017, conform propunerii de OUG, este de aproximativ 2,8 milioane certificate verzi”, potrivit calculelor PATRES.
Oficialii organizaţiei spun că, în cazul sectorului eolian, producătorii integraţi vor reuşi să vândă toate certificatele verzi care le sunt emise, astfel că „absorbţia crescută a certificatelor verzi în 2017 se va face preponderent din această tehnologie, în favoarea producătorilor integraţi şi în detrimentul producătorilor mici şi mijlocii”.