UDMR critică dur o decizie a Ministerului Educaţiei, prin care elevii minorităţilor din clasele I–IV vor învăţa limba română, dar nu cu învăţătorii lor, ca până acum, ci cu profesori de limba română.
Uniunea spune că întregul sistem a fost “bulversat”, iar preşedintele formaţiunii, Kelemen Hunor, a dat recent de înţeles că protocolul de colaborare cu PSD–ALDE este suspendat.
Liderul deputaţilor UDMR, Attila Korodi, spune că poate fi luată în calcul o eventuală rupere a acordului de colaborare, dar speră să nu se ajungă până acolo: “Dacă această situaţie nu se rezolvă, atunci eu, personal, nu văd o perspectivă de colaborare, pentru că ne-a creat o situaţie în care dacă nu există înţelegere şi deschidere pentru a rezolva, atunci probabil pentru multe situaţii nu există şi nu au existat deschidere şi înţelegere. Dar ceea ce percep eu din discuţii este că atât PSD, cât şi ALDE, ca formaţiuni politice, înţeleg abordarea noastră, situaţia în care ne-a adus această decizie a Ministerului Educaţiei şi doresc să rezolve problema”.
Deputatul explică de unde a pornit supărarea UDMR: “Actualii învăţători şi învăţătoare au fost instruiţi cu noua curriculă şcolară, care este mult mai bună şi deja arată datele de la examenele din clasa a patra şi a doua că sunt rezultate mult mai bune decât la generaţiile care au învăţat cu curricula veche, deci aceşti învăţători au fost pregătiţi la facultate să predea după metodologia nouă, pentru minorităţile naţionale, limba română. Ceea ce a decis la sfârşit de august ministrul Educaţiei a fost o intervenţie brutală, în care a interzis efectiv învăţătorilor şi învăţătoarelor să predea limba română pentru copiii cu care ei lucrează şi sistemul a fost obligat să angajeze profesori de limba română, care în facultate învaţă numai pregătirea elevilor de la clasa a cincea în sus, deci fără o metodologie pentru copiii mici, fără însuşirea cunoştinţelor, cum să înveţe un copil să înceapă să scrie în limba română, cum să înceapă să vorbească în limba română. Aceşti profesori care oricum nu prea există pe piaţa muncii au fost orientaţi ca fiind singurii care să predea pentru copiii noştri. A bulversat tot sistemul, a creat o situaţie în care trei mii de specialişti pregătiţi, învăţători, învăţătoare au fost scoşi de pe piaţa muncii, din perspectiva aceasta şi 52 de mii de copii au ajuns în situaţia în care la ora actuală în foarte multe şcoli nu există predare de limba română, de câteva săptămâni, pentru că nu are cine să predea sau situaţii în care efectiv intră profesori care nu prea ştiu ce să facă”.