spot_img
1.5 C
București
luni, noiembrie 18, 2024
AcasăAnalizeMarius Pașcan (PMP): Câtă viclenie politică sub pretextul nevoii de reformare și...

Marius Pașcan (PMP): Câtă viclenie politică sub pretextul nevoii de reformare și primenire calitativă a educației, a învățământului, a unei „Românii educate”!

-

- Reclama -

Ministerul Educației a publicat pe site-ul propriu, pentru dezbatere publică, Proiectele de legi ale educației – „România Educată”, privitoare la învățământul preuniversitar și superior. Le-am parcurs cu interes, întrucât consider că este nevoie de modificări de fond, pragmatice, ale legislației educației și învățământului iar despre acest subiect se tot vorbește politic de mai bine de un deceniu (de când a fost promulgată, mult contestata și modificata Lege a Educației Naționale nr. 1/2011), afirmă pe Facebook prim vicepreședintele PMP Marius Pașcan.

- Reclama -

CE SUSȚINE MARIUS PAȘCAN:

- Advertisement -

La nivelul învățământului preuniversitar constatăm cu toții actualele probleme: birocrația excesivă, suprateoretizarea, cultivarea formelor fără fond, inadecvarea pregătirii la rigorile și cerințele de pe piața muncii, aglomerarea programei prin materii de studiu nerelevante și suprasolicitarea elevilor, lipsa de preocupare pentru pregătirea și călăuzirea absolventului către zona sa de apetență, de performanță intelectuală și practică, bugetul insuficient pentru performanțe, salarizarea umilitoare a personalului didactic ș.a. sunt doar câteva dintre problemele prezente, ades evocate în spațiul public.

Din această perspectivă, noul proiect legislativ atinge superficial câteva dintre probleme, însă în aproape jumătate din conținutul său, respectiv dintre „elementele de reformă nou promovate” se referă la statutul și cariera personalului didactic și reorganizarea instituțională a structurilor din subordinea Ministerului Educației.

- Advertisement -

Cu alte cuvinte, sporește de fapt actuala birocrație, oricum excesivă și împovărătoare pentru învățământ, prin desființarea de formă a unor instituții (spre exemplu, actualele inspectorate școlare) reînființând altele sub o altă denumire. Vorba românului: „aceeași Mărie, cu altă pălărie”.

Cunoaștem cu toții aceste tertipuri politicianiste, menite să repună sub controlul politic prin „concursuri” cu dedicație pe cei din fruntea instituțiilor strategic reorganizate. Ba, mai mult, cohorta „bugetofagă” cu carnet de partid (mai mult sau mai puțin la vedere) proliferează astfel vertiginos, ca urmare a înființării altor instituții, cu sute de noi posturi, după cum urmează…

Prin noua Lege a învățământului preuniversitar se înființează:

„1. Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare, instituție publică cu personalitate juridică, cu finanțare de la bugetul de stat și din venituri proprii.

2. Direcțiile Județene de Învățământ Preuniversitar/a Municipiului București, servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației, cu personalitate juridică, formate prin reorganizarea Inspectoratelor Școlare Județene/Municipiului București și prin comasarea cu Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională/ Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, prin preluarea activităților și structurilor de la aceste instituții.

3. Autoritatea Națională pentru Inspecție Școlară si Asigurarea Calității, instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Educației, finanțată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației. În cadrul Autorității va funcționa Comisia Națională pentru Inspecție Școlară cu prerogative de verificare a respectării normelor de etică și deontologie profesională de către cadrele didactice.

4. Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactice, instituție publică de interes național, finanțată de la bugetul de stat și din venituri proprii, în subordinea Ministerului Educației.

5. Se reorganizează Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație și se înființează Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și Institutul pentru Științele Educației, prin preluarea activității și structurilor specializate de la Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație.

6. Se înființează Centrul Național pentru Învățământ Profesional și Profesional Dual, ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Educației, instituție publică cu personalitate juridică prin reorganizarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, care se desființează.

7. Se înființează Centrul Național pentru Educație Incluzivă, instituție publică, de interes național, în subordinea Ministerului Educației, cu personalitate juridică, cu buget propriu de venituri și cheltuieli, finanțată din venituri proprii și din subvenții de la bugetul de stat.”

Iar toți acești noi sinecuriști ori determinați oportunist să se înregimenteze politic pentru a avea o șansă în plus la ocuparea posturilor pot face, mai apoi, și muncă de partid prin învățământ, vor fi la nevoie și agenți electorali, acolo unde interesele partidului (care i-a așezat în funcții) o vor cere. Și toate acestea în condițiile în care oricum cei cu „spate” politic trag și acum decisiv sforile prin învățământul românesc. PNL-PSD-UDMR se pregătesc așadar să colonizeze politic decisiv învățământul din România.

În proiectul legislativ sunt ambalate tot felul de texte aburitoare, implicit în privința controlului asupra managerilor școlari, pe care se pregătesc să-i reevalueze, chipurile urmărind să „definească” profilul profesional al managerului școlar. Proiectul prevede că „recrutarea, formarea și evaluarea managerilor școlari se va realiza în baza standardelor profesionale care formează profilul profesional al managerului școlar, aprobate prin ordin al ministrului educației în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a legii.”

„Se instituie, pentru prima dată obligativitatea parcurgerii unui program de formare inițială de către managerul școlar, în prima săptămână de la preluarea mandatului educațional, indiferent dacă acesta a mai exercitat anterior alte mandate educaționale/ contracte de management. Managerul școlar care exercită primul mandat de management este consiliat în activitate de un mentor pentru management educațional.”

E o fractură de logică aici, câtă vreme, după programul de formare a tuturor managerilor școlari, conform noilor prevederi din proiectul legislativ, toți se vor afla la primul mandat de management. Prin urmare, cine-i va consilia ca „mentori” pentru managementul educațional. Partidul, evident, partidul minte, partidul minte, partidul minte… înțeleaptă.

Câtă viclenie politică sub pretextul nevoii de reformare și primenire calitativă a educației, a învățământului, a unei „Românii educate”!

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img