Pe 27 Martie 2017, la Departamentul de Justiţie al SUA/ Divizia pentru Securitate Naţională/Unitatea de Înregistrare FARA– Foreign Agents Registration Act, a fost declarat contractul dintre compania SCL Social ( Strategic Communication Laboratories) din Londra, parte a SCL Group, lider mondial în comunicaţiile bazate pe date, cercetare comportamentală, comunicare strategică ce foloseşte tehnici de „psy ops„/operaţiuni psihologice, implicată în Brexit şi alegerea lui Donald Trump la Casa Albă şi firma Andreae & Associates, o altă puternică companie de consultanţă din Washington DC care se ocupă de relaţii strategice, bussines de intelligence şi consiliere în managementul riscurilor politice iar contractul vizează lupta anticorupţie din România, scrie jurnalista Sorina Matei pe blogul său.
SCL Group şi-a deschis în timp 17 birouri în toată lumea, inclusiv în România/Bucureşti, iar şeful SCL România este omul de afaceri Peter Imre.
Petre Imre activat de-a lungul timpului la Philip Morris şi în multe societăţi ale grupului media Adevărul deţinut de Dinu Patriciu. A fost în timp asociat fondator în SC My Coffee Distribution Line SRL, membru în CA al SC Adevărul Holding SRL, al SC Adevărul Digital Media SRL, al SC Satiricon SRL, în SC Adevărul Distribuţie SRL, în SC Foto Adevărul SRL, în SC Editura Historia SRL, SC Garamond Tipografie SRL, în SC Adevărul SA, în SC Standard Press Distribution SRL, în SC Mediatim SRL, în West Tipo International SA, în Tipomedia Prod SRL, administrator în SC Radio City FM Bucureşti SRL, în East Europe Media Distribution SRL alături de East Europe Media NV Olanda reprezentată legal de Dan Costache Patriciu şi mandatată de Petre Imre, în SC Media Promovalores SRL ca administrator, în SC Adevărul Shop ca administrator, în SC Adevărul Multimedia SRL ca administrator, în SC Cărţile Adevărul ca administrator şi în SC News&More SRL tot ca administrator. Peter Imre este ginerele lui Teodor Meleşcanu, fost director al SIE în perioada 2012-2014, fost şi actual ministru al Afacerilor Externe, fost administrator al grupului Rompetrol, condus de Dinu Patriciu.
Contactat, omul de afaceri Petre Imre, şef al SCL România, susţine că nu are „nicio treabă” cu contractul încheiat pe România între SCL Social, parte a SCL Group, şi Andreae & Associates pe tema luptei anticorupţie din România: „Nu am nicio treabă, dar absolut nicio treabă (…) Eu am treabă cu ce se întâmplă în România. (…) Da, am auzit de contractul acela. (…) În general, toate contractele sunt semnate de el (n.m. Julian Wheatland, şeful SCL Group).”
Presa bricanică şi americană au alocat în ultimul an spaţii largi în descrierea activităţilor SCL Group şi Cambridge Analytica, în toată lumea şi preponderent în UK şi SUA. The Guardian expune în detaliu în Mai 2017 “o operaţiune obscură la nivel mondial ce implică o vastă cantitate de informaţie, miliardari prieteni cu Trump şi forţe disperate ale campaniei LeaveEU”, despre care susţine că au influenţat rezultatele referendumului britanic.
Cotidianul citează o declaraţie avertisment a directorului MI6, Alex Younger, făcută în Decembrie 2016: “Conectivitatea care este inima globalizării poate fi exploatată de către statele lumii cu intenţii ostile pentru a le promova interesele. (…) Riscurile care sunt în joc sunt profunde şi reprezintă o ameninţare fundamentală pentru suveranitatea noastră”.
În redarea operaţiunilor companiei mamă din UK, SCL şi, companiilor subsidiare din SUA, Cambridge Analytica, The Guardian prezintă mărturii ale unor foşti angajaţi din aceste companii : “La începuturi eram doar o firmă pentru război psihologic. Total. Asta este. Psy ops. Operaţiuni psihologice – aceleaşi metode folosite de militari pentru a efectua o schimbare de sentiment în masă. Este ceea ce se înţelege prin “câştigarea inimilor şi minţilor”. Noi o facem doar pentru a câştiga alegerile în general în ţări în curs de dezvoltare care nu au multe reguli”. “De ce ar vrea cineva să interacţioneze cu o firmă care se ocupă cu războiul psihologic?”, întreabă reporterul The Guardian pe fostul angajat al Cambridge Analytica. “Se uită la mine ca şi cum aş fi nebun”, îşi mărturiseşte reporterul trăirile vorbind despre interlocutorul său. Iar fostul salariat la Cambridge Analytica, îi răspunde:. “Era ca şi cum lucrezi pentru MI6. Numai că tu de fapt închiriezi MI6. (…) Este very english totul. (…) Zbori prin toată lumea, lucrezi cu preşedintele Kenyei şi Ghanei sau oricine. Nu este ca şi campaniile electorale din Vest. Trebuie să faci tot felul de lucruri nebuneşti”.
“Emma Briant, care a scris despre activitatea SCL în cartea sa „Propaganda și combaterea a terorismului: Strategii pentru schimbarea globală” din 2015, a spus că abordarea poate fi utilizată pentru a manipula publicul, care în mare parte nu știe cât de multă informație personală este disponibilă. “Ei folosesc metodologii similare celor utilizate de agențiile de informații cu date disponibile în mod deschis pentru a-și crea un avantaj comercial pentru ei înșiși„, a declarat Briant, profesor de jurnalism la Universitatea din Sheffield din Marea Britanie. „Ei exploatează dependența noastră de mediile sociale„. (…) „Nu sunt date medicale sau date despre sănătate sau date financiare”, a spus Alexander Nix despre datele din S.U.A. pe care Cambridge le colectează. „Este vorba despre ce cereale mâncați la micul dejun și ce maşină conduceți„. SCL, care spune că a lucrat în 100 de țări, oferă clienților militari tehnici de „soft power„. Într-un articol din 2015 pentru o publicație NATO, Steve Tatham, un expert britanic în domeniul military psyops, care conduce afacerile de apărare ale SCL în afara Statelor Unite, a explicat că unul dintre avantajele utilizării tehnicilor companiei este acela că „se poate face în secret„, notează Washington Post.
INTEGRAL ARTICOLUL SORINEI MATEI