A devenit ultima tendință fotografică în ”Orașul etern”: imortalizarea unor saci de gunoi pitiți într-un colț de stadă și spintecați de pescăruși, sau o groapă în mijlocul străzii sau niște buruieni crescute în pavaj. Sau o coadă de așteptare la aeroportul din Fiumicino, al cărui terminal a fost parțial distrus de un incendiu, ori o grădină publică uscată de caniculă. Ori poate chiar un tren de periferie sau un un autobuz plin de oameni, lipsit de climatizare și ajungând cu o oră întârziere. Cotidianul (de stânga) La Repubblica a fost recent ”inundat” cu 300 de asemenea clișee după ce a lansat proiectul ”degrado di Roma”, invitându-și cititorii să surprindă prin obiectivul fotografic declinul Romei pe parcursul unui weekend.
Din vest și până în est, Roma pare a fi cuprinsă de dezolare. Pe când Milano, orașul rival, prosperă pe urma Expoziției Universale, Roma și instituțiile sale par a fi incapabile să administreze viața unui oraș de 3 milioane de locuitori, întins, într-adevăr, pe o suprafață de 1.200 km pătrați, adică de zece ori dimensiunile Parisului.
Va putea oare Roma să găzduiască ”Anul Sfânt”, decretat de către Papa Francisc la 8 decembrie? Ultimul eveniment de acest gen, Jubileul din anul 2000, a reușit să atragă 30 de milioane de pelerini. 5.000 de locuri de muncă ar putea fi create cu această ocazie și se așteaptă ca suma generată de acest eveniment să se ridice la 10 miliarde de euro. Rezultat care ar putea fi atins doar în cazul în care totul se desfășoară cum trebuie.
Haos organizat? Neglijență cronică? Nepăsare generalizată? Reputația suferindă a orașului a atins un stadiu critic. Câteva exemple reprezentative culese în ultimele zile: un vagon aparținând uneia dintre cele două linii principale de metrou a mers cu ușile deschise. În momentul în care călătorii au vrut să tragă semnalul de alarmă, aceasta s-a dovedit a nu funcționa.
De asemenea, sute de turiști n-au avut acces la Colosseum, monumentul cel mai vizitat al Italiei, din cauza unei reuniuni sindicale a personalului.
Iar un șofer al liniei Roma-Ostia a fost pe punctul de a fi linșat de către călătorii nemulțumiți din cauza unei alte întârzieri pe linia în direcția litoralului.
Suspiciuni asupra ”infiltrării mafiote”
Vinovatul a fost ușor de găsit. Se numește Ignazio Marino și este primarul orașului. Ales al Partidului Democrat (centru stânga) în iunie 2013, acest chirurg sobru în vârstă de 60 de ani, specialist în transplant, avea ca obiectiv salvarea orașului de la declin.
Elanul acestui proiect s-a disipat însă progresiv, o dată cu reputația sa. La un an după alegere, a apărut public cazul ”Mafia Capitalei”, legat de existența unei rețele de răufăcători, oameni politici și funcționari, care se îmbogățeau pe seama domeniilor transporturilor, gunoaielor, spațiilor verzi și a altor sectoare acum în paragină.
Zeci de milioane de euro au fost înghițiți pe parcursul mandatului predecesorului său. O sumă considerabilă, știind că datoria primăriei se ridică la 10 miliarde de euro.
Ambiția reformatoare a primarului i-a atras mulți dușmani: șoferii de taxi, ca urmare a propunerii de mărire a numărului de taxiuri în circulație, proprietarii de bistro-uri, nemulțumiți de voința primarului de a reduce spațiul ocupat de terase, vânzătorii ambulanți de băuturi, pe care a vrut să îi izgonească din zonele turistice.
Nenumăratelor lobby-uri, puternic reprezentate pe scena politică, li se adaugă în prezent și angajații ATAC, regia municipală a transporturilor, ca urmare a deciziei primarului de a controla orarele de lucru.
Conform presei italiene, regia ar avea 13.000 de salariați (adică tot atât cât compania aeriană Etihad-Alitalia), care lucrează în medie 700 de ore pe an, relativ puțin în raport cu cele 1.200 de ore de lucru ale angajaților din Milano.
S-a constatat de altfel că sunt la fel de mulți controlori ca managerii. De asemenea, atelierele de reparații nu sunt disponibile decât în cursul dimineții.
Rezultatul este catastrofal: deficitul ATAC se ridică la 140 de milioane de euro, 40% din călători folosesc transportul în comun fără bilet, iar o mare parte din autobuze sunt în pană.
În timp ce Ministerul Afacerilor Interne trebuie să se pronunțe curând asupra necesității de a plasa Roma sub autoritatea prefectorală, din cauza suspiciunilor de ”infiltrări mafiote”, un val de neîncredere față de capacitatea primarului de a face față crizei acoperă progresiv întregul oraș.
Opt consilieri și-au dat demisia de când Marino ocupă funcția. Ultima dintre aceștia, Silvia Scozzese, asistentă în domeniul finanțelor, a decis să plece chiar la începutul weekend-ului trecut.
Potențialii candidați pentru înlocuitori în aceste posturi sunt intimidați de responsabilitatea enormă legată de administrarea unui oraș în declin.
De râsul celor administrați
Încăierarea a început. Oricum ar acționa, Ignazio Marino a ajuns de râsul propriilor administrați, un obicei italian milenar bazat pe batjocorirea elitelor. Amenințarea lansată de către primar cu privire la privatizarea regiei de transporturi n-a făcut decât să înrăutățească situația, atrăgându-i criticile predecesorilor săi precum Francesco Rutelli care a anunțat că ”numai un emir drogat cu amfetamină ar fi în stare să cumpere ATAC”.
Pe de altă parte, premierul și secretarul Partidului democrat, Matteo Renzi, oscilează între două păreri opuse. Ori îl susține pe Ignazio Marino, ori îl critică.
”Dacă primarul nu este capabil să administreze această situație, să se întoarcă acasă”, a declarat acesta, prin intermediul presei. ”Roma nu a fost construită într-o singură zi”, este replica șefului Capitolului.
Demisia primului ales și organizarea unor noi alegeri reprezintă o posibilitate. Totuși, aceasta ar însemna ca Roma să ajungă în mâinile Mișcării 5 Stele, un partid populist.
Roma, un oraș oferit ?
Un articol publicat pe 23 iulie pe prima pagină a ediției internaționale a ziarului New York Times a dat o lovitură puternică orgoliului populației romane. ”Un nou declin al Romei?”, se întreabă cotidianul american. Actorul Alessandro Gassman, fiul celebrului Vittorio, a lansat duminică 26 Iulie pe Twitter un nou hashtag devenit viral pe internet : #iosonoroma (”Eu sunt Roma”), invitând locuitorii orașului să ia inițiativa pentru a curăța străzile Romei și a regăsi astfel mândria trecută.
Făcând orice pentru a își recâștiga popularitatea pierdută, Ignazio Marino a susținut această inițiativă. Unii romani au răspuns într-un mod ironic și amarnic: ”Am plătit deja pentru acest serviciu. În curând va trebui să conducem și autobuzele?”