La cumpărături și coafor în Germania DOAR cu test negativ. În weekend se stă peste o oră la coadă pentru testare în fața magazinelor

0

În urmă cu aproximativ două săptămâni, testul negativ ca bilet de intrare în magazine ori pentru a merge la coafor și accesa diverse alte servicii a devenit obligatoriu în Berlin. Angela Merkel a reacționat iritată la situația din capitală. ”Nu știu dacă testarea și mersul la shopping, cum se practică în Berlin, este reacția potrivită”, a spus aceasta într-un interviu la televizor, transmite Deutsche Welle.

Acest lucru nu a împiedicat alte landuri federale să urmeze acest model, valabil acum în Mecklenburg-Pomerania Anterioară, Hamburg, Saxonia, Saarland și Bavaria. O strategie similară urmează să aplice Saxonia Inferioară, Saxonia Anhaltină și Turingia, în vreme ce în Renania de Nord-Vestfalia, districtele și orașele decid independent dacă vor să încerce modelul condiționării accesului în magazine de prezentarea unui test negativ de coronavirus. 

Acest lucru duce uneori la situații absurde. La Aachen, în Renania de Nord-Vestfalia, poți merge la coafor netestat. La Köln, la 65 de kilometri distanță, ai nevoie de un rezultat negativ la test, dar îți poți face un test rapid în fața frizerului. La 30 de kilometri depărtare, la Bonn, acest lucru nu este permis, fiind musai să te testezi la un centru de testare acreditat. 

Regulamentul cauzează nu doar magazinelor, ci și frizeriilor o scădere substanțială a veniturilor. ”Ne sună disperați patronii de saloane spunând că, din cauza testării obligatorii, clienții își anulează programările”, relatează directorul filialei din Hamburg a Asociației Meșteșugarilor, Hjalmar Stemmann, într-un interviu. 

Mai bine închideau de tot și ne băgau în Kurzarbeit”, spune o coafeză. (Kurzarbeit, program introdus pentru prima oară în timpul crizei financiare din 2009, prevede că angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaţilor din durata zilnică, săptămânală sau lunară prevăzută în contractul individual de muncă. Companiile pot solicita ajutoare de la stat pentru a acoperi costurile care apar din păstrarea angajaţilor care lucrează cu program mai scurt, n.r). 

Frizeria ei este situată pe o mare stradă comercială din cartierul berlinez Charlottenburg. Alături, în magazinul de accesorii casnice, porțelan și alte mărunțișuri, atmosfera este la fel de sumbră. ”Noi trăim din clienții care intră în magazine și cumpără lucruri spontan”, spune un angajat. ”La noi, treaba cu testarea nu funcționează”. 

Potrivit unui studiu recent elaborat de Asociația Germană a Comerțului cu Amănuntul (HDE), magazinele cărora li se permite să rămână deschise doar pentru clienți cu rezultat negativ la testul de coroonavirus înregistrează o scădere cu 62% a vânzărilor decât în perioada de dinaintea crizei actuale. ”Guvernul se implică în locurile greșite”, critică directorul general al HDE, Stefan Genth.

Întrebarea este de ce nu funcționează modelul de testare? Ce este atât de dificil în efectuarea unui test rapid, al cărui rezultat este disponibil în 15 minute? În Germania, fiecare cetățean are dreptul la cel puțin un test gratuit pe săptămână. La Berlin există deja o rețea mare de centre de testare. La unele dintre cele aproximativ 300 de centre, oamenii pot efectua testul și fără programare prealabilă, în timp ce la altele programarea este neapărat necesară. 

Deseori, centrele pur și simplu nu fac față cererilor, cu precădere în diminețile de sâmbătă, zi în care oamenii pot petrece mai mult timp la cumpărături. Timpul de așteptare pentru test poate ajunge chiar și la o oră, pe care o petreci afară, în frig, vânt și ploaie. Este o situație descurajantă pentru oameni cărora pe bună dreptate le piere cheful de shopping. 

Marii comercianți sunt creativi

Lanțurile de magazine mai mari au capacitatea de a instala facilități de testare la fața locului. Magazinul Hornbach, care face deja acest lucru în Renania de Nord-Vestfalia, vrea să doteze multe dintre cele 96 de filiale la nivel național cu centre de testare. ”În ultimele zile, municipalitățile și organizațiile locale de asistență au fost abordate în vederea punerii la dispoziție a unora dintre spațiile mari de parcare pentru centrele de testare”, a explicat purtătorul de cuvânt al companiei, Florian Preuss.

În schimb, comercianții cu magazine mai puțin centrale trebuie să găsească alte soluții. De pildă, un magazin de mobilă din Berlin a angajat personal medical pentru două sucursale din oraș. Clienții care doresc să profite de ofertă trebuie să plătească 20 de euro, contravaloarea testului fiindu-le însă returnată sub forma unui voucher pe care-l pot folosi în respectivul magazin. 

Acest efort este mai puțin rentabil pentru magazinele mici, ale căror proprietari au decis de bunăvoie să le închidă, după intrarea în vigoare a regulii privind testarea obligatorie. Într-un centru comercial situat pe una dintre arterele comerciale ale Berlinului, fiecare al doilea magazin a fost închis din acest motiv.