spot_img
4.1 C
București
duminică, decembrie 22, 2024
AcasăAnalizeKlemm, Grindeanu, francezii și elicopterele

Klemm, Grindeanu, francezii și elicopterele

-

COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO)

A făcut multă vîlvă, luni, știrea că ambasadorul american Hans Klemm s-a văzut cu ministrul justiției cu doar cîteva zeci de ore înaintea celebrului raport care va decide soarta Laurei Kovesi. Concluzia logică reflectată în media și pe rețelele sociale e că americanii nici nu concep ca șefa DNA să fie debarcată și au trimis vorbă prin chiar reprezentantul lor cel mai autorizat aici. Și totuși, nu ar fi exclus să aflăm, într-o zi, că tema Kovesi nici măcar nu a figurat pe agenda ambasadorului.

Știrea cu vizita la Justiție a acoperit aproape complet o alta, mult mai interesantă: în aceeași zi, Klemm s-a văzut și cu ministrul Economiei și a discutat cu el despre cîteva proiecte importante ale americanilor în România, ale giganților Exxon, Ford și Bell Helicopters.
La începutul lunii februarie, premierul Sorin Grindeanu a avut, și el, o întrevedere cu reprezentanți ai ambasadei SUA și ai Bell Helicopters, la care a participat și fostul ministru al Economiei, Alexandru Petrescu.

Ideea e simplă: americanii vor să determine statul român să cumpere masiv elicoptere de luptă Viper, produse de Bell; anul trecut, ei au semnat un memorandum cu IAR Ghimbav pentru servicii de mentenanță, semn clar că povestea e una serioasă.

De aici, însă, lucrurile se complică dramatic pentru România.

Asta, pentru că, tot la Ghimbav, în luna septembrie a anului trecut, s-a inaugurat o întreagă fabrică de elicoptere, dar a franco-germanilor de la Airbus, unde ar urma să se producă un super-elicopter de luptă, H215.
La inaugurarea fabricii a participat, pe lîngă premierul Dacian Cioloș, însuși președintele Franței, Francois Hollande, asta ca să fie clară importanța investiției.

La fel de clar trebuie să fie, pentru România, că va trebui în mod obligatoriu să se doteze cu elicoptere franco-germane produse aici, în deterimentul oricăror alte produse.

În decembrie, însă, după ce a apărut pe tapet, brusc, memorandamul dintre IAR Ghimbav și Bell Helicopters, cei de la Airbus au cerut imediat explicații statului român, întrucît, așa cum relata RFI, respectivul document periclitează investiția franco-germană în România.

Guvernanții români sunt în fața unei opțiuni de maximă dificultate: vom zbura cu elicoptere americane ori franco-germane?

Alegerea lui Trump și politica sa de a da de mîncare firmelor americane a mobilizat, se vede, reprezentanții diplomatici ai țării, care încep să se agite pentru contracte, așa cum o face Hans Klemm, bunăoară.

(Ca o paranteză, în aceeași notă trebuie interpretată și vestea că Trump a tăiat fondurile destinate „avertizorilor de integritate” din Europa Centrală şi de Sud-Est, inclusiv din România, care devoalau actele de corupţie săvârşite de angajaţii companiilor americane.
SUA s-a săturat să stea cu mîinile încrucișate în fața unui fenomen care a luat amploare: în timp ce companiile americane au interzis la șpăguit partenerii externi pentru obținerea de contracte, riscînd să fie anchetate în propria țară, firmele europene, în frunte cu cele germane, nu au nicio problemă să facă asta, în beneficiul propriilor economii naționale. De acum, a înțărcat bălaia, e mesajul Casei Albe.)

E foarte probabil, deci, ca vizita lui Klemm la Justiție să fi fost doar o perdea de fum pentru adevărata știre, cea privind vizita la Economie.
Interesant de remarcat, hodoronc-tronc, azi și-a programat o întîlnire cu ministrul Justiției și ambasadorul francez la București, Francois Saint Paul. Alt ambasador care moare de grija lui Kovesi, s-ar zice. Aproape am paria că și ea va fi urmată, însă, de o întrevedere cu ministrul Economiei.
Tot azi, premierul Grindeanu se vede cu reprezentanții Consiliului de Afaceri Americano-Român, probabil pe teme similare, mai ales că Airbus își dispută cu americanii, de la Boeing de astă dată, și livrarea unor aeronave către Tarom.

Lucrurile se precipită, în culisele politicii se încinge bătălia pentru contracte de miliarde, iar opinia publică de la noi se duce cu privirea, ca de obicei, după fentă, spre alte direcții.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img