Comisia comuna pentru modificarea legilor justiției a votat pe data de 11 octombrie 2022 reintroducerea protocoalelor si actelor secrete în justiție, readucând justiția în perioada totalitară, pe care am experimentat-o şi în ultimii ani, când justiția s-a făcut pe acte şi protocoale secrete.Jurisprudența Curţii Constituţionale a confirmat şi cenzurat existata unor astfel de situații, ce au încălcat grav principii esențiale ale statului de drept (cum a fost cazul deciziilor CSAT analizate în decizia CCR 55/2022, par. 204), afirmă pe Facebook judecătoarea Dana Gârbovan.
CE MAI SUSȚINE DANA GÂRBOVAN:
Concret, amendamentele propuse de UNJR, AMR si AJADO, ca toate actele extrajudiciare ce privesc sau afectează justiția sa fie publice, exact cum e prevăzut în actuala Lege 303/2004, au fost respinse de către comisie, cu 18 abțineri!!
Mesajul transmis astăzi de majoritatea parlamentara este ca acesteia îi este indiferent dacă justiția se înfăptuiește în numele legii sau şi a actelor secrete.
În 2017-2018 am participat la lucrările comisiei comune speciale de la acea vreme de modificare a legilor justiției cu scopul principal de a susține introducerea în lege a unor garanții pentru independența judecătorilor care sa nu mai permită intervenția in cariera acestora sau intruziunea în proceduri a nici unui serviciu, organism sau instituții din afara sistemului judiciar.
Va reamintesc ca din 2015 am luptat pentru a dovedi, apoi pentru a înlătura intruziunea serviciilor de informații în justiție. Demersul a fost privit inițial cu circumspecție, cu ironie uneori, am fost ignorați, apoi ținta a numeroase atacuri, însă, din păcate, si subliniez, din păcate, dezvăluirile ulterioare au fost mult mai grave decât ne imaginam.
Protocoalele secrete încheiate de SRI cu PICCJ, ICCJ, IJ, CSM au avut efecte de o gravitate de neimaginat nu doar asupra dreptului cetățenilor la un proces echitabil, ci şi un efect devastator asupra încrederii cetățenilor în justiție, dar si asupra încrederii între magistrați, între judecători şi procurori, între aceștia şi instituțiile ce ii reprezentau sau conduceau. Falia aceasta şi criza de încredere nu este încă vindecată.
În acest context, legile din 2018 au inclus garanții importante în relația justiție – servicii de informații, între acestea fiind garantarea liberului acces al cetățenilor la toate informațiile privind justiția, la toate protocoalele de colaborare si la toate actele administrative extrajudiciare emise sau încheiate de către sau între autoritățile publice care privesc sau afectează desfășurarea procedurilor judiciare, fără excepție.
Noua formulare din lege – ce limitează caracterul de informații de interes public doar la actele în care instanțele de judecată şi parchetele sunt părţi!!! – golește de conținut aceasta garanție.
Actele unilaterale, precum au fost în trecut deciziile CSAT ce au stat la baza protocoalelor, ordine ale diverselor structuri, protocoale încheiate între Consiliul Superior al Magistraturii, de exemplu, şi servicii de informații vor rămâne secrete, chiar dacă privesc sau afectează proceduri judiciare.
Imediat ce se va afișa înregistrarea acestei ședințe, voi posta extrasul din aceasta pentru a vedea fiecare român cum sunt aparate drepturilor lor in Parlamentul României şi cât de puţin contează transparenţa şi independenţa justiţiei!
Dacă textul va trece şi de Plenul Senatului în forma adoptată de comisie, vom cere Preşedintelui țării, Preşedintelui ICCJ, Avocatului Poporului şi Președinților celor două Camere ale Parlamentului sesizarea Curţii Constituţionale cu aceasta problemă ce aduce o gravă atingere independenţei justiției.
De asemenea, vom sesiza TOATE organismele internationale, deoarece nu vom permite ca, sub pretextul conformării unor recomandări externe, justiția din Romania sa fie iar influențată de serviciile de informații sau acte ce nu sunt publice.
Am luptat din 2015 pentru a scăpa de legislații paralele si secrete, specifice perioadei sovietice de tristă amintire, iar acesta lupta o vom continua, pentru a ne asigura ca toti cetatenii Romaniei sunt judecati conform legii, nu protocoalelor sau actelor secrete.