Un interviu cu ing. Rino BRUGGE, director general al șantierului Naval Damen din Galați, despre marea familie a navaliștilor din Galați și Mangalia, sudorii gălățeni și formarea lor profesională, înființarea unui centru de excelență în domeniul formării profesionale a tinerilor absolvenți și a adulților (lifelong learning) la Mangalia, exodul creierelor și perspectiva grupului olandez DAMEN de a crește ocuparea forței de muncă la peste 3.000 angajati la Mangalia până în 2020, ceea ce înseamnă aproape dublu față de nivelul de astăzi. Asta după ce au preluat responsabilitatea operațională a acestui șantier în 2018, alături de statul român, care deține 51%. Damen, acționar majoritar la Galați din 1999, a construit acolo deja peste 400 de nave, dintre care 29 din segmentul defence&security, la o cifră de afaceri cumulată de peste două miliarde de euro și o medie de profit anual de 30 de milioane de euro. Numărul total al angajaților țantierului Naval din Galați este de 4000, incluzând și personalul subcontractor, din care 468 de sudori cu o vârstă medie de 39 de ani. Compania a înțeles că cea mai importantă resursă a unui brand puternic sunt oamenii. Astfel s-au plătit între 1999-2018 salarii și remunerații de circa 400 milioane de euro. În timp ce altor antiere navale le lipsesc contractele, la Galați și la Mangalia este de muncă. Formarea profesională duală funcționează bine. Astfel sudorii sunt specialisti români de excepție, recunoscuți internațional.
de Alexandru Todericiu, www.export-club.ro
A.T.: Sudorii din Galați pot fi mândri. Cunoscuți deja pe plan mondial din anii trecuți, românii s-au impus din nou. Cine sunt acești angajați ai Damen de la Galați și de ce sunt celebri ?
R.B.: Sudorii din șantierul nostru au participat recent la concursul internațional de sudură pentru Cupa Arc 2018 din ZhuZhou, China. La eveniment, sudorii din Galati au excelat, cucerind o serie de premii, ceea ce ne face foarte mandri de ei si de realizarile lor. Peste 380 de participanți din întreaga lume au luat parte la concurs.Echipa Damen a fost formată din Emanuel Andrei Broască și Petrică Ghibergiu, Petrișor Goga și Gabriel Codreanu de la Secţia Tubulatură, Daniel Pintilie și Vasile Tălmaciov, Alexandru Chisarși ing. Marius Daniel Calmuc (conducătorul echipei) de la Laboratorul de Sudură. Toţi concurenţii au urmat în prealabil un program de instruire la Centrul de Training din cadrul Şantierului Naval Damen Galaţi sub îndrumarea maiștrilor Daniel Rarinca și Florin Angheluţă. Sudorii au dat probe la următoarele categorii: SMAW (sudare cu electrod învelit), GMAW (sudare în mediu de gaz protector și sârmă plină), GTAW (sudare în mediu de gaz protector și electrod de tungsten), sudare cu flacără oxiacetilenică, ansamblu sudat și sudare aliaj aluminiu, pe categorii de vârstă, respectiv până la 25 de ani și cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani. Premiile obţinute sunt: Medalia de aur și locul I pe echipe, locul I: Emanuel Andrei Broască, locul II: Petrișor Goga, locul III: Daniel Pintilie, locul III Ansamblu Sudat: Gabriel Codreanu. Premiul de Excelenţă pentru sudare în Aluminiu: Emanuel Andrei Broască. Premii de Excelenţă: Gabriel Codreanu, Petrică Ghibergiu, Vasile Tălmaciov.Nu este pentru prima dată că sudatorii obțin rezultate remarcabile la astfel de concursuri: în 2016, ei s-au mai clasat pe locul întâi. Au adus la Galați medalia de aur pe echipe la același concurs ARC CUP. La fel și în 2015, la concursul WELD CUP, desfășurat în Marea Britanie.
A.T.: Plănuiți o nouă coală profesională și la antierul naval din Mangalia? Tinerii de pe litoralul Mării Negre, care nu sunt încă angajații dumneavoastră, vor putea astfel avea atât o coală bună cât și o slujbă sigură la Damen?
R.B.: De la preluarea conducerii operative de către Damen la Mangalia, la mijlocul anului trecut, au fost angajți 140 muncitori și 30 ingineri. Suntem implicați în proiectul european „Ocuparea for ei de muncă durabile în regiunea de sud-est” inițiată de sindicate, privind organizarea de cursuri gratuite de pregătire a lucrătorilor în meseriile de tubulator și lăcătuș , constructor naval în centrul de instruire al companiei noastre. Acest proiect vizează creșterea ocupării forței de muncă a persoanelor șomere și inactive în zonele urbane și rurale, iar pe baza rezultatelor obținute la sfârșitul cursurilor, absolvenții au posibilitatea de a fi angajați de către Santierul Naval Damen Mangalia. Unul dintre obiectivele viitoare ale organizației noastre este dezvoltarea la Mangalia a unui centru de excelență în domeniul formării profesionale și a tinerilor absolvenți și adulți.
A.T.: Formarea profesională în timpul Revoluției Industriale 4.0 a devenit costisitoare. Cu toate acestea, este foarte necesară, mai ales într-o țară cu o cerere ridicată de forță de muncă, cum este România. Ce demersuri întreprindeți împotriva fenomenului brain drain, a „scurgerii creierelor” cu care se confruntă România?
R.B.: Exodul de creiere este într-adevăr o amenințare cu care se confruntă toate companiile în aceste zile. În 2005-2006 industria construcțiilor navale din România s-a confruntat cu o reducere severă a personalului, pe măsură ce Europa urma să- i deschidă por ile, primind forța de muncă din est. Mulți dintre lucrătorii și inginerii cu înaltă calificare au fost atrași de alte șantiere, în special din Occident. Damen a decis astfel să înființeze propriul său centru vocațional, în martie 2007 la Galai .Centrul este certificat de Ministerul Educației din România ca furnizor de formare profesională pentru următoarele profesii: sudor, lacatus constructor naval, tubulator și lacatus montator agregate. În 2018 au avut loc cursuri pentru 290 de ucenici, 2000 de tineri care au urmat cursurile noastre de la înființare. În 2018, angajații șantierului Naval Damen Galați au participat la 14 cursuri de formare profesională. Ne-am concentrat în dezvoltarea specialițtilor noștri si pe colaborarea cu Facultatea de arhitectură navală locală. Cei mai buni studenți pentru profilurile dorite de noi sunt integrați în marea familie Damen încă din facultate. Am stabilit un program de bursă adresat, dar fără a se limita, studenților anului II din Galați. În fiecare an invităm studenții interesați, prin managementul Facultății de arhitectură navală, să participe la prezentarea ofertei noastre de burse în campusul facultății. Studenții urmează procesul de recrutare obișnuit, prin aplicarea CV-ului online, interviuri și evaluări specifice. Pentru cei selectați oferim atât bonusuri materiale cât și angajarea în vacanțele de vară în producție. Astfel își pot folosi cunoștinele eoretice în practică. După absolvirea facultății, îi angajăm direct și îi ajutăm să descopere împreună cu noi, departamentul unde își pot exploata la maxim poten ialul.
A.T.: În timp ce alte antiere navale de la Marea Neagră au rămas aproape fără lucrători, mulți angajați au emigrat, pentru că patronii lor nu au primit noi comenzi, Damen face angajări. În domeniul resurselor umane, aveți o strategie comună între Galați și șantierul naval din Mangalia?
Întrucât am preluat anul trecut controlul operațional la Mangalia, conducereacompaniei s-a concentrat pe stabilizarea forței de muncă existente, reatragerea specialiștilor care au părăsit compania i dezvoltarea programelor de calificare -instruire în funcție de perspectiva proiectelor, cu intenția de a crește ocuparea forței de muncă la peste 3.000 angajati în 2020, ceea ce înseamnă aproape dublul nivelului de astăzi. În prezent șantierul Naval din Mangalia are 1800 de salariațidin care 300 de sudori (sudorii au vârsta medie de 44 de ani) și se află în plin proces de recrutare pentru meseriile specifice domeniului naval: lăcătuși, sudori, tubulatori, electricieni, tâmplari, vopsitori, sablatori, mecanici, etc. Centrul de Excelență profesională de la Mangalia se va concentra pe pregătirea continuă (lifelong learning) a calificărilor pentru ocupațiile specifice industriei construcțiilor navale. Estimam valoarea totală a investiției la aprox. 150.000 euro pentru dotarea atelierelor de instruire. Pe lângă reducerea costului materialelor necesare în procesul de instruire cu aproximativ 30%, astfel vom intra și într-o nouă eră tehnologică în formarea profesională prin achiziționarea de simulatoarea virtuale de sudură .Suntem încrezatori că eforturile noastre vor avea rezultatele dorite, șantierul nostrum având un avantaj major, pe care nu il au alți angajatori din industria grea din România. Astfel, Damen Mangalia deține un număr important de spații de cazare ce urmează a fi modernizate, în scopul îmbunătățirii condițiilor de locuit pentru angajații proveniți din zone mai îndepărtate ale țării, acețtia nefiind nevoiți astfel să locuiasca în chirie dacă vor veni din întreaga țară pentru a munci la șantierul Naval Damen-Mangalia.