spot_img
16.1 C
București
marți, mai 7, 2024
AcasăAnalizeÎncă o nefăcută pur mioritică: bugetele serviciilor secrete – majorate consistent în...

Încă o nefăcută pur mioritică: bugetele serviciilor secrete – majorate consistent în noul proiect de buget – au fost aprobate fără să mai fie discutate într-o ședință a CSAT

-

de Bogdan Tiberiu Iacob preluare Inpolitics

Încă o nefăcută pur mioritică: bugetele serviciilor secrete – majorate consistent în noul proiect de buget – au fost aprobate fără să mai fie discutate într-o ședință a CSAT, așa cum prevede legea. Președinția se apără cu o prevedere din regulamentul de funcționare al consiliului, doar că aplicarea acesteia ar trebui luată serios la bani mărunți. Va îndrăzni vreun partid să atace respectiva hotărîre în contencios administrativ, așa cum ar fi firesc? Am paria că nimeni nu va sufla o vorbă.

Ministrul de Finanțe, Adrian Câciu, a transmis public răspunsul la o enigmă: cînd anume a avut loc ședința CSAT care avea obligația să avizeze bugetele structurilor militare din România?

Conform lui Câciu, ea nu a avut loc defel.

Iar administrația prezidențială a confirmat, anunțînd că avizul a fost dat de fiecare membru, individual, fără ședință, grație unei prevederi din regulamentul de funcționare a CSAT.

”Conform procedurilor de lucru ale CSAT, propunerile de buget pentru anul 2022 ale instituțiilor din domeniul apărării țării și securității naționale au fost avizate cu acordul individual al membrilor Consiliului.”, arată Administrația Prezidențială.

Ce spune, însă, respectiva prevedere:

Art. 2. (1) Consiliul lucrează în prezenţa a cel puţin două treimi din membri şi adoptă hotărâri prin consens.
(2) în intervalul dintre şedinţe, pentru rezolvarea problemelor urgente, Consiliul adoptă hotărâri cu acordul individual al membrilor.

La fel ca în cazul OUG-urilor guvernamentale, caracterul de urgență nu se prezumă și nu poate fi invocat oricînd și oricum, ci trebuie bine argumentat.
Curtea Constituțională are un bogat istoric de respingere a unor ordonanțe de urgență al cărora caracter nu a putut fi susținut.

În cazul de față, ce anume ar fi justificat graba, în condițiile în care proiectul de buget va ajunge oricum în parlament pentru dezbateri, iar zilele trecute se vorbea chiar de votarea sa abia anul viitor?
De ce nu a putut convoca Iohannis o ședință a CSAT pentru a dezbate bugetele, fiind exclus vreun accident la vot?
Răspunsul e simplu: pentru că agenda președintelui nu poate fi încărcată în perioada Sărbătorilor cu asemenea fleacuri, precum ședințe dedicate banilor pentru serviciile secrete ale României. Se poate rezolva printr-un telefon, mail ori mesaj pe Whatsapp sau Facebook.

Absența unei justificări reale a procedurii de urgență poate face lejer obiectul unei sesizări în contencios administrativ asupra hotărării CSAT, care nu se încadrează în categoriile de excepţii prevăzute de art. 126 alin. (6) din Constituţie şi de art. 5 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, astfel că legalitatea ei poate fi controlată de instanţele judecătoreşti.

Dar, marea întrebare: cine ar îndrăzni, în România, să facă un asemenea demers? 

spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img