Primăria Generală a Capitalei vehiculează public, din nou, informaţii neverificate, trunchiate şi confuze referitoare la Centura Capitalei, iar modul în care Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea abordează acest subiect nu este de natură să sprijine proiectul în sine, precizează reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, într-un comunicat remis, sâmbătă, AGERPRES.
„Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea continuă să lanseze acuzaţii la adresa CNAIR, fără a verifica informaţiile şi fără argumente reale. Deşi i s-a explicat atât formal cât şi informal care este parcursul unei cereri de finanţare europeană, aceasta revine cu acuze bazate pe informaţii prezentate trunchiat. De aceea ne vedem obligaţi ca pentru corecta informare a opiniei publice să reamintim procedura legală necesară obţinerii fondurilor europene destinate inclusiv obiectivelor Centurii Bucureşti (autostrada de Centură Bucureşti Sud, pasajele Mogoşoaia, Domneşti, Berceni şi Olteniţa, lărgirea la 4 benzi a secţiunilor cuprinse între A1 şi DN7, DN2 şi A2 şi A1 şi DN5, aflate pe actuala Centură a Capitalei)”, se menţionează în comunicat.
Astfel, reprezentanţii CNAIR explică faptul că odată cu transmiterea prin MYSMIS 2014+ a documentaţiei privind proiectul „Infrastructura Integrată pentru Zona orbitală a Municipiului Bucureşti”, se declanşează practic procesul de evaluare a proiectului de către organismul intermediar pentru transporturi (DGOIT), aflat în subordinea Ministerului Transporturilor. Această structură, în colaborare cu experţii Jaspers (organism tehnic al Comisiei Europene), evaluează şi validează documentaţia tehnico-economică, iar formularul final al cererii de finanţare, împreună cu documentaţia suport, verificată şi validată, sunt transmise Comisiei Europene pentru acordarea finanţării.
„În orice moment Comisia Europeană poate avea cunoştinţă de situaţia parcursului Cererilor de finanţare prin solicitarea unei informări din partea entităţilor implicate în procesul de evaluare. Subliniem că Ministerul Transporturilor este cel care poate accesa fondurile europene în domeniu şi de aceea procedura prevede ca evaluarea aplicaţiei de finanţare să se facă prin colaborarea directă între DGOIT şi Jaspers, pe baza documentaţiei transmise de CNAIR S.A”, se subliniază în comunicat.
În ceea ce priveşte întabularea suprafeţelor aferente lucrărilor de modernizare a Centurii Bucureşti, conform sursei citate aceasta procedură are loc legal în momentul în care sunt expropriate suprafeţele de teren în cauză şi trecute în patrimoniul statului român, în administrarea MT şi în concesiunea CNAIR S.A.
„La ora actuală, majoritatea terenurilor aferente Centurii Bucureşti sunt intabulate. A mai rămas de întabulat o mică parte din suprafeţe, acolo unde nu a fost clară situaţia juridica a persoanelor expropriate. Pentru acestea CNAIR face demersuri permanente la autorităţile locale, care au ca scop reglementarea situaţiei juridice. În plus, pentru sectorul A1-DN7, există deja un contract de prestări servicii destinate întocmirii cadastrelor iar pentru sectorul DN2-A2, se află în desfăşurare o procedură de achiziţie publică destinată prestării serviciilor de cadastru. Aceste proceduri sunt urmate pentru fiecare obiectiv care este construit pe Centura Bucureşti, pe măsura evoluţiei. Trebuie spus şi că pentru obiectivele de modernizare a Centurii Bucureşti, construcţia poate începe imediat după emiterea deciziei de expropriere, iar pe perioada execuţiei lucrărilor se desfăşoară procedurile de întabulare, fără să afecteze bunul mers al proiectelor”, se mai precizează în comunicat.
Referitor la transferul dreptului de administrare al drumurilor aflate în concesiunea CNAIR S.A., reprezentanţii companiei semnalează că acesta presupune declasarea de la nivel de Drum Naţional la nivel de Drum Judeţean sau local. Ca atare administrarea acestor căi rutiere, revine ulterior declasării, Unităţilor Administrativ Teritoriale pe raza cărora se află. În ceea ce priveşte Centura Bucureşti, o mare parte din obiectivele acesteia se află pe raza Judeţului Ilfov.
„În toate discuţiile cu Primăria Generală a Capitalei, Ministerul Transporturilor şi CNAIR S.A. nu s-au opus niciodată predării administrării Centurii Bucureşti la PMB, în condiţiile legii. Dovadă stau întâlnirile, atât la nivel de experţi cât şi la nivelul Primarului General cu Ministrul Transporturilor, dar şi Foaia de Parcurs stabilită împreună. Este important să atragem atenţia însă că modul în care Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea abordează acest subiect nu este de natură să sprijine proiectul în sine. Trebuie să mai precizăm că în toate discuţiile cu Primăria Generală a Capitalei, CNAIR S.A a pus pe primul loc interesul public. Acesta este şi motivul pentru care Compania a acceptat, la solicitările PMB, să modifice Proiectul deja finalizat al Pasajului Domneşti, chiar dacă această situaţie a dus la reluarea proiectării, întârzierea lucrărilor şi creşterea preţului acestui obiectiv, în special ca urmare a apariţiei unor suprafeţe suplimentare de teren care trebuie expropriate pentru construcţia în noua configuraţie. Motivul invocat de Primăria Generală a Capitalei, la momentul la care s-a acceptat această modificare, a fost că locuitorii din zonă au nevoie de tramvai pe Prelungirea Ghencea, situaţie identificată însă de PMB după doi ani de evaluare a ofertelor, după stabilirea configuraţiei acestui pasaj şi după semnarea contractului de proiectare şi execuţie a lucrărilor pentru pasajul Domneşti. La acea dată, PMB a promis că va susţine CNAIR S.A pentru a obţine rapid aprobarea exproprierii suprafeţelor suplimentare necesare şi a noilor autorizaţii de construcţie. CNAIR S.A. a dovedit că pune pe primul loc interesul public, inclusiv în ceea ce priveşte intrarea în Bucureşti a Autostrăzii 3 ( autostrada urbană), pentru care a acceptat să plătească sistemul de semaforizare. Aceasta în condiţiile în care intersecţia cu şoseaua Petricani se află pe teritoriul Capitalei, iar configurarea intersecţiei s-a făcut de comun acord cu PMB. Pentru că după deschiderea circulaţiei pe acest sector de autostradă, pe şoseaua Petricani din Bucureşti urmează să intre 20.000 de autovehicule zilnic, CNAIR S.A. a decis să suporte cheltuielile semaforizării acestei intersecţii, pentru care PMB nu a prezentat nicio soluţie viabilă până la ora actuală”, susţin reprezentanţii CNAIR.
Primarul general al capitalei, Gabriela Firea, a afirmat sâmbătă, într-un comunicat de presă, că se impune o „schimbare majoră” la nivelul conducerii CNAIR, precizând că va supune acest subiect spre dezbatere în forurile statutare ale PSD.