Guvernul Bolojan propune „prioritizarea” drumurilor rapide aflate în lucru și sistarea semnării unor proiecte noi. Companiile responsabile de infrastructura rutieră din România nu știu însă dacă și ce investiții vor fi suspendate, transmite Europa Liberă.
CE MAI SUSȚINE EUROPA LIBERĂ:
În Programul de guvernare 2025-2028 – documentul care descrie prioritățile noului Guvern, condus de premierul Ilie Bolojan – investițiile în infrastructura de transport sunt prezentate ca „placa turnantă pentru dezvoltarea României pe termen mediu și lung.”
Cu toate acestea, prima măsură de reformă propusă în program, la secțiunea transporturi, arată astfel: „prioritizarea contractelor CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, n.r.) + sistare semnare de noi contracte”.
CNAIR este instituția care, alături de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), derulează proiecte de autostrăzi și drumuri expres.
În privința CNAIR, toate tronsoanele de pe autostrada A7 Ploiești-Pașcani (finanțată prin PNRR), sunt fie gata, fie în execuție. În lucru sunt și sectoarele de pe autostrada A1 Sibiu-Pitești, precum și segmentele neterminate din A0.
Totodată, atât CNAIR, cât mai ales CNIR au în derulare licitații pentru proiecte de autostrăzi și drumuri expres pentru care contractele de lucrări nu au fost, însă, semnate.
De exemplu, cele mai multe loturi de pe autostrada A8 Târgu-Mureș-Iași-Ungheni (granița cu Republica Moldova), licitate de CNIR, sunt în această situație.
De asemenea, cele două loturi din Autostrada A7 Ploiești – Pașcani-Siret, între Pașcani și Suceava (62 km), licitate de CNAIR, au fost câștigate la licitație de grupul UMB, dar contractele nu au fost semnate.
Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, spune că a primit asigurări de la „centru” că proiectul nu va fi amânat. Și reprezentanții CNAIR anunță că contractele pentru ambele loturi – în valoare de 1,2 miliarde de euro, fără TVA, vor fi semnate în intervalul următor.
Asta chiar dacă proiectul nu apare în lista priorităților de infrastructură rutieră din programul de guvernare, ce cuprinde 13 investiții, de la A7 și A0 la A8 și A3 (Autostrada Transilvania) la mai multe drumuri expres.
Pe de altă parte, și purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, și directorul CNIR, Gabriel Budescu, spun că nu au fost informați oficial cu privire la o eventuală sistare a contractelor nesemnate încă.
Noul ministru al Transporturilor, Ciprian Șerban (PSD), ne-a transmis prin intermediul consilierului său, Gabriel Deceanu, că, deși programul de guvernare menționează sistarea semnării de noi contracte, de fapt „nu s-a luat o astfel de decizie la nivelul coaliției de guvernare.”
Noul ministru le-a cerut în schimb companiilor și instituțiilor din subordine un plan de eficientizare a activității, inclusiv cu privire la proiectele coordonate. Datele urmează să fie analizate de ministrul Transporturilor și chiar de premierul Ilie Bolojan în perioada următoare, potrivit informațiilor Europei Libere.