Elveţienii au fost de acord cu interzicerea publicităţii la tutun, accesibilă minorilor, şi au respins pachetul de ajutor pentru mass-media propus de guvern şi parlament ca răspuns la erodarea veniturilor din publicitate, precum şi propunerea de interzicere a experimentelor pe animale, într-un referendum desfăşurat duminică, informează AFP conform Agerpres.
Conform rezultatelor finale, 54,56% dintre alegătorii elveţieni au respins măsurile în favoarea media, care ar fi crescut sprijinul cu 151 de milioane de franci elveţieni pe an (144 de milioane de euro) în comparaţie cu schema actuală (136 de milioane de franci elveţieni), în special prin ajutoare directe pentru mass-media online şi sprijin pentru distribuirea presei asociative.
Confederaţia sprijină deja mass-media, de exemplu prin distribuirea de ziare pe bază de abonament, plătind o parte din costurile de transport. Prin noua lege, acest sprijin ar fi fost extins.
Elveţia şi cei 8,6 milioane de locuitori ai săi au patru limbi şi tot atâtea culturi, o diversitate care este cultivată de mass-media regionale. Dar în Elveţia, ca şi în alte părţi, mass-media se află sub presiune, deoarece „o parte mai mare din cheltuielile de publicitate merge către marile platforme internaţionale de internet, cum ar fi Google sau Facebook”, potrivit guvernului.
Prin urmare, anul trecut, Parlamentul a elaborat o lege federală pentru a sprijini mass-media, în special cele locale şi regionale. Aceste noi măsuri urmau să fie finanţate din veniturile actuale provenite din taxa de licenţă radio şi televiziune şi din bugetul federal.
Legea prevedea că ajutoarele pentru mass-media online şi măsurile suplimentare de sprijin pentru distribuţia ziarelor vor fi limitate la şapte ani, spre deosebire de ajutoarele pentru radiourile locale şi televiziunile regionale, care sunt nelimitate în timp.
Dar politicieni de dreapta au atacat legea în cadrul unui referendum. În opinia lor, „această jefuire a vistieriei de stat este inutilă şi dăunătoare, denaturează piaţa, face ca mass-media să fie dependentă de stat, discriminează media gratuite, duce la o uniformizare sporită a presei şi consolidează monopolurile mediatice existente”.