spot_img
2.2 C
București
luni, decembrie 23, 2024
AcasăActualitateDemocrația românească secretă

Democrația românească secretă

-

”Democrația românească secretă” se intitulează un articol exploziv apărut recent în presa din Ungaria, în care, lucru mai rar întîlnit, se analizează felul în care România a ajuns o țară dominată de serviciile secrete, iar cancelariile și instituțiile occidentale laudă acest sistem, în loc să-l denunțe și să solicite luarea de măsuri. Ziarul budapestean Orszagut scrie că statul-paralel și ale sale protocoale secrete sunt creații ale regimului Băsescu, amintind inclusiv dezvăluirile scandaloase ale gen.Dumitru Dumbravă despre cum a ajuns justiția ”cîmp tactic” controlat de SRI, transmite Inpolitics.

”În bugetul României, țară care se confruntă cu măsuri severe de austeritate, SRI beneficiază de o creștere de 20% a bugetului. Este greu de trasat o linie de demarcație între politică și serviciile secrete, în condițiile în care o treime dintre miniștri și secretarii de stat au absolvit Academia de Informații” scrie ziarul ungar.

”A auzit cineva vreodată ca politicienii și birocrații UE, care sunt îngrijorați de moarte de statul de drept din Ungaria și care au blocat miliarde de euro datorate țării noastre sub pretextul controversei privind atribuțiile Consiliului Național al Magistraturii, să dea cel mai mic semn că ar avea vreo problemă cu independența justiției românești?

Nu trebuia decît să o întrebe pe Dana Gîrbovan, președintele Asociației Naționale a Judecătorilor din România, care a declarat că „în România, în aplauzele și laudele ambasadelor (UE) și ale rapoartelor birocraților de la Bruxelles, puterea legii a fost înlocuită cu puterea protocoalelor secrete”.

Consiliul Superior al Magistraturii a renunțat în mod voluntar la rolul său constituțional și a cedat independența sistemului judiciar către SRI.
De asemenea, protocolul a oferit SRI posibilitatea de a supraveghea judecătorii și procurorii și de a influența promovarea judecătorilor și numirea conducătorilor de instanțe.

Într-un stat democratic, acest lucru ar fi de neconceput. Attila Korodi, politician UDMR și fost ministru al mediului, a declarat că aceste protocoale au produs lucruri „mult mai grave decît sistemul judiciar de dinainte de 89, care era influențat de Securitate”.

Georgiana Iorgulescu, director executiv al Centrului de Resurse Juridice, a declarat că aceste acorduri încalcă Constituția, principiul separării puterilor, independența sistemului judiciar, conceptul de democrație și dreptul la un proces echitabil. Referitor la acesta din urmă, Korodi subliniază că, dacă cineva dorește să ceară despăgubiri în aceste cazuri, nu există nicio instituție judiciară în România care să fie liberă să decidă, pentru că toate au semnat protocoale secrete.

Generalul Dumitru Dumbravă, fostul șef al departamentului juridic al SRI, nu a făcut un secret din faptul că serviciile secrete tratează instanțele ca pe un ”cîmp tactic”, urmărind soarta dosarelor pînă la pronunțarea verdictului final.

SRI și parchetul au înființat un grup operativ comun, iar procurorii erau obligați să raporteze SRI despre modul în care au folosit informațiile primite. Potrivit lui Claudiu Manda, președintele comisiei parlamentare de monitorizare a activității SRI, în 2012, serviciul a interceptat toți membrii guvernului, precum și cel puțin 100 de parlamentari.

Între 2005 și 2016, au fost acordate trei sute unsprezece mii de mandate judecătorești pentru interceptări, care ar fi putut afecta în total șase milioane de persoane.

Botond Csoma, fostul lider al grupului parlamentar UDMR din Camera Deputaților, consideră că această estimare este realistă, avînd în vedere aparatul și bugetul uriaș al SRI. Potrivit unor surse occidentale, în România activează 100.000 de ofițeri de informații, unii dintre ei avînd locuri de muncă secrete, civile. Potrivit lui Botond Csoma, securitatea națională este folosită doar ca pretext pentru a ține oamenii sub supraveghere permanentă.
Oponenții politici ai președintelui Klaus Iohannis acuză că SRI lansează proceduri împotriva unor personalități publice, inclusiv politicieni maghiari, care îi stau în cale, sub pretextul luptei împotriva corupției și pe baza unor acuzații inventate.

În contextul dosarului penal împotriva fostului viceprimar al municipiului Cluj-Napoca, Anna Horváth, UDMR se întreabă pe ce bază sunt interogați primarii pe motiv de risc pentru securitatea națională.

Potrivit lui János T. Barabás, analist senior la Institutul Maghiar pentru Afaceri Externe, SRI are la dispoziție instrumente formidabile, SUA echipîndu-l cu tehnologie de ultimă generație pentru a asculta și a urmări pe oricine.

Toate acestea sunt folosite pentru a-i șantaja pe politicieni, astfel încît să poată influența în mod esențial politica. Ei își conduc propriile rețele de informatori, care se insinuează în toate aspectele vieții. Aproape că nu există o redacție, o universitate, o biserică, o administrație locală sau o sală de consiliu a unei mari corporații în care aceștia să nu fie prezenți.
În politică, există o comandă dublă, deciziile reale fiind luate pe canale secrete, paralele cu cele oficiale.

Potrivit lui István Székely, vicepreședinte executiv pentru organizare socială al UDMR, este clar din punct de vedere istoric că împletirea dintre sistemul judiciar, procuratură și serviciile secrete a fost stabilită în timpul mandatului președintelui Traian Băsescu. A fost creată o putere duală: majoritatea parlamentară este în puterea guvernului, în timp ce președintele Republicii are atribuții în domeniul serviciilor secrete și al politicii externe și folosește aceste atribuții în scopuri politice”, mai scrie ziarul ungar. 

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img