Cei 4 ani ai lui Nicușor Dan la conducerea Primăriei Generale vor lăsa urme adânci Bucureștiului, prin multitudinea de probleme care s-au acutizat în timpul mandatului actualului edil. Este vorba despre termoficare, trafic, poluare, administrarea parcurilor, consumul de droguri, spații verzi, dezvoltare urbanistică, iar exemplele pot continua.
Nicușor Dan, cândva olimpic la matematică și, în prezent, repetent în administrație publică, a picat examenul la următoarele materii:
Științe ale naturii și protecția mediului
Mizeria din parcuri și de pe străzi, termoficarea în permanentă avarie și traficul infernal sunt printre principalele cauze ale poluării. Cifrele ne arată ca poluarea rezultată în urma traficului reprezintă 58% din deprecierea calității aerului în București, iar problema încălzirii rezidențiale are și ea un aport de 27%.
Bucureștiul se află în pragul unor penalizări drastice și chiar infringement din partea Comisiei Europene, deoarece nu a implementat încă măsurile privind reducerea poluării, venite în urma condamnării Curții Europene de Justiție din anul 2020. Oficialii de la Bruxelles au impus Bucureștiului elaborarea și adoptarea Planului Integrat de Calitate a Aerului până la cel târziu 30 octombrie 2024, termen pe care este din ce în ce mai clar că Bucureștiul condus de Nicușor Dan nu îl va respecta.
Capitala României se află pe locul 2 în topul celor mai poluate orașe din Europa, după Atena, însă este pe locul 1 în clasamentul celor mai ridicate costuri sociale pe cap de locuitor generate de poluare. Astfel că municipalitatea plătește 3.004 euro/cap de locuitor de la bugetul local, adică aproximativ 6,35 miliarde de euro la nivelul întregului București, conform unui studiu realizat de „Health costs of air pollution in European cities“.
Educație civică și combaterea consumului de droguri
Date oficiale arată faptul că în București consumul de droguri s-a triplat în ultimii ani, la fel și cazurile de violență în școli, cele două statistici având de multe ori o legătură de cauzalitate. Cel mai mare impact în creșterea consumului de droguri s-a înregistrat în rândul tinerilor, o majoritate covârșitoare dintre ei fiind elevi, sub 18 ani. În fața acestui flagel, municipalitatea condusă de Nicușor Dan a rămas pasivă, niciun plan de combatere și prevenție nu a fost propus.
Pe lângă faptul că Primăria Municipiului București nu a întreprins suficiente acțiuni pentru a stopa fenomenul, administrația Nicușor Dan a redus numărul de polițiști din spațiile publice, inclusiv de lângă școli, unde consumul este scăpat de sub control.
Termoficare
Promisiunea rezolvării problemelor de furnizare a agentului termic a venit în 2020 sub forma sloganurilor “Vă promitem apă caldă” sau „de mâine poți face duș”, puternic promovate de USR în campania de susținere a lui Nicușor Dan. Acum însă, făcând bilanțul și văzând rezultatele dezastroase, actualul edil se dezice.
Cifrele îl clasează pe Nicușor Dan mult sub Gabriela Firea la acest capitol, deși termoficarea a fost unul dintre principalele nereușite pe care actualul primar general i le-a reproșat ani la rând fostului edil. Practic, numărul de kilometri de conducte înlocuiți între 2016 și 2020, în mandatul Gabrielei Firea, ar fi de 308 km, în timp ce Nicușor Dan a schimbat în mandatul său doar 260 de kilometri.
Comunicarea
“Ciudatul din ultima bancă” sau “singuraticul de la vârful Capitalei”, Nicușor Dan nu a stat deloc bine nici la această materie.
În 4 ani de mandat, primarii sectoarelor din București l-au acuzat constant pe Nicușor Dan de o totală lipsă de comunicare și transparență, chiar și pe subiecte de interes public. Printre cei care au declarat asta sunt inclusiv foști colegi de partid precum Radu Mihaiu, primarul de la Sectorul 2, sau foști susținători din 2020 precum Ciprian Ciucu, primarul de la Sectorul 6.
Practic, actualul primar a rămas în logica de opozant al puterii pe care o avea în lupta electorală dinainte de 2020. Chiar și acum, la 4 ani de când el este primar general, comunicarea nu există cu niciun primar de sector. Nici cu vârful Guvernului, indiferent cine ar fi fost la conducerea lui, iar o astfel de colaborare este esențială pentru orice Capitală, având în vedere importanța investițiilor și fondurilor care pot fi absorbite pentru a crește calitatea vieții bucureștenilor.
Digitalizare și trafic inteligent
În Capitală putem vedea maxim câteva puseuri de digitalizare a administrației locale, în diverse locuri, însă total lipsite de interoperabilitate în lipsa unui plan integrat la nivelul Primăriei Generale, pentru direcțiile și instituțiile pe care le are în subordine.
Nici digitalizarea traficului nu a mers prea bine pentru Nicușor Dan, acesta reușind abia în ultimul an de mandat să semneze contractul de achiziție pentru studiul de fezabilitate al semaforizării inteligente. Acum, el cere electoratului alți 4 ani pentru a finaliza proiectul propus în campania din 2020.