Cum țepuiește Google la impozite

0
7

Țările Uniunii Europene caută de multă vreme să impoziteze giganții internetului într-un mod mai just în raport cu beneficiile lor reale. Un exemplu flagrant, pentru a da doar unul, e faptul că anul acesta Google a plătit în Franța doar 17 milioane de euro. Sigur, pentru o companie franceză normală asta ar putea părea mult. Suma este însă microscopică pentru Google și pentru beneficiile uriașe pe care le aduce multinaționalei publicitatea online, susține într-un comentariu Radio Europa Liberă.

La nivel mondial, Google (care pentru asta și-a schimbat, administrativ, numele în Alphabet) are o cifră de afaceri de 120 miliarde euro (137 miliarde dolari). Este ceea ce a încasat compania în ultimul an fiscal complet, 2018. Banii vin, desigur, în special din publicitate. Dar tot la nivel mondial, Google a plătit anul trecut doar 4 miliarde de euro impozite.

La nivelul beneficiilor nete, asta înseamnă că Google a plătit doar 12% impozit, ceea ce e foarte puțin. Pentru a plăti așa puțin, Google se servește de structuri internaționale de paradisuri fiscale. Irlanda este unul, la nivelul Europei. Astfel, firmele franceze care plătesc publicitate Google o fac plătind facturile la filiala din Irlanda, mult mai puțin taxată decât cea din Franța. Google-Franța declară, de altfel anual, o cifră de afaceri egală cu zero.Cotidianul Le Monde a calculat că dacă ar fi supusă regimului fiscal francez, ca orice altă companie, Google ar trebui să plătească cel puțin 100 milioane de euro impozite, iar nu doar 17 milioane. La asta s-ar adăuga toate celelalte evitate: TVA, taxe profesionale, cotizații sociale etc… Administrația franceză a impozitelor a trimis, în 2014, pe adresa Google Irlanda, o redresare fiscală de 1,1 miliarde euro, acoperind toate impozitele evitate pe anii 2005 – 2010. Google a argumentat însă, așa cu era de așteptat, că plățile au fost făcute în Irlanda, spune REL.

Franța și Anglia sprijină însă ideea unei taxe digitale mondiale, care a fost prezentată anul acesta la reuniunea grupului G7 al țărilor celor mai industrializate.Adevărul este însă că în cele din urmă o asemenea taxă s-ar răsfrânge tot asupra consumatorului. Amazon, de pildă, a început să-și umfle tarifele la nivelul intermediarilor, care la rândul lor le repercutează asupra consumatorilor. Asta înseamnă, la nivel de Amazon, că dacă taxa pe servicii crește cu 3%, atunci și prețul produselor va crește corespunzător. Taxa întreprinderilor e plătită, în cele din urmă, tot de consumatorul final,mai spune sursa citată.