Statul român a renunțat la cursele TAROM către Londra pentru a plăti o parte din datoria pe care compania aeriană o are către Compania de Aeroporturi, adică tot către statul român. De ce nu a găsit guvernul o altă soluție de a rezolva conflictul comercial dintre companiile sale? Pentru că „medierea statului s-ar traduce prin intervenția statului în piața liberă”, spune statul român, transmite Europa Liberă.
CE MAI SUSȚINE EUROPA LIBERĂ:
Pe 15 martie 2024, adunarea generală a acționarilor Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) – adică statul (80%, prin Ministerul Transporturilor) și Fondul Proprietatea (20%) – ia o decizie importantă pentru TAROM, cel mai mare datornic al ei.
În cazul în care, până pe 31 august 2024, compania aeriană TAROM nu-și plătește datoriile, CNAB îi va cere executarea silitä.
Compania de transport aerian e deținută tot de stat: 97,2%, prin același minister al Transporturilor, 1,4% de CNAB și 1,2% de compania de stat Romatsa.
Cu alte cuvinte, statul amenință statul că cere insolvența unei companii a statului.
Cu trei săptămâni înainte, pe 20 februarie, statul (cel din Tarom) luase deja o decizie privind datoria către stat (cel din CNAB): să garanteze o parte din sumă cu ce încasează din vânzarea sloturilor orare de pe aeroportul londonez Heathrow, unul dintre cele mai aglomerate din lume, în limita a 15 milioane de euro.
Și se purcede la vânzare.
Negocierile se închid pe 14 august: cele 14 sloturi de pe Heathrow ale TAROM intră în posesia Qatar Airlines.