spot_img
-0.6 C
București
luni, decembrie 23, 2024
AcasăCulturăCum a ajuns aproape de faliment celebra Documenta 14-Parthenonul cărților prin Grecia

Cum a ajuns aproape de faliment celebra Documenta 14-Parthenonul cărților prin Grecia

-

Se întîmplă rarissim să auzi în Germania despre un scandal născut dintr-o proastă administrare financiară în lumea artelor plastice, dar, atunci cînd se întîmplă, nimeni nu-i menajează pe cei considerați vinovați și sistemul care a permis o derivă de proporții. În joc se află acum, de mai bine de o săptămînă, celebra expoziție Documenta de la Kassel și managementul ei, scrie într-un comentariu pentru Radio Europa liberă Victor Eskenasy.

- Reclama -

Comentariul lui Victor Eskenasy:

- Advertisement -

Ziarul HNA, din Kassel, a dezvăluit în urmă cu mai bine de o săptămînă că Documenta, ajunsă la a 14-a ediței și mult lăudată anul acesta pentru proiectul Parthenonul cărților, ar fi amenințată cu falimentul, deficitul înregistrat la ora închiderii expoziției ridicîndu-se la cca. șapte milioane de euro. Potrivit primelor date ale anchetei jurnalistice, deficitul imens ar fi fost cauzat de decizia de a organiza o expoziție paralelă – care a avut loc în aprilie – în Grecia, la Atena. Acolo, cheltuielile ar fi scăpat de sub control.

Dezvăluirile presei despre așteptatul faliment i-au pus pe organizatorii în situația de a anunța închiderea Documenta 14 înainte de data prevăzută, 17 septembrie, dar, pentru a salva situația, în ultima clipă, orașul Kassel și statul Hessen au anunțat un împrumut de urgență, menit să garanteze lichiditățile organizației.

Proiectul video la Atena al lui Michel Auder, Gulf War Press Still, EMST©Michel Auder

Proiectul video la Atena al lui Michel Auder, Gulf War Press Still, EMST©Michel Auder

„Unde s-au dus banii?” – se întreba cu cîteva zile în urmă un articol din publicația Artnet. Joia trecută au apărut informații noi, vorbind despre o reuniune de urgență a conducerii companiei ce gerează manifestarea, Documenta GmbH, la care anchetatori financiari independenți ar fi prezentat un raport interimar asupra situației financiare și a celor petrecute.

Cei care au înfruntat presa într-o conferință au fost primarul orașului Kassel și președinte al board-ului organizației, Christian Geselle, și ministrul științelor și artei din landul Hessen, Boris Rhein. Potrivit celui dintîi, bugetul pentru Documenta 14, în perioada anilor 2014-2018 totalizează 34 de milioane de euro, din care au făcut parte și două milioane alocate pentru expoziția de la Atena. Jumătate din fonduri au fost furnizate de land și de orașul Kassel, iar celaltă jumătate urma să fie obținută de organizatori prin vînzările de bilete, comercializarea unor publicații și obiecte, și prin sponsorizare.

Primarul a confirmat relatările că organizația a înregistrat o pierdere de 5,4 miloane de euro în perioada expoziției de la Atena, deficit ce nu trebuie confundat – a spus el – cu cel total, de 7 milioane, proiectat pentru anul fiscal în curs.

Pentru a se evita falimentul, primarul a anunțat, de asemenea, că bordul consultativ al Documenta a aprobat un împrumut-garanție de opt milioane de euro, furnizat în egală măsură de statul Hessen și orașul Kassel. „Nu este un împrumut, este o garanție” – a insistat primarul, „iar în baza acestei garanții Documenta ar putea obține un împrumut bancar pentru a ieși din insolvență”.

Pentru prevenirea unor probleme financiare identice în viitorul, primarul și ministrul științelor și artei au anunțat că vor căuta să pună în aplicare o nouă schemă de organizare, cu personal și structuri financiare diferite de cele actuale. Pentru moment, directoarea-executivă a Documenta își va păstra postul. Între timp a fost instalat un controlor financiar pentru avizarea chestuielilor și a oricărui buget viitor. După spusele lui Geselle, primarul orașului, „un singur lucru este clar: peste cinci ani va avea loc o altă Documenta”.

Proiectul Irina Haiduk, Love working, Documenta 14 Atena © David Bornscheuer

Proiectul Irina Haiduk, Love working, Documenta 14 Atena © David Bornscheuer

Ministrul științelor și artei s-a referit la o scrisoare deschisă semnată de numeroși artiști participanți la Documenta – între care și Geta Brătescu din partea celor români – în apărarea directorului Documenta, Szymczik. După spusele lui Boris Rhein, „libertatea artistică nu înseamnă libertate de a te îndepărta de planul de afaceri”. „Libertatea pe care o acordăm Expoziției Documenta este aproape nelimitată, dar în cazul acesta vorbim despre bani publici…, [iar] ca administratori de fonduri publice trebuie să insistăm ca planul financiar să fie respectat.”

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img