Singura ofertă pentru construcția unui megaport de adâncime care va fi construit la Anaklia, un oraș cu 1.500 de locuitori din Georgia, de la Marea Neagră, a fost depusă de un consorțiu de firme din China.
Anunțul a fost făcut săptămâna aceasta în capitala țării de peste Marea Negră și se pune astfel punct unei povești politice care s-a întins pe ani de zile și al cărei deznodământ demonstrează legăturile tot mai puternice dintre Tbilisi și Beijing.
Pe 29 mai, ministrul georgian al Economiei și Sustenabilității, Levan Davitașvili, a declarat într-o conferință de presă că guvernul a primit o ofertă pentru construirea mega-proiectului din partea unui consorțiu elvețiano-luxemburghez și alta din partea unui consorțiu chinezesc.
Acesta din urmă este format din China Communications Construction Company Limited și China Harbour Investment Pte. Ltd, companie cu sediul la Singapore.
Au fost luni de consultări cu ambii ofertanți, spune Davitașvili, dar, până la urmă, guvernul georgian ar fi primit o ofertă finală doar de la consorțiul chinezesc, care pare pregătit să construiască primul port de adâncime al țării.
Subcontractori pentru construcția portului vor fi, potrivit oficialului georgian, China Road and Bridge Corporation și Qingdao Port International Co Ltd.
Companiile implicate în construcția noului port sunt companii ale statului chinez.
„Anaklia este bijuteria coroanei Coridorului de Mijloc”, declară pentru RFL/RL Romana Vlahutin, de la German Marshall Fund și fost ambasador pentru conectivitate al Uniunii Europene.
„Când China construiește un astfel de punct cheie, primește capacitatea și oportunitatea de a controla o rută foarte importantă pentru comerțul dintre Europa și Asia”, subliniază ea.