spot_img
9.2 C
București
marți, aprilie 23, 2024
AcasăAnalizeCFR-urile din Ungaria, Polonia și Cehia merg pe profit, cel românesc pe...

CFR-urile din Ungaria, Polonia și Cehia merg pe profit, cel românesc pe pierderi. De ce?

-

Analistul financiar Iancu Guda a realizat o comparaţie între CFR Călători şi companiile publice care se ocupă cu transportul feroviar al călătorilor în Ungaria, Polonia şi Cehia. Analiza s-a întins pe 5 ani, perioada 2014-2018. Concluzia este tristă – companiile similare din ţările vecine obţin profit, nu depind de subvenţiile de stat, sunt deci (mult) mai performante. CFR Călători, întreținută de stat, este singura companie de transport feroviar de călători din regiune aflată pe pierdere. Cu banii alocați pentru subvenții se pot construi în fiecare an cel puțin 20 de km de autostradă, 10 școli sau 10 spitale, transmite Radio France Internationale.

România are cea mai extinsă reţea de transport pe cale ferată din regiune dacă ne raportăm la dimensiunea populaţiei.

- Advertisement -

Veniturile / cap de locuitori sunt cele mai mici în România (10 € / locuitor), comparativ cu Cehia (87 €/locuitor), Polonia (55 €/locuitor) sau Ungaria (47 € / locuitori).

CFR Călători înregistrează o cifră de afaceri / angajat de aproape 15.000 € / an, cea mai mică din regiune și la o diferentă majora față de Ungaria (aprox. 26.000 € / angajat), Cehia (aprox. 38.000 € / angajat) sau Polonia (aprox. 61.000 € / angajat).

- Advertisement -

Toate veniturile CFR Călători se duc numai pe plata salariilor. Statul pompează sume uriașe, dar banii nu se duc spre investiții.

Economistul Iancu Guda explică la RFI că au fost multe voci care l-au criticat:

„- Domnule, este companie de stat. Scopul nu este să facă profit. Prioritar este să ofere un serviciu public de calitate la un preț cât mai scăzut și dacă este nevoie ca statul să subvenționeze compania, foarte bine”.

Serviciul nu este unul de calitate, iar subvențiile nu sunt puține, arată analiza.

C.F.R. Călători S.A. primește subvenții de 5,6 mld. Lei (aproape 1,2 mld. €) în ultimii 5 ani, ceea ce reprezintă mai mult decât cifra de afaceri.

Statul român alege să subvenționeze lipsa de performanță a acestei companii, fără să restructureze costurile inutile, fără să  combată corupția călătoriilor ilegale, fără să realizeze investiții pentru retehnologizare și eficientizarea activității, arată analistul Iancu Guda.

spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img