Proiectul NORDIS MAMAIA este unic în țara noastră, nu doar pentru că va fi cel mai mare hotel de leisure din România și din Europa, ci și pentru că am adus superlativul absolut al luxului în piața imobiliară și hotelieră, scrie Q Magazine.
A dus compania pe care o patronează, de la câteva milioane de euro la peste o sută, în doar trei ani.
Vladimir Ciorbă, pentru Q Magazine, despre povestea unui succes românesc.
Proiectul NORDIS MAMAIA este unic în țara noastră, nu doar pentru că va fi cel mai mare hotel de leisure din România și din Europa, ci și pentru că am adus superlativul absolut al luxului în piața imobiliară și hotelieră.
DE LA 10.000 MP LA 400.000 MP
Știu că NORDIS a fost inițial o agenție imobiliară cu 14 angajați. Cum a devenit unul dintre principalii jucători pe piața imobiliară?
Anii 2008 – 2016 i-am dedicat exclusiv procesului de dezvoltare a agenției imobiliare. Aceasta a reprezentat „stagiatura” noastră ca o echipă, iar experiența acumulată a devenit baza a ceea ce înseamnă NORDIS astăzi. În acel moment am înțeles cum funcționează piața, am învățat să ne coordonăm cu ea, să ne „suim pe val” atunci când acesta se creează și așa am progresat. A fost și o perioadă plină de evenimente, care a început exact în anul de vârf al domeniului imobiliare „pe stil vechi” și care a prins revenirea lentă, precum și diversificarea pieței.
Toți se întreabă cum de a fost posibilă o asemenea creștere uimitoare în doar trei ani? De la cât ați plecat și unde ați ajuns? Și, mai ales, CUM?
Am simțit în 2018 că ceea ce lipsește pieței imobiliare de lux din România este un produs nou, „hotel and residence”: fiecare apartament NORDIS beneficiază de toate serviciile unui hotel de 5 stele.
Dacă în 2018 aveam aproximativ 10.000 mp în dezvoltare, în prezent depășim 400.000 mp. În primul rând, am venit în întâmpinarea cererii cu ceva ce îi lipsea pieței. Am înțeles tendințele și le-am valorificat. Am făcut ceea ce alții nu au avut suficientă imaginație și voință să facă.
Am plecat de la un raționament: „Ce îi lipsește stațiunii Mamaia, de exemplu, centrul luxului din turismul românesc? Simplu: și mai mult lux”. Am pariat pe acest raționament și nu am greșit. Piața a decis, nu noi. Noi am știut să o înțelegem și să o ascultăm.
Cât a crescut cifra de afaceri în ultimii trei ani?
În 2017-2018 vânzările NORDIS atingeau câteva milioane de euro, iar astăzi au depășit o sută de milioane. În concluzie, am crescut de câteva zeci de ori.
NORDIS MAMAIA este primul proiect important al Grupului, fiind cel mai mare hotel din România. Ce formulă de vânzări ați aplicat în condițiile în care nu aveați neapărat un istoric pe piață?
Proiectul NORDIS MAMAIA este unic în țara noastră, nu doar pentru că va fi cel mai mare hotel de leisure din România și din Europa, ci și pentru că am adus superlativul absolut al luxului în piața imobiliară și hotelieră.
Nu există o formulă specială de vânzări. Produsul NORDIS s-a vândut singur. Clienții noștri au ales 5 stele NORDIS pentru apartamentele lor de vacanță. Poate că un detaliu important a fost acela că a cumpăra un apartament în acest complex înseamnă nu doar o cheltuială, ci și o sursă de venit. Proprietarul poate cumpăra o cameră de hotel pe care apoi să o închirieze dezvoltatorului, care o va folosi în regim hotelier pentru turiști.
Practic, proprietarul investitor primește, lunar, o chirie fixă, chiar şi în perioadele în care nu există flux de clienți. Astfel, acesta nu mai este nevoit să se ocupe de sarcinile conexe, cum ar fi întreținerea spațiului achiziționat sau închirierea către turiști. Investitorii care optează pentru acest concept pot vedea valoarea proprietății lor crescând. Noi am calculat un randament garantat de 7% pe an, având în vedere suma investită, distribuită în 12 tranșe lunare. Beneficiarul câștigă proprietatea unui imobil de primă calitate, iar noi preluăm misiunea de a-i finanța achiziția, vânzând folosința bunului pentru perioadele „moarte” în care proprietarul nu are nevoie de el.
VREM CA TURIȘTII SĂ VINĂ LA MARE 12 LUNI PE AN
Știu dintr-un interviu anterior acordat de asociatul dumneavoastră, Emanuel Poștoacă, revistei Q Magazine, că ați imaginat acest proiect mai mult ca unul de entertainment în tot restul anului, nu doar în cele trei luni de vârf. Cât ați avansat în ceea ce privește francizele pe care voiați să le dezvoltați aici și cum a evoluat proiectul?
Complexul NORDIS MAMAIA cuprinde hotelul de 5 stele, restaurante și un spa de lux, precum și o galerie comercială cu branduri exclusiviste, toate deschise pe întreaga durată a anului. Pregătim și alte surprize pentru pasionații de lux, dar vă lăsăm să le descoperiți singuri.
Desigur că utilizarea complexului hotelier în afara sezonului estival reprezintă o mare provocare pentru turismul românesc. Soluția găsită de noi are niște costuri asociate pe care nu oricine este dispus să le plătească. Conceptul unui complex precum NORDIS, deschis doar în lunile iulie și august, este o „lipsă de imaginație” nepermisă în asemenea investiții. Oamenii vor să se simtă bine tot anul.
Este o prejudecată nefastă aceea că litoralul românesc al Mării Negre nu poate oferi asemenea posibilități decât ca accesorii al plajei și al apei de mare calde. Credeți, oare, că pe Coasta de Azur turiștii vin doar vara? Noi vrem să transformăm plaja și marea primite de la natură, care au farmecul lor în orice sezon, în accesorii ale unei infrastructuri atractive și utilizabile timp de 12 luni din 12 luni.
Ați mizat pe o continuare a creșterii atractivității zonei de nord a stațiunii Mamaia, polul cel mai dezvoltat al litoralului nostru. Sunteți mulțumit de această opțiune?
Zona de nord a stațiunii Mamaia este și va rămâne o referință pentru calitatea turismului în această țară. Excelența cere și mai multă excelență. Dacă vom asista cum Mamaia devine o stațiune obișnuită, vom pierde specificul său. Turismul de lux vinde specificul, exotismul, excepționalul.
Între timp, dezvoltați un ansamblu și pe Valea Prahovei. Va fi aceeași formulă de business în care proprietarii pot lăsa apartamentele spre management administrației rezidențiale, astfel încât să le aducă venituri?
Dezvoltăm proiecte similare atât pe Valea Prahovei, cât și în Brașov, dar și în alte zone de interes. România e o țară minunată cu resurse turistice nelimitate. Noi am început să le exploatăm și dorim ca în anii următori să dăruim servicii hoteliere de 5 stele în cât mai multe regiuni ale țării.
Susținem turismul românesc și îl promovăm permanent prin diferite campanii de marketing. De exemplu, campania pe care am făcut-o de Ziua Națională a României în mai multe orașe între care New York, Londra sau Tel Aviv, a avut un real succes. Am încercat să transmitem turiștilor străini că și România este o destinație de 5 stele. În acest context combatem și prejudecata că turismul de lux îl omoară pe cel popular. Este exact invers. Între turismul de lux și cel popular există aceeași relație de simbioză ca și între marile concentrări industriale și întreprinderile mici și mijlocii. Într-o economie sănătoasă nu pot exista unele fără altele; din contră, se sprijină unele pe celelalte.
NORDIS MAMAIA
plajă proprie;
clinică de servicii medicale și de kinetoterapie;
muzeu de artă contemporană; sală de evenimente;
SPA, 9 restaurante; 3 săli de conferință;
ballroom panoramic;
galerie comercială premium; cazinou;
cinematograf VIP;
CEA MAI SIGURĂ INVESTIȚIE ESTE CEA ÎN MP
Cu cine concurați pentru segmentul de piață pe care-l vizați? De ce aș cumpăra un apartament NORDIS și nu unul aparținând unui alt dezvoltator?
Probabil există și alții care au dorit sau poate plănuiesc să realizeze ceea ce am reușit noi, însă nimeni nu a concretizat așa ceva deocamdată. Ești special atunci când integrezi cât mai multe facilități într-o singură proprietate. Nu vreau să comentez ce fac alții, vreau doar să spun că noi ne concentrăm să fim cei mai buni și cu o lungime „de barcă” înaintea celorlalți.
Guvernul mizează pe o creştere a valorii adăugate brute din construcții cu peste 6% în 2021. E una favorabilă, chiar dacă este o decelerare de la un plus de peste 9% în 2020, după cum arată estimările Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP). Aceste cifre reflectă realitatea?
Cu siguranță va fi o creștere însemnată. Lumea a înțeles că există viață și după pandemie, iar cea mai sigură investiție este cea în mp construit.
Viteza de revenire a economiei este mare și se va amplifica în trimestrele următoare, iar unul dintre motoarele economiei sunt construcțiile. Deja se poate observa foarte ușor că investitorii își direcționează fondurile către piața imobiliară.
Am vrea să valorificăm și din forța de muncă românească aflată în străinătate. Aceasta s-ar putea întoarce acasă, în condițiile în care piaţa muncii din Europa occidentală nu mai e la fel de prietenoasă.
Se așteaptă o scădere în zona de birouri şi comercial din cauza pandemiei?
Previziunile sunt favorabile tuturor domeniilor. Piața este departe de saturație, chiar dacă este mult mai matură decât acum trei-patru ani. Economia de tranziție, care a cunoscut inevitabil fenomenul acumulării primitive de capital, a creat depozite de lichidități care nu sunt la vedere. Stresul economiei produs de pandemie va avea meritul de a scoate la lumină aceste lichidități și a le plasa în circuitul investițional. Probabil că segmentul rezidențial va fi vedeta acestei creșteri.
Se va accentua principala problemă care este, în acest context, accesibilitatea forței calificate de muncă? Vor fi noi provocări legate de posibilitatea de pregătire profesională a specialiștilor, în contextul pandemiei?
Da, resursa umană devine și mai greu de găsit. De asemenea, este cu atât mai dificil de asigurat cu cât este mai calificată. Au crescut atât productivitatea, cât și gradul de specializare. Nu mizăm pe o sufocare a dezvoltării din motive de forță de muncă insuficientă. Nu încă. Am vrea să valorificăm și din forța de muncă românească aflată în străinătate, de-a lungul ultimelor decenii. Aceasta s-ar putea întoarce acasă, în condițiile în care piețele muncii din Europa occidentală nu mai sunt la fel de prietenoase.
Care sunt segmentele care lipsesc sau sunt insuficient dezvoltate în zonele „premium” din România?
Partea de servicii, de entertainment. Turistul trebuie să aibă la dispoziție opțiuni de petrecere a timpului cât mai diversificate. Trebuie să se țină cont de standardele cu care stațiunile din străinătate l-au obișnuit pe turistul român și totul trebuie atent dimensionat. La acele standarde ne raportăm.