Ce așteptări au absolvenții din Republica Moldova de la viitorul loc de muncă: Salariu de 300 de euro sau companii străine

0

Absolvenții promoției 2021 din cadrul universităților din Republica Moldova sunt gata să muncească pentru un salariu mediu de 371 de euro. Datele au fost prezentate în cadrul studiului „Brandul angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova”, realizat cu suportul Camerei Americane de Comerț din Moldova.

Respondenții de asemenea au declarat că nu vor accepta un salariu mai mic de 190 de euro. Aceste cifre joase se explică și prin faptul că promoția 2021 are un nivelul scăzut de încredere în găsirea unui loc de muncă după absolvire combinată cu scepticismul fața de  notele obținute în instituțiile de învățământ superior. Studiu arată că anume absolvenții cu note bune nu cred că vor găsi ușor un loc de muncă și vor obține un salariu mai mare.

În ce privește preferințele absolvenților fata de angajator, o treime de absolvenți nu au nici una, pe când o pătrime ar alege să lucreze pentru o companie privată străină (26,5%) și 15.3% – pentru organizațiile de stat. Referitor la imaginea viitorului angajator respondenții au răspuns că preferă companii oneste, urmate de cele de succes, și apoi de cele la modă. Își caută de lucru studenții prin portalurile de oferte de locuri de muncă, prieteni,colegi sau social media.

Evaluarea valorilor de muncă ale viitorilor angajați arată că cele mai apreciate se referă la: oportunități de avansare; acces la informație în cadrul companiei; oportunități de învățare; și salariu bun, pe când cele mai puțin importante se referă la: lucru ce îți oferă interacțiune socială; lucru ce îți permite să influențezi rezultatele companiei; lucru prin care ajuți oamenii; și lucru prin care ai un impact semnificativ asupra companiei pentru care lucrezi.

Studiul, efectuat în perioada de vârf a pandemiei Covid-19, a dezvăluit nesiguranță absolvenților în găsirea unui loc de muncă, precum și alte probleme cum ar fi disparități de gen. O analiză mai aprofundată a permis identificarea punctelor forte psihologice la tinerii din Republica Moldova. Co-autorul studiului Dr.Riyang Phang a subliniat : “Este promițător că tinerii din Moldova sunt în general motivați de provocări și sunt dispuși să lucreze din greu și să reușească în viață.”

Studiul “Percepția brand-ului angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova” este fără precedent în regiune, realizat pe eșantion de aproape 1000 de absolvenți, de către doi cercetători: Dr.Riyang Phang (profesor și cercetător din Singapore) și Iolanta Mura (cercetător din R. Moldova). Acesta are ca scop oferirea informației de specialitate companiilor angajatoare, investitorilor și universităților din țară pentru facilitarea luării unor decizii fondate în domeniul brand-ului angajatorului, ofertelor de muncă și învățământ superior.

Raportul pe Republica Moldova a fost făcut public și poate fi găsit în întregime aici.