#CANNES2016: Bogdan Mirică câştigă premiul criticilor de film pentru „Câini”

0
1169

Lungmetrajul „Câini”, regizat de Bogdan Mirică, a obţinut premiul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film, în secţiunea Un Certain Regard. Totodată, coproducţia românească „Toni Erdmann”, de Maren Ade, a obţinut acelaşi premiu (FIPRESCI), în cadrul Competiţiei Oficiale, conform variety.com, transmite Mediafax.

Thriller-ul „Câini”, semnat de regizorul Bogdan Mirică, „un labirint moral şi emoţional”, în cuvintele lui Bogdan Mirică, a fost elogiat de criticii de film de la Cannes. „Dogs” e „despre psihologii malformate, lipsite de emoţie şi umanitate”. Lungmetrajul de debut al lui Bogdan Mirică este selectat în secţiunea Un Certain Regard a festivalului de la Cannes. Premiile Un Certain Regard se vor acorda sâmbătă seară, la Cannes.

Drama-thriller „Câini”, debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, cu Dragoş Bucur, Vlad Ivanov şi Gheorghe Visu în distribuţie, se petrece în România rurală, în apropierea graniţei cu Ucraina.

Producţia „Câini” spune povestea lui Roman, un tânăr de la oraş, care ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moştenit de la bunicul său, care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moşiei, Roman devine martorul unor evenimente bizare şi o senzaţie generală de ameninţare pluteşte în aer, se arată într-un comunicar remis MEDIAFAX.

„Chiar si azi mai există locuri în România – zone rurale, uitate de Dumnezeu – unde legea e doar un concept îndepărtat şi abstract. Ce funcţionează cu adevărat e legea pe care şi-o fac oamenii care trăiesc acolo. Plasat într-un astfel de loc – în câmpiile nesfârşite ale Dobrogei – filmul e un labirint moral şi emotional care porneşte de la un conflict vechi de când lumea: lupta cu aproapele”, spune Bogdan Mirică despre „Dogs”

„În film, moştenirea celor 550 de hectare de pământ, într-o aparentă sălbăticie, la ţară, în România, lângă graniţa cu Ucraina se dovedeşte problematică. Bogdan Mirică debutează cu un lungmetraj foarte convingător, jonglează cu indicii de thriller sinistru. A ales să ritmeze filmul în manieră tensionată, low-key. Tensiunea se contopeşte subtil, „la nivel molecular” cu o căldură excesivă şi cu întâmplările bizare, pe care protagonistul le descoperă în Dobrogea. Este o pildă despre anarhie, în care ameninţarea ce planează asupra oamenilor este filtrată, percutantă, livrată în doze mici, cinematografice. Din tradiţia locală atavică se desprind scenele de violenţă.”, citim pe Screen Daily, în cronica filmului proiectat duminică la Festivalul de la Cannes.

Secţiunea Un Certain Regard face parte din selecţia oficială a Festivalului de la Cannes, având loc în paralel cu competiţia oficială. Secţiunea a fost introdusă în 1978, de fostul preşedinte al Festivalului de la Cannes Gilles Jacob. În fiecare an, secţiunea Un Certain Regard prezintă o serie de filme cu viziuni şi stiluri diverse, originale şi diferite, care caută recunoaştere internaţională.

„În clipa în care am citit scenariul şi Bogdan (Mirică, n.r.) mi-a spus că l-a scris gândindu-se la mine, aveam 87 de kilograme şi mi-am dorit foarte tare să fiu capabil să ajung în primul rând la aspectul fizic al personajului. Am ţinut un regim alimentar şi, când am văzut că dă rezultate, am început să mă pregătesc sufleteşte pentru personaj, să caut să văd ce avem noi în comun. Şi asta mă duce undeva în tinereţea mea, la începutul anilor ’80. E acelaşi gen de personaj, dar cu 40 de ani mai bătrân”, a declarat actorul Gheorghe Visu despre rolul pe care îl interpretează în film.

„Aveam nevoie de actori care să aibă o fibră aparte, de virilitate mocnită, care oricând poate exploda. Vorbesc despre potenţialitatea lor artistică, nu de realitate”, a declarat Bogdan Mirică despre procesul de casting pentru această producţie.

„Am început sa scriu la acest film acum vreo patru ani – a stat, a gestat în mine, l-am scris, l-am transformat, l-am stilizat. Când scriu, îmi place să las scenariul să dicteze propriul lui ritm. Bineînteles că, în cazul de faţă, dincolo de scris, a fost vorba şi de timpul necesar finanţării. Locurile pe care le-am gasit pentru filmare sunt extensia geografică a unor psihologii malformate, lipsite de emoţie şi umanitate”, a mai spus regizorul şi scenaristul Bogdan Mirică.

Directorul de imagine al filmului este Andrei Butică, care a mai lucrat pentru filmul „Poziţia Copilului” (2013) şi pentru serialul „Umbre” (2014), scenografia îi aparţine Augustinei Stanciu, care a lucrat la lungmetrajul „Aferim!”, de Radu Jude, iar producţia este asigurată de Marcela Ursu (42 Km Film), în coproducţie cu Elie Meirovitz (EZ Films, Franţa) şi Stephan Komandarev (Argo Films, Belgia).

Proiectul a fost susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), primind o finanţare de 395.000 de lei, în primăvara anului 2014, CNC Franţa (Centre national du cinéma et de l’image animée), CNC Bulgaria, Canal +, EURIMAGES şi Fundaţia GAN (Franţa).

Premiera „Câini” în România va avea loc în anul 2016.

Bogdan Mirică a profesat ca jurnalist, scriitor şi director de creaţie, până în 2005, când a plecat la Londra, unde a studiat scenaristica la Universitatea Westminster, timp în care a participat şi la diferite ateliere de regie susţinute, printre alţii, de Martin Scorsese, Ken Loach şi Paul Verhoeven.

În 2011, a scris şi regizat scurtmetrajul „Bora Bora”, care a fost premiat la festivalul Premiers Plans (Angers, Franţa) şi la TIFF şi a fost selecţionat, printre altele, la festivalurile internaţionale de film de la Locarno, Varşovia şi Salonic.

Anul acesta, proiectul său de debut în lungmetraj – „Câini” – a fost selecţionat la Angers Workshops, Torino Film Lab/ Script & Pitch, Cinelink (unde a câştigat premiul ARTE), Les Arcs (Franţa) şi L’Atelier du Cinefondation, organizat de Festivalul de Film de la Cannes.