spot_img
1.6 C
București
sâmbătă, decembrie 28, 2024
AcasăActualitateAvocata Elena Radu: Aberații votate în Senat în proiectul de lege al...

Avocata Elena Radu: Aberații votate în Senat în proiectul de lege al abuzului în serviciu

-

de Elena Radu, avocat

- Reclama -

Prin proiectul de lege cu abuzul si neglijenta în serviciu (inregistrat la Senat sub nr. L1/2023) senatorii au ”desființat” faptele obișnuite, iar pentru cele contravenționale au introdus amenzi care pot fi exorbitante față de cele în vigoare în prezent:

- Advertisement -

Senatorii din coaliția PNL -PSD -UDMR au introdus un articol (VI) în proiectul de lege, conform căruia au zis ca daca prejudiciul este sub pragul de 250.000 lei (fapta nefiind astfel infracțiune) atunci fapta este contravenție și se sanționează cu amendă:

– de la 20.000 lei la 200.000 lei dacă e cu intenție;

- Advertisement -

– de la 10.000 lei la 100.00 lei, dacă e din culpă.

Adica si daca creezi prejudiciu 1 leu, plătești amenda de la 10.000 lei la 200.000lei.

Oare contravențiile pe care le avem acum în legile în vigoare ce or reprezenta? Cum or fi apărut ele? S-or fi gandit ei senatorii inainte de a se apuca sa scrie prostii in proiectul de lege si sa le si voteze?

De ce e o fapta contravenție si trebuie sa plătești amenda conform legii? Nu cumva tocmai pentru ca încalci o normă dintr-o lege, ordonanța, OUG?

Oare ce scrie în OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor or fi citit ei sanatorii?

Or fi citit ei vreo lege in viața lor în care scrie de contravenții (că majoritatea legilor, OG-urilor, OUG -urilor au și prevederi cu privire la contravenții).

Iar, legile alea au fost votate de ei, așa cum au votat și legile de aprobare a OG-urilor și OUG -urilor.

S-au apucat să dea o normă generală ca să facă o DUBLARE DE REGLEMENTARE în domeniul contravențiilor, sa desființeze faptele obișnuite, ceva de noaptea minții.

NU ORICE faptă pe care o săvârșește cetățeanul încălcând legile este o faptă contravențională sau o faptă penală. Mai există și FAPTELE OBISNUITE care atrag numai RĂSPUNDEREA CIVILĂ delictuală sau contravențională, fapte pe care TOCMAI LE-AU ANULAT prin introducerea articolului acesta in proiectul de lege înregistrat la Senat sub nr. 1/2023.

Deci, ca să înțelegeți, în România:

– dacă un cetățean încalcă o norma dintr-o lege, OUG, OG și creează un prejudiciu unei alte persoane (fizica sau juridica privata sau de stat), răspunde civil, fiind vorba de o RĂSPUNDERE CIVILĂ DELICTUALĂ (adică că nu ai respectat legea, normele de conviețuire socială). Mai există și răspunderea civilă contractuală, adică că nu ai respectat prevederile din contractele pe care le-ai încheiat (de aia plătești penalități, de ex). ACESTEA SUNT ”FAPTELE OBISNUITE”.

– dacă se consideră că, dacă mai mulți cetățeni ai ar încălca normele de conviețuire socială din lege, OUG, OG, s-ar crea un PERICOL SOCIAL, INSA NU PREA GRAV, atunci în legi se bagă și RĂSPUNDEREA CONTRAVENȚIONALĂ (amenzile). Adică, dacă în lege spune: nu trebuie să faci asta …., tot în legea respectivă spune că dacă cetățeanul a încălcat interdicția respectivă, plătește si o amenda prevazută de lege, amenda care devine venit la bugetul de stat. ACESTEA SUNT FAPTELE CONTRAVENȚIONALE.

In aceasta situație, dacă cetățeanul încalcă o normă dintr-o lege: plătește și despăgubiri civile (către cel pe care l-a vătămat, fie el persoana fizică sau persoană juridică privată sau de stat), însă și amendă la stat.

– dacă se consideră că, dacă s-ar încălca normele de conviețuire socială din lege, OUG, OG, s-ar crea un PERICOL SOCIAL GRAV, atunci în legi se bagă RĂSPUNDEREA PENALĂ (închisoarea sau amenda penală). ACESTEA SUNT FAPTELE PENALE.

În această situație, cetățeanul care încalcă norma din legea penală: primește o condamnare cu închisoarea (mai mare sau mai mică, in limitele impuse de lege, luandu-se in considerare mai multe circumstante în care a savarsit fapta, precum și circumstantele lui personale) sau cu amenda penală.

Astfel, dacă cetățeanul încalcă o normă dintr-o lege cu consecințe GRAVE PENTRU SOCIETATE: e condamnat la inchisoare sau la amenda penală și plătește și despăgubiri civile (către cel pe care l-a vatamat, fie el persoana fizica sau persoana juridica privata sau de stat).

Practic, prin ceea ce au introdus senatorii, FAPTELE OBISNUITE DISPAR. Pentru orice fapta obișnuită se va da si amendă de la 10.000 lei la 200.000 lei.

Exemplu ca sa înțelegeți:

Codul civil prevede dreptul de trecere: ca vecinul trebuie sa îti dea drept de trecere pe terenul lui, daca nu ai acces la calea publica.

”Proprietarul fondului care este lipsit de acces la calea publică are dreptul să i să permită trecerea pe fondul vecinului său pentru exploatarea fondului propriu.”

Daca vecinul nu respecta aceasta obligație dea îți permite să treci pe terenul lui ca să ajungi la drumul public, legea nu prevede o sancțiune pentru el (cu închisoarea sau amenda contravențională sau penală).

Îl dai in judecata, arati ca nu ai acces la drumul public, ii ceri instantei sa il oblige sa te lase sa treci pe terenul lui, el cere sa te oblige la plata unei sume ca ii folosesti terenul.

Este un litigiu pur civil. Nu te lasă sa treci, e o fapta obisnuita, nu se dau nici amenzi, nu e nici infractiune pentru vecin. Tranșeaza litigiul dintre voi instanta civila.

Or, pe ce bălării au introdus în lege senatorii, dacă ești angajatul unei societati comerciale private care are un teren arabil și nu il lasi pe vecinul care nu are acces la drumul public sa treaca pe terenul societatii ca sa aiba acces la drumul public:

– daca vecinul spune ca i-ai cauzat prejudicii că nu si-a putut cultiva terenul, iar prejudiciul este PESTE 250.000 lei lei, atunci este infracțiune si poți fi condamnat penal la închisoare, ca e abuz in serviciu;

– daca vecinul spune ca i-ai cauzat prejudicii pentru că nu si-a putut cultiva terenul, iar prejudiciul este SUB 250.000 lei lei, atunci este contravenție si poți fi obligat la o amenda intre 20.000 lei si 200.000 lei.

Asta in condițiile in care legislatia actuala nu prevede ca fapta este nici infractiune si nici contraventie, e o fapta obisnuita care se transeaza in instanta civila.

Exemplu de DUBLARE DE REGLEMENTARE pe amenzi:

– sa zicem ca in Codul fiscal se prevede acum că dacă nu depui declaratia pentru veniturile din chiriile obținute ca urmare a inchirierii unui apartament pana la data de 30 mai este contraventie si primesti amenda de pana la 500 lei.

– pe articolul pe care l-au introdus senatorii, pentru ca încalci legea si nu depui declaratia în termen, amenda este intre 20.000 lei si 2000.000 lei.

Adică, vom avea 2 legi contraventionale, dublare de reglementare:

– una care zice ca amenda e de maxim 500 lei;

– alta care zice ca amenda este intre 10.000 lei si 200.000 lei.

Înțelegeți ce aberații au adoptat la Senat?

Eu mă întreb: parlamentarii – senatori care au introdus aceste norme si-au folosit vreun neuron atunci când le-au redactat?

Unii mai sunt si avocați.

Ma mai întreb si ce caută in functie, dacă după aproape 3 ani nu au înțeles cum sta treaba cu faptele obișnuite, contravențiile, infracțiunile si ei adopta legi in privinta asta?

https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L1&an_cls=2023

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img