Avionul rapid SMURD nu salvează pacienți, ci doar o firmă cu milioane de dolari

0

Acțiunile medicale cele mai urgente – transfer pacienți către spitale cu aparatură mai performantă, transport organe pentru transplant sau ajutor medical în cazuri grave provocate de COVID-19 – ar trebui realizate cu un avion rapid cumpărat de Fundația SMURD în 2012. Numai că acest avion, achiziționat din donații și cedat Inspectoratului General de Aviație, este aproape mereu stricat. Conform datelor obținute de Europa Liberă, în 2020, timp de opt luni de la startul pandemiei COVID-19, avionul nu a putut fi folosit nici măcar o dată în intervențiile medicale, transmite Radio Europa Liberă.

În anul 2020, între 22 mai și 28 decembrie, aeronava s-a aflat într-un program de mentenanță”, a transmis pentru Europa Liberă, Eugen Corneliu Fricosu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului General de Aviație (IGAv) din Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Inspectoratul are acum în administrare aeronava cumpărată în 2012 din donațiile strânse de Fundația SMURD.

Astfel, anul trecut avionul care trebuie să fie portstindardul serviciului de intervenții de urgențe în timpul pandemiei a efectuat doar zboruri de antrenament. „În anul 2020, după revenirea din reparații, aeronava Piper PA42 Chayenne III nr. 1121 a executat 7.05 ore de zbor constând în zboruri de verificare și de instruire pentru reluarea antrenamentului pentru acest tip de aeronavă”, s-a mai transmis de la IGAv.

CE MAI DEZVĂLUIE RADIO EUROPA LIBERĂ:

Costul reparațiilor

„Contractul de mentenanța pentru acest avion a fost semnat de Inspectoratul General de Aviație al MAI și asocierea formată din Arpiem Aviation SRL și Școala Superioară de Aviație Civilă”, ni s-a precizat de la IGAv. Valoarea totală a contractului a fost de 4,01 milioane de lei, adică un milion de dolari, reprezentând:

  • inspecții speciale conform manualului de mentenanță;
  • servicii de schimb standard pentru motorul aeronavei;
  • reparație capitală a motorului drept și de revizie generală a motorului stâng;
  • înlocuire montanți de cauciuc (amortizori de vibrații) pentru ambele motoare;
  • lucrări suplimentare;

Acționariatul Arpiem Aviation SRL este format, conform datelor obținute cu ajutorul aplicației termene.ro, din Peter-Alexandru Vasile – cu 90%, Radu Boriga – 5% și Luana Mihaela Vasile – cu 5%.

„Bolnav” și în 2021

După un an de stat în verificări tehnice în 2020, avionul trebuia să fie apt de zboruri încă de la începutul lui 2021. Numai ca la o lună de la terminarea reparațiilor, avionul a cedat în timpul unei misiuni de urgență. Un pacient cu arsuri grave trebuia transportat pe 28 ianuarie în Belgia. După ce a decolat, avionul a făcut o oprire în Timișoara unde piloții au constatat că avionul nu este în stare tehnic optimă pentru a termina zborul de încă o oră până la Bruxelles. Așa că pacientul a fost preluat tot de o aeronavă militară de tip Spartan.

Bilanțul pe 2021

După ce a stat „în service” în 2020, conform datelor primite de la IGAv, aeronava a efectuat până acum, în 2021, 91 de ore de zbor, din care 44 de ore în misiuni SMURD pentru transport pacienți, vaccinuri anti Covid-19 și personal medical, precum și 47 de ore de instruire pentru reluarea antrenamentului cu acest tip pentru piloții inspectoratului.

Misiuni executate în acest an:

  • 4 misiuni de transport vaccin anti COVID-19;
  • 1 misiune de transport personal medical pentru tratarea persoanelor confirmate cu SARS-Cov-2;
  • 3 misiuni internaționale pentru transport vaccinuri și transfer pacienți;
  • 6 misiuni SMURD pentru transport pacienți;