COMENTARIU RADIO FRANCE INTERNATIONALE DE VASILE DAMIAN
Specialiştii sectorului auto din Japonia spun că acest presupus „complot” contra lui Carlos Ghosn va evita o alianţă şi mai mare între Nissan şi Renault, planul pe care-l avea în vedere Ghosn înainte de arestare dar căruia i se opunea numărul doi, devenit între timp numărul unu, japonezul Hiroto Saikawa. Pe scurt, scenariul fuziunii nu e deloc pe placul niponilor.
Dacă privim înapoi, Ghosn este cel care a salvat de la faliment firma Nissan. Când a preluat preşedinţia constructorului japonez, acesta era plin de datorii şi apărea pe post de verigă slabă a mariajului cu francezul Renault. Treptat însă, cu preţul unor restructurări usturătoare implementate de „samuraiului” Carlos Ghosn, descris drept un „cost-killer”, firma niponă a reînviat, s-a repus pe picioare. Astfel, contribuţia sa la rezultatele financiare ale grupului – excelente – a devenit tot mai mare iar o parte din tehnologiile Nissan ca şi producţia unora dintre maşini – precum Micra – au fost recuperate de Renault şi fabricile din Franţa. Cu preţul unor frustrări tot mai mari printre angajaţii şi cadrele din arhipelag.
Distribuirea capitalului între cele două entităţi, nu reflectă nici ea realitatea de pe „teren”. Renault deţine 43% din capitalul lui Nissan în timp ce japonezul nu are decât 15 procente din firma franceză şi niciun drept de vot în consiliul de administraţie. Asta cu toate că azi cifra sa de afaceri a lui Nissan este aproape de două ori mai mare decât cea a lui Renault.
In aceste condiţii, nu este de mirare că mai toţi responsabilii de la Nissan denunţă de câteva zile „activităţile nefaste” ale lui Carlos Ghosn pentru a repune în fapt în cauză o alianţă care nu li se mai părea favorabilă. Răsturnarea de la conducere a mogulului franco-braziliano-libanez îi va permite lui Nissan să se emancipeze sub conducerea unui nou patron, evident japonez, în persoana lui Saikawa? Rămâne de văzut.
La Paris, o serie de responsabili politici – precum fostul ministru Arnaud Montebourg – au început să agite teoria complotului, a unui război între Nissan şi Renault. Foarte repede însă, cele două guverne, de la Paris şi Tokyo, au publicat un comunicat comun în care se declară mai departe „ataşate” alianţei. Statul francez – care mai are un cuvânt de spus ţinând cont că deţine 15% din Renault – este prudent deci şi insistă pe prezumţia de nevinovăţie de care trebuie să beneficieze Carlos Ghosn. In fine, agenţia Reuters citează un responsabil de la Elysée care spune că „statul francez nu crede că afacerea Ghosn este rezultatul unui complot dar recunoaşte că acest lucru demonstrează că relaţiile dintre cele două grupuri nu sunt dintre cele mai bune şi că ceva trebuie reparat”.