spot_img
4 C
București
vineri, noiembrie 22, 2024
Acasă#WhiteHouse2016ANALIZĂ REUTERS: Rețeaua cu care Trump a câștigat

ANALIZĂ REUTERS: Rețeaua cu care Trump a câștigat

-

- Reclama -

Donald Trump a avut dreptate, în timp ce nenumărați alții s-au înșelat. Nici analiștii și nici realizatorii de sondaje de opinie care spuneau că fostul star de reality show nu poate câștiga președinția SUA, nici republicanii care l-au evitat, nici șefii de companii care l-au criticat și nici democrații care l-au ignorat nu au reușit să înțeleagă pe deplin dimensiunile sprijinului de care se bucura Trump, observă agenția Reuters într-o analiză după anunțul victoriei miliardarului.

- Reclama -

Pentru a ajunge la uluitoarea sa victoria împotriva democratei Hillary Clinton, Trump s-a ținut de un plan care a funcționat la perfecție în alegerile primare republicane, cu o campanie construită în jurul personajului său de vedetă cu un stil de adresare foarte direct, al stăpânirii social media și al mesajului său anti-establishment de schimbare.

- Advertisement -

‘Noi nu am avut o campanie, ci o mișcare incredibilă și măreață’, a declarat Trump în discursul său victorios de miercuri.

A fost o mișcare împinsă înainte de nemulțumire, un sondaj Reuters/Ipsos din ziua alegerilor relevând că majoritatea americanilor care au votat sunt în mod evident nemulțumiți de cursul actual. Șase din zece respondenți au spus că țara se află pe un drum greșit. Circa 58% au afirmat că, ‘din ce în ce mai mult, nu mă identific cu ce a devenit America’, iar 75% că ‘America are nevoie de un lider puternic pentru a lua țara înapoi de la cei bogați și puternici’.

- Advertisement -

Într-o campanie virulentă, Donald Trump a înlăturat o serie de obstacole care l-ar fi condamnat la înfrângere pe orice alt candidat: o înregistrare audio în care vorbea despre hărțuirea femeilor; refuzul de a-și face publice declarațiile fiscale; violențe la mitingurile de campanie; batjocorirea unui reporter cu o dizabilitate, sau atacurile împotriva familiei musulmane a unui soldat american.

‘A fost un candidat imperfect cu un mesaj aproape perfect’, explică Ford O’Connell, un strateg republican susținător de multă vreme al lui Trump. ‘Cred că nu multă lume a înțeles acest lucru’, adăugă el.

Într-un an în care votanții din SUA și din alte țări și-au arătat antipatia față de establishment-ul politic, economia globalizată și privilegiile corporațiilor, Donald Trump a intuit corect că valul de nemulțumire îl poate urca până la Casa Albă.

A exploatat clivajele în creștere între albi și minorități, între rezidenții din orașe și cei rurali, între absolvenții de colegii și muncitori.

Trump a învins-o pe Clinton cu 31 de puncte în rândul alegătorilor bărbați albi fără colegiu, dar și cu 27 de puncte în rândul femeilor albe cu același nivel de educație, conform sondajului Reuters/Ipsos.

Miliardarul a beneficiat și de pe urma propriilor greșeli ale dnei Clinton. Aceasta a părut în permanență trasă în jos de întrebările cu privire folosirea unui server privat pentru e-mailuri pe când era secretar de stat, și de cele referitoare la activitățile fundației familiei sale, în timp ce legăturile sale de prietenie în mediul corporatist i-au făcut pe unii democrați sceptici și lipsiți de entuziasm.

Aceasta a părut să o coste sprijinul femeilor, tinerilor și minorităților, trei grupuri demografice în rândul cărora democrații au nevoie de victorii nete pentru a învinge la nivel național. Dna Clinton a câștigat în rândul tuturor celor trei grupuri, dar cu marje mai mici decât Barack Obama în 2012 împotriva candidatului republican Mitt Romney.

Circa 49% dintre femei au votat-o pe Hillary Clinton, prima femeie propusă la președinție de unul din cele două mari partide, în timp ce 47% l-au susținut pe Trump.

Printre femeile cu vârste între 18-34 ani, circa 55% au votat pentru dna Clinton, iar 38% pentru Trump. În 2012, 62% dintre tinerele femei l-au sprijinit pe Obama, iar 36% pe Romney.

Votanții albi, mai ales bărbații din zonele rurale, s-au îndreptat în număr record spre Trump. În rândul electoratului alb, Trump a obținut 56% din voturi, iar Clinton doar 39%. În mediul rural, dominația sa a fost chiar de 27 de puncte.

Trump a promis lucruri mari: că va readuce acasă locurile de muncă și va pedepsi corporațiile care le-au delocalizat, că va reface — într-o perioadă scurtă, dar neprecizată — vremurile de prosperitate și securitate.

Detaliile nu au fost niciodată punctul său forte. În schimb, a folosit un mesaj de tipul ‘noi contra lor’ pentru a alimenta entuziasmul votanților în locuri unde majoritatea candidaților republicani nu s-au aventurat niciodată, în zone rurale cu votanți care s-au simțit ignorați de Washington.

Spre deosebire de Romney, Trump i-a făcut pe alegători să simtă că și ei contează, explică Matt Borges, președintele Partidului Republican în statul Ohio. Înainte de Trump, spune el, ‘noi nu ascultam ce aveau cu adevărat de spus votanții’.

Trump a ignorat operațiunile extinse de mobilizare la vot și de strângere masivă de date ce sunt considerate esențiale pentru o campanie modernă învingătoare.

Campania sa s-a bazat, în schimb, pe o rețea mai neoficială de susținători fanatici pentru a scoate oamenii la vot. Consilierii săi au susținut că Trump va readuce în procesul politic mulți votanți albi neglijați, inclusiv muncitori de orientare democrată în state precum Pennsylvania. De altfel, până la Trump, republicanii nu mai câștigaseră în Pennsylvania după 1988.

Craig Robinson, un veteran al Partidului Republican în Iowa, afirmă că analiștii au subestimat modul în care forța lui Trump în alegerile primare urma să se repete în scrutinul general. ‘În niște alegeri în care ideile general acceptate s-au dovedit greșite în mod repetat, ei s-au lăsat convinși că acestea vor avea câștig de cauză în alegerile generale. Votanții au văzut însă dincolo de ele’, explică republicanul victoria lui Donald Trump în analiza Reuters.

 

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img