Ambasadele străine și întârzierea construirii de drumuri din România

0
106

În România, construcția de drumuri de mare viteză este o grea încercare. Aflată cu mult în urma statelor de pe continent și chiar a celor vecine, țara noastră întâmpină an de an probleme. Întârzierea finalizării proiectelor reprezintă o practică des întâlnită, ba chiar un obicei. Alin Șerbănescu, fost purtător de cuvânt al Companiei Naționale de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră, a dezvăluit pentru B1.ro problemele cu care se confruntă compania de stat în raport cu companiile de construcții. 

De ce proiectele de infrastructură rutieră nu se încheie aproape niciodată la termenul stabilit inițial? Potrivit fostului oficial al CNAIRcompaniile străine sunt cele care au cele mai mari întârzieri. Exemplele sunt multiple. Printre acestea, grecii de la Aktor, care ar putea termina lotul 2 al Autostrăzii Sebeș – Turda cu 7 ani de întârziere, un proiect care ar fi trebuit să fie finalizat în 2 ani, în anul 2016. Fostul ministru al Transporturilor de la PSD, Răzvan Cuc, a făcut scandal pe șantier și a amenințat la un moment dat cu rezilierea contractului, însă în prestația s-a dovedit că a avut doar un rol actoricesc. 

Constructorii străini nu sunt penalizați de CNAIR pentru întârzieri, atrage atenție Alin Șerbănescu. În contracte există stipulate anumite clauze, însă care nu sunt aplicate nici în timpul desfășurării lucrărilor, în cazul în care nu se respectă graficul, nici după recepție. Purtătorul de cuvânt care în 2019 l-a ironizat și l-a acuzat de demagogie pe Răzvan Cuc, a dezvăluit faptul că CNAIR nu este lăsată să-și exercite atribuțiile. Ingerințele politice și „telefoanele” din mediul diplomatic reprezintă principalele piedici. 

„Au relații foarte puternice atât la nivelul clasei politice românești, cât și la nivelul ambasadelor țărilor din care provin (n.r. – constructorii). Ca atare, în momentul în care CNAIR încearcă să penalizeze un constructor din această categorie, încep să sune telefoanele de la diverse cabinete și personaje, care înmoaie hotărârea decidenților CNAIR, până la anihilare. Curios este că sunt cazuri în care, nici nu se apucă bine cineva de la CNAIR să schițeze o notificare de penalizări, că și sună un telefon și o anumită persoană întreabă dacă există vreo intenție în acest sens. Dacă intenția de penalizare avansează și chiar se apropie de finalizare, presiunile cresc și telefoanele se întețesc. Ca atare, rezultatul este aproape mereu același. Nu se aplică penalizări. În schimb, constructorii respectivi primesc extensii de timp, ceea ce în traducere înseamnă că nu se mai consideră că sunt în întârziere și automat, nu mai pot fi penalizați. Extensia de timp înseamnă că un constructor care în contract avea termen de finalizare a lucrării noiembrie 2020, va putea beneficia de o prelungire a termenului de până în decembrie 2020, iar în acest caz se anulează întârzierea. În plus, constructorii angajează cele mai tari case de avocatură care snopesc în argumente orice jurist de la CNAIR, a dezvăluit Alin Șerbănescu pentru B1.ro