Această lege apare într-un context extrem de nefavorabil pentru piața românească de producție și desfacere a produselor alimentare, punând producătorii locali într-un dublu impas. Pe de o parte, restricțiile impuse de situația de urgență reduc în mod drastic capacitățile de recoltare, de prelucrare și de comercializare a produselor românești. Agricultorii, fermierii, micii producători locali se confruntă astăzi cu blocaje majore pe toate segmentele procesului de producție și de vânzare, ceea ce pune în pericol securitatea alimentară a țării, pentru a nu menționa siguranța traiului de zi cu zi al celor implicați în lanțul de producție. Pe de altă parte, efectele pe termen mediu și lung ale noii legi 28/2020 vor accentua deprecierea mijloacelor de producție locale, vor contribui la o pauperizare endemică a micilor și marilor producători și vor duce la o creștere a dependenței alimentare a României de importuri, coroborate cu consecințe directe asupra deficitului și a balanței de plăți, arată într-un comunicat transmis FLUX 24 avocatul Radu Ghidău, Președinte al Alianței Național Țărăniste.
INTEGRAL ACUZAȚIILE ALIANȚEI NAȚIONAL ȚĂRĂNISTE:
Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare a fost modificată în 2016 în vederea susținerii producătorilor locali, prin impunerea unei cote de 51% de produse românești către marii retaileri din domeniul alimentar (cu cifră de afaceri de peste două milioane de euro, fiind vorba despre supermarketuri, în principal).
În luna februarie a acestui an, Camera Deputaților a adoptat, la inițiativa senatorului PNL Ioan Cristina, un proiect legislativ care include noi modificări ale legii 321/2009, printre care se remarcă eliminarea cotei de comercializare a produselor locale. Pe 27 martie 2020, această lege amendată a fost promulgată de Președintele României, devenind legea 28/2020, care va intra în vigoare în termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
Noua lege elimină prevederile anterioare (art. 2, lit. 18) cu privire la stabilirea unui lanț scurt de aprovizionare „care implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și de dezvoltare economică locală, precum și relații geografice și sociale strânse între producători, procesatori și consumatori”. Cu alte cuvinte, sunt excluși de facto producătorii români.
Noua lege elimină noțiunile de „carne românească” (carne provenită de la animale crescute în fermele din România) sau de „produs românesc” (produs obținut pe teritoriul național din materii prime de bază provenite în proporție de 100% din fermele din România), abrogând punctele 3 și 6 de la articolul 2, alineatul 2.
De asemenea, în urma modificării articolului 10, se elimină obligația acordării unor spații distincte de expunere și vânzare a produselor românești.
La final se precizează că toate contractele în desfășurare vor trebui modificate în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii, conform noilor prevederi (art. II).
Această lege apare într-un context extrem de nefavorabil pentru piața românească de producție și desfacere a produselor alimentare, punând producătorii locali într-un dublu impas. Pe de o parte, restricțiile impuse de situația de urgență reduc în mod drastic capacitățile de recoltare, de prelucrare și de comercializare a produselor românești. Agricultorii, fermierii, micii producători locali se confruntă astăzi cu blocaje majore pe toate segmentele procesului de producție și de vânzare, ceea ce pune în pericol securitatea alimentară a țării, pentru a nu menționa siguranța traiului de zi cu zi al celor implicați în lanțul de producție. Pe de altă parte, efectele pe termen mediu și lung ale noii legi 28/2020 vor accentua deprecierea mijloacelor de producție locale, vor contribui la o pauperizare endemică a micilor și marilor producători și vor duce la o creștere a dependenței alimentare a României de importuri, coroborate cu consecințe directe asupra deficitului și a balanței de plăți.
Credem că aceste efecte nocive și indezirabile ale legii 28/2020 pot contribui la apariția și adâncirea unor falii sistemice, atât în plan economic cât și social, cu posibile repercusiuni politice. Suntem convinși că, în această perioadă dificilă și mai ales în lunile care vor urma, avem și vom avea nevoie de inițiative coordonate și consistente de sprijinire a capitalului românesc, a producătorilor locali, a milioanelor de oameni care asigură siguranța alimentară și implicit securitatea civilă a României. Credem că este complet inoportun ca autoritățile să pună în practică măsuri care să fragmenteze aceste coordonate de echilibru, într-o perioadă care se anunță extrem de dificilă.
Considerăm că este necesar să se renunțe la noile prevederi ale legii 28/2020, revenind la dispozițiile legii 321/2009, modificată în 2016. Ne vom implica, în mod activ, alături de toți cei care vor întreprinde inițiative concrete în acest sens, așa cum ne afirmăm, mai mult decât oricând, susținerea față de producătorii români, pentru munca pe care o depun zi de zi și pentru capacitatea lor de a depăși dificultățile aduse de această conjunctură împovărătoare.