Anunțul premierului Marcel Ciolacul privind dublarea volumului tranzitului de cereale ucrainene prin statul român, de la 2 milioande de tone, la 4 milioane de tone nu a fost pe placul fermierii români care se plâng că prețurile cerealelor pe piața românească vor scădea și mai mult în timp ce costurile de producție vor sări în aer.
„Nu știm de ce să ne mai ferim acum, noi ca producători agricoli și toate firmele care au investiții în agricultură în România, își pun problema dacă mai este sustenabil să producem în România, că putem și noi să ne reorientăm business-urile cei care suntem cu investiții în agricultură și până la urmă să cumpărăm totul din Ucraina pentru că este mai ieftin pentru noi decât să producem. Vreau să vă spun că o săptămână în urmă, domnul ministru a făcut această declarație că se vor dubla cantitățile tranzitate prin România și a doua zi piața locală a avut o reacție imediată în scăderea prețurilor cu aproximativ 10%. Cam tot de o săptămână prețul motorinei a crescut cu 15%. Toată producția agricolă folosește motorină zilnic. Faptul că azi l-am auzit pe domnul prim-ministru, în context acolo, foarte puțin câteva secunde că trebuie să avem grijă și de fermierii români și de agricultura din România nu este chiar îmbucurător. Poate că eu aș fi început cu această frază dialogul sau ceea ce s-a relatat”, a declarat la B1 Ionel Arion, președinte Proagro.
Ionel Arion spune că agricultorii români nu au loc la export prin Portul Constanța pentru că acesta a fost acaparat de marii traderi internaționali.
„Cerealele sunt importate și comercializate la nivel internațional de așa numiții traderi, aceiași traderi sunt și în Ucraina, și în România, și în Bulgaria. Sunt 7-10 traderi care au acaparat piața mondială de cereale și doar ei pot face tranzacții. Ei nu îl numesc monopol, dar noi îl numim monopol. Statul aici ar trebui să aibă grijă să intervină cu mecanisme de piață să creeze predictibilitate, să creeze tot ceea ce înseamnă regulament în piață. Legislația trebuie corectată la fiecare încălcare a ei. Faptul că astăzi sunt lăsați de izbeșiște de acești traderi s-a ajuns ca piața cerealelor să fie acaparată, facilitățile portuare, Marea Neagră este al treilea hub mondial de transport de cereale la nivel mondial, acest hub este foarte interesant pentru aceste multinaționale și au reușit să găsească mecanisme de a controla porțile de ieșire, logistica portuară, silozuri, comanda navelor care vin și pleacă din port, navele sunt comandate cu 3-5-7 luni înainte. La un momentdat nu găsești nave pentru că toate sunt comandate de către traderi. Ei au nevoie de nave, le comandă de pe piață vin și încarcă și descrcă. Toată această logistică este la comanda cuiva. Dacă noi acum, fermierii români ne dorim să facem export de cereale trebuie să facem prin traderi, ei controlează această piață și nu vor să cumpere din România la nivelurile la care au ei nevoie de export”, a spus el.