Din raportul publicat de anchetatorii olandezi lipsește o frază cheie, au aflat jurnaliștii germani în cadrul unei investigații. „Avertismentul NOTAM cu restricțiile de zbor a fost emis în urma doborârii aeronavei Antonov de la o înălțime de 6500 de metri”. NOTAM înseamnă „Notice to airmen” și reprezintă fluxul informațional către piloți. Notificarea interzicea zborul între 8000 și 9753 de metri. MH17 era la 10.050 metri altitudine când a fost doborât. La elaborarea raportului în Olanda au participat și reprezentanți ai Ucrainei. Cine anume a cerut eliminarea acestei fraze nu e clar deocamdată.
Faptul că spațiul aerian din zonă nu a fost închis scoate la iveală o problemă fundamentală a industriei aeronautice. O asemenea decizie nu poate fi luată decât de autorități naționale – cele care au informații din surse precum serviciile secrete. E drept, definiția unei zone de război nu poate fi lăsată pe seama companiilor, dar autorități aflate, de facto, în război vor înclina oare către decizii care provoacă pierderi financiare mari, de circa 2 milioane de euro pe zi? Mai ales în condițiile în care propriul stat are nevoie de bani pentru a duce conflictul armat?