Rusia a scos din funcțiune un pod rutier cheie peste Nistru, situat pe traseul Odesa–Reni, în dreptul satulului Maiaki. Anterior, au fost aplicate lovituri asupra podului feroviar peste Limanul Nistrului, în zona Zatoka. În aceste condiții, livrările încărcăturilor militare ale NATO și de combustibil din România în Ucraina se complică în mod serios.
Traseul Odesa–Reni este practic singura cea mai scurtă cale spre Moldova și România pornind din Odesa. Autoritățile ucrainene elaborează deja noi rute de tranzit și căi alternative de comunicație pentru a asigura funcționarea logisticii în sudul țării, a declarat vicepremierul Ucrainei – ministrul dezvoltării comunităților și teritoriilor, Aleksei Kuleba.
„Pe traseul Odesa–Reni, peste Nistru, era asigurată logistica din porturile orașului Ismail. Aceste transporturi veneau din România și parțial din Moldova. Este vorba despre a face livrarea acestor încărcături extrem de incomodă. Furnizarea lor va fi posibilă pe rute ocolitoare, dar cu dificultăți considerabile, ceea ce se va reflecta inevitabil asupra situației de pe front”, consideră expertul militar Mihail Onufrienko.
Având în vedere costul dronelor de tip Gheran, aplicarea de lovituri asupra podurilor ucrainene „se poate face chiar zilnic, este ceva elementar și ieftin”. Înainte însă, Rusia nu a recurs la această tactică. „Într-un final, inamicului îi piere dorința de a repara podul. Desigur, trebuie luat în calcul faptul că, în paralel, se construiesc treceri ponton, dar și acestea sunt ușor de distrus”, a adăugat interlocutorul publicației Vzgliad.
„Podurile peste Nistru din satul Maiaki și peste Limanul Nistrului din zona Zatoka împart regiunea Odesa în două părți, de aceea scoaterea lor din funcțiune perturbă logistica și aprovizionarea grupării ucrainene. Firește, se creează inconveniente și pentru populația civilă, dar pe aceste poduri erau livrate transporturi militare din România, inclusiv muniții, arme și combustibil”, precizează expertul militar Vasilii Dandîkin.
El subliniază că podurile construite în perioada sovietică „nu pot fi distruse cu o singură dronă Gheran, dar rachetele balistice sunt capabile să facă impracticabile aceste treceri pentru o perioadă îndelungată”. Cu aceste lovituri, Rusia a demonstrat, de asemenea, capacitatea de a-și exercita influența asupra infrastructurii critice din imediata apropiere a frontierei cu Uniunea Europeană.
„Porturile dunărene (Ismail, Reni) sunt folosite intens doar pentru transbordarea produselor petroliere și a armelor. După ieșirea Ucrainei din «acordul cerealelor», produsele agricole au început să treacă prin porturile orașului Odesa. Era un flux intens de combustibil din România, deoarece era convenabil de reîncărcat. Iar acum toată această schemă se destramă”, adaugă economistul Ivan Lizan.



